Jump to content
Annons

Ljudkort på moderkort


The Edge

Recommended Posts

Annons

Har man igång det inbyggda ljudkortet så kanske det kan bli konflikter med ett man installerar senare, men det brukar ju gå att stänga av enheter på moderkortet i BIOSen. Kan i övrigt inte påminna mig ifall det överhuvudtaget fanns moderkort utan inbyggt ljudkort, i a f inte när jag byggde min dator förra hösten.

Annars vågar jag inte säga så mycket. Det enda jag reagerade på var att det inte fanns någon AGP-port. Däremot fanns det tydligen 6 st SATA-kontakter, verkar lite överdrivet? Vill nog till att man har 6 stycken HDs inkopplade...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Ska köpa ny studiodator och har kollat upp alla "komponenter" i den förutom moderkortet. Har hört att ljudkortet inte ska vara integrerat på moderkortet. Stämmer det? Mer info om mitt moderkort här:

http://www.inet.se/produkter_info.asp?p=1900666

Tacksam för svar

Vad är en AGP-port?

Du får ställa bättre frågor om du förväntar dig ett bra svar

Har man igång det inbyggda ljudkortet så kanske det kan bli konflikter med ett man installerar senare, men det brukar ju gå att stänga av enheter på moderkortet i BIOSen. Kan i övrigt inte påminna mig ifall det överhuvudtaget fanns moderkort utan inbyggt ljudkort, i a f inte när jag byggde min dator förra hösten.

Hårdvarukonflikter är numera mycket ovanligt, men det skadar ju inte att inaktivera ljudkortet och spara resurser(i teorin).

Annars vågar jag inte säga så mycket. Det enda jag reagerade på var att det inte fanns någon AGP-port. Däremot fanns det tydligen 6 st SATA-kontakter, verkar lite överdrivet? Vill nog till att man har 6 stycken HDs inkopplade...

AGP håller på att fasas ut. Huruvida 6 sata-kontakter är för mycket har ingen betydelse. Kom med bättre tips nästa gång.

Redigerat av markanini
Link to comment
Dela på andra sajter

AGP är en separat buss för grafikkortet.

På det moderkortet är det PCI-express i stället, så se till att du får rätt grafikkort...

6st S-ATA kan vara bra om man vill köra någon form av Raid... 😳

I dag har de flesta moderkort ett ljudkort integrerat - men om det blir problem med det, så är det bara att disabla det i BIOS (ibland måste man ändra en jumper på moderkortet också för att disabla det helt...).

Intel chipset brukar vara tillförlitliga i musikburkar, så troligen kommer kortet att fungera bra.

Det man ska vara vaksam mot, är nVidia4/SLI chipset. Sådana moderkort är nämligen helt inkompatibla med musiktillämpningar enligt alla källor jag har hört något från.

Du kan också hitta ett par fungerande musikburkar på mitt recensionsforum. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Ska köpa ny studiodator och har kollat upp alla "komponenter" i den förutom moderkortet. Har hört att ljudkortet inte ska vara integrerat på moderkortet. Stämmer det? Mer info om mitt moderkort här:

http://www.inet.se/produkter_info.asp?p=1900666

Tacksam för svar

Vad är en AGP-port?

Du får ställa bättre frågor om du förväntar dig ett bra svar

Claes lyckades svara iaf 😳

Men den enda frågan jag egentligen behöver ha svar på är om moderkortet duger för en hemmastudio. Är inget datageni så jag är rädd för att mina frågor kanske inte blir helt perfekta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intel chipset brukar vara tillförlitliga i musikburkar, så troligen kommer kortet att fungera bra.

Det man ska vara vaksam mot, är nVidia4/SLI chipset. Sådana moderkort är nämligen helt inkompatibla med musiktillämpningar enligt alla källor jag har hört något från.

Intel system är ju klart kända för sin stabilitet men dom nyaste systemet har ganska allvarliga värmesystem vilket kräver mycket kylning så det är inte ett alternativ om man har datorn i närheten av inspelningskällan. I sådana fall kan AMD faktiskt vara en bättre lösning

Link to comment
Dela på andra sajter

Intel chipset brukar vara tillförlitliga i musikburkar, så troligen kommer kortet att fungera bra.

Det man ska vara vaksam mot, är nVidia4/SLI chipset. Sådana moderkort är nämligen helt inkompatibla med musiktillämpningar enligt alla källor jag har hört något från.

Intel system är ju klart kända för sin stabilitet men dom nyaste systemet har ganska allvarliga värmesystem vilket kräver mycket kylning så det är inte ett alternativ om man har datorn i närheten av inspelningskällan. I sådana fall kan AMD faktiskt vara en bättre lösning

...men det beror inte på chipsetet, utan på processorn... 😉

Prescott-processorerna blir väldigt varma och kräver bra kylning. Min 3.6GHz ligger på ca 70 grader vid full belastning... 😳

Jag har för mig att det ska vara en svalare variant av Prescott på gång, men vet inte riktigt när den är planerad.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...