Jump to content
Annons

Shure SM57 eller Studio Project B1?


Emmmir

Recommended Posts

Morsning! 😄

Det finns säkert många trådar om vilken mick som skulle passa bäst till uppmickning av förstärkare mellan Shure SM57/58 och Studio Project B1.

Men jag har inte hittat några svar så därför startar jag en ny tråd om det.

Det jag hade tänkt att göra är att micka upp min förstärkare med en bra mick, och kunna spela in sång med samma mick! Har hört mycket gott om Studio Project B1 micken, men inte provet den själv. Shure SM57 har jag provat till både sång och uppmickning och så, funkar riktigt bra. Men ryktena om Studio Project B1 får mig att tveka på vilken av mickarna jag ska lägga pengarna på, båda mickarna ligger i ungefär samma prisklass.

Är helt värdelös på mickar och sådant, hade hoppats på att få hjälp av er 😎

För att kunna hjälpa mig kanske ni behöver veta vad jag hade tänkt spela in och så. Det innehåller mycket crunch och en aning dist i det jag ska spela in på gitarr fronten. Kör på en boss metal zone mt-2 igenom en Peavy stärkare.

//Emmmir 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gillar att micka gitarrstärkare med SM57, andra gör det inte. Anledningen till att SM57 funkar bra till distade gitarrer är att dom är lite trögare på att reagera vilket gör att man slipper alla jobbiga transienter.

Till sång hade jag nog valt B1. I vissa sammanhang kan det va skitsnyggt att sätta en SM57 framför sångarn, i vissa fall är det helt värdelöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sm57 är mycket bra till uppmickning av stärkare måste ja säga!

Tar inte upp så mycket skit i diskantregistret 😉

B1:an är bäst till sång.

Sm57 Funkar ibland och ibland inte. (som VacUm sa)

Alltihop är en smaksak! 😎

Jag skulle valt Sm57 om jag vore dig! 😄

Fast nu är ju jag inte dig... 😳

Dig in! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är också ganska vanligt att man närmickar förstärkaren med en SM57 - och kör med en kondensatormic som avståndsmic - och kombinerar inspelningarna från dem för att få ett fylligare ljud... Det bästa är alltså att skaffa båda micarna.

Till sång skulle jag inte drömma (annat än kanske mardrömmar... :rolleyes: ) om att använda en SM57 - men det är som sagt, en smaksak. Studio Projects B1 fungerar däremot ypperligt till sång - och du kan hämta smakprov på hur det kan låta, på min testsite, om du vill. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Till hårdare och distad sång så funkar SM57:an finemang men för exempelvis lugnare och mysigare alster så kräver den ruggigt mycket i efterproduktionen för att passera genom kvalitétsfiltret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående talare.

Men är det bara en som du kan göra dig råd med så tycker jag b1:an är att föredra. Den funkar ju på i stort sett allt. SM57an däremot är riktigt bra på närmickning av stärkare och slagverk. Men vist tusan låter b1an bra på en stärkare med- för att inte tala om akustisk gitarr, eller sång 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar SM57:an om du ska micka upp instrument. Jag har en själv och den är min riktiga arbethäst. Man kan använda den till lite allt möjligt. Så sent som idag använde jag den tillsammans med en AKG kondesatormick till en akustisk gitarr. Bra till det mesta, men till sång...njae. Då skulle jag satsa på en kondensatormick. Har inte själv prövat Studio Projekt, men den fick ju bra i tidningens test. Tror att det finns en tråd på forummet om den också om du vill veta mer.

EDIT: SM 58 skulle kunna vara ett alternativ om du vill kunna både sjunga och micka upp stärkare. Har bara använt den live, men jag tror nog den kan funka i en studio också.

EDIT 2: En annan sångmick jag kan rekommendera är ADK. Har många billiga varianter. Vet dock inte hur lågt i pris dom går, men dom jag testat(En för 3000:- och en för 8000:-) lät riktigt bra. Tror det finns för kanske 1500:-

Redigerat av The Edge
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Håller med om att SM57 är en arbetshäst, den gör alla möjliga jobb och räddar dagen för det mesta. Dock är den dynamisk, vilket innebär att du bör ha den nära ljudkällan i alla lägen, annars låter den skräp!

Kondensatormiken kan du ha på lite vad som helst, t.ex. ack.gitarr på lite längre håll så att ambience från rummet kommer med m.m.

På förstärkare kan jag inte tänka mig mycket annat än en dynamisk mick, det låter bara så rätt! Har provat allt möjligt på alla möjliga sätt.

Det är en annan stor skillnad mellan SM57 och B1. Upptagningen på SM57 är i stort sett "Dead ahead" alltså rakt fram. B1 är betydligt bredare, vilket är smakfullt om rummet låter bra och man har lite mer avstånd till miken. Har du ett kass rum (akustiskt), surrande prylar runt omkring så vill du inte ha en kondensatormik.

Kolla gärna lite alternativ till SM57, det finns ju kinatillverkare även där! Den kan dessutom med fördel köpas begagnad (om man hittar någon som är dum nog att sälja), eftersom de är i det närmaste odödliga...

SM58 som föreslagits är så vitt jag vet en SM57 med puffskydd - säkert bra i hemstudion!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...