Jump to content
Annons

Strukt - Going Nowhere


Betyg  

3 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      0
    • 2
      0
    • 3
      1
    • 4
      1
    • 5
      0


Recommended Posts

Detta året försöker jag med en annan approach mot komposition. Mer experimenterande, försöker bryta mig ur det rutiga mönster jag tydligen satt mig själv in i, jag måste försöka ha mer "kul" när jag gör något. Måste säga att det är svårt, att försöka förbättra sig men ibland kanske man lyckas göra en låt som sticker ut mer i mängden jämfört med annat du själv har gjort, och då blir man nöjd. Frågan är bara om andra kan tycka om det man gör? Därför undrar jag om ni har lust att lyssna lite på denna låten och komma med lite feedback. Det vore snällt.

LÅTNAMN: Going Nowhere

ARTIST/GRUPP: Strukt

GENRE: Trance ?

LÅTLÄNGD: 4:40

KOMPOSITÖR: Bjørnar Kibsgaard (aka. Strukt)

PRODUCENT: Bjørnar Kibsgaard

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 6,1 megabyte

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: http://www.strukt.biz/productions/Strukt.Going.Nowhere.mp3

Konstruktiv kritik är något som är uppskattat 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Tackar för välkomnandet

Väntade mig inte någon storm direkt. Men nåt enstaka svar eller två kanske?

På vilket sätt kan jag bidra till forumet? Jag antar, lyssna på demolåtar och skriva någon form av feedback eller hur? Det låter iallafall vettigt i mina öron 😆

Redigerat av Strukt
Link to comment
Dela på andra sajter

beatarrangemanget är hemskt vanligt. synthen som landar vid 0:55 låter som en taskig .wav sampling (tro mig.. sånt håller inte. använd mjukvarusynthar så långt det går! bara ett tips.) melodierna är medelmåttiga, och breaket som till slut kommer (satt och undrade när någonting skulle hända), är väl beprövat ungefär sen '96, vilket innebär att det kanske inte stämmer överrens med din önskan att bryta dig ur mönster.. pianot känns okontrollerat, speciellt ljudnivåerna som hoppar både upp och ner. så rullar det på litegrann och sen är låten slut..

summa sumarum kan man väl anta att du kanske inte hållt på så jättelänge med musikproduktion och i synnerhet kanske tranceproduktioner, och kunskap kommer, så jag vill inte vara för hård mot dig. kämpa på!

ett tips till: lyssna på låtar inom samma genre och hör hur dom är uppbyggda. det är alltid ett sätt att snappa upp olika tekniker!

Redigerat av m_ericsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar nu..

Baskaggen är lite för påfrestande. Kanske ta bort lite av de höga eq värdena. Mer bas i kaggen skulle inte skada alls.

Lite mer reverb på de mer flytande syntharna. Testa köra lite fadeins på de hårda syntharna så att det inte blir sådär rakt på.

Najs tb-303

Bygg upp ditt break mer. Kan va lite snarerolls, någon wave effekt som stiger uppåt så att man skapar spänning.

Jupp, pianot behöver mer jobb, gör det lite simplare och mer taktfullt så att det funkar in i låten.

Detta känns som en första mix på en låt, typ de första 5-6 timmarna man suttit o byggt upp en låt för att få grunden. Jag skulle ta ett break, sedan mixa om, lägga till mer partier, ta bort sånt som inte funkar, sedan justera justera justera 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för feedback, konstruktiv är ordet, mycket bra 🙁

Synthen vid 0:55 kanske låter som en taskig .wav men det är inte det, det är en mjukvarusynth som används och pianospelandet var helt och hållet improviserat. Jag funderade på att ändra på pianot och få det att låta lite starkare men jag tyckte att det fick vara som jag spelade in det, tyckte det kändes lite mer "mänskligt" på något sätt, som ett litet break från hmm... vad ska man kalla det, det mekaniska? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...