Jump to content
Annons

Trum-VST och lite annan hjälp...

Recommended Posts

Christopher (oregistrerad)
Postat

Hejhej!

Jag tänkte nu ta hjälp av alla er musik-kunniga på studio-forumet... Det är så att jag tänkte börja sattsa lite mer på musiken och då är det främst hiphop-beats jag tänker snickra ihop. Har arbetat lite med Propellerheads Reason, men det känns lite begränsat. Jag tänkte då "slå på stort" och köpa mej Cubase SX2 som huvudprogram. Som synt tänkte jag att Steinbergs Hypersonic 1.0 skulle funka. Några kommentarer på det? Sen kommer det som jag huvudsakligen ville ha hjälp mej. Trummaskin. Jag vill använda mej av VST-pluggar och vill alltså ha tips på bra trum-vst-pluggar. Jag vill bygga typ allt från början (utom trum-ljuden allstå ;-) så inga färdiga loops. Okej det vore ju bra med nån loop för studering... Ojoj, blev lite mycket, hoppas ni förstår. Allstå: En trum-vst-plugg som låter mej skapa helt nya beats och som funkar för hiphop.

Sen det andra. Skulle vara kul med en elbas-vst-plugg om det finns någon som låter bra.

Och för det tredje: Tips på samplings-skivor... Trummor i förstahand, sen lite roliga sfx-samplingar...

Tack på förhand (och ursäkt på förhand om ni inte förstår nått ;-)

PS. Jag kör en PC med WinXP (även debian linux, men Cubase funkar väl inte till det...).

Annons
Postat

Intressant.

Förstår inte hur du kan påstå att Reason är begränsat, jag tror att det är du som inte förstått reason riktigt än. Jag har gjort många hiphopbeats, använda till professionella produktioner (utgivna på både mindre och större bolag) med nästan enbart Reason.

Ska du tillexempel jobba med samplingar som huvudinstrument så kan du choppa upp dem i Recycle och sen ladda dem i DrRex. Vill du använda synthar så går det att skruva feta ljud både med maelström och subtractor.

Jag tycker du ska vänta med att slänga ut så stora pengar på sx2 och hypersonic.

Lycka till!

Postat

Det jag menade med att Reason är begränsat är ju det att man inte kan ha fler instrument... Vill testa nya instrument och trodde då att det skulle funka bättre med Cubase. Får väl ge Reason en chans till innan jag bestämmer mej...

För övrigt tycker jag det är kul när det finns "fler med samma intresse" för att använda ett gammalt uttryck, på ett så "litet" nystartat forum... Kan man få fråga vilka beats har du gjort?

Postat

Reason är begränsat på så vis att det överhuvudtaget ej går att spela in ljud i det och att det ej är expanderbart om man räknar bort samplingar i form av refills och möjligheten att köra det via rewire. Skall du t.ex. spela in en rap på hiphop beats du gjort så är ju Cubase kanske en bra idé. Att köpa SX2 på en gång är dock inget jag skulle tipsa om. Köp Studiocase'en eller SL1/2 och börja med. Sedan kan du uppgradera när du växer ur versionerna.

Behåll dock Reason eftersom du fortfarande kan använda detta för att göra saker med medan du sequence'ar och spelar in i Cubase. På så vis har du ju några instrument "gratis" som du dessutom är van att jobba med.

Vad gäller VST plugins för trummor så har jag gjort en som är gratis. Du kan ju alltid testa den, billig är den ju iaf 😄

Twitch VSTi

www.majken.se/twitch

/Majken

Postat

Ska kolla på den...

Postat
www.majken.se/twitch

Wow! Läste om Twitch på webbplatsen och det verkar väldigt intressant! Kan inte själv testa än för min PC står och väntar på ett nytt moderkort (har bara mac tillgängligt just nu).

Många som snickrar beats gillar ju fruitloops också. I alla fall om man är van vid pattern sequencing.

Själv gillar jag DR-008 mycket och då speciellt i kombination med pHATmatic Pro. Man slänger in en samplad trumloop i pHAT som genast klipper upp den i enstaka drum hits. Sedan lyfter man över varje trumsampling till DR-008 och släpper den på den "drum pad" där den hör hemma (typ: kicken på midi note C1, snare 1 på D1 osv). Så enkelt är det att göra ett nytt trumset med DR-008:an!

Ett sätt att skapa personliga beats är också att använda en mik och beatboxa med munnen. Man kan göra hihat och övriga ljud separat om man vill så att man även kan filtrera sin röst olika för de olika trumljuden. För vissa människor funkar det bättre så än att sitta och progammera. Jag menar; om man ändå har beatet i huvudet så är vägen till munnen betydligt kortare och snabbare än genom ett antal mjukvaror på datorn ;-)

Sista tiden har jag gjort mycket loopar genom att programmera dem i Logic (SX funkar lika bra), exportera som audio och sedan spela upp dem via Ableton Live (körd som ReWire slave). Jag tycker det blir ett koolare sound från Live, speciellt om man stämmer ner, kör time stretch eller trashar på andra sätt. Och att ändra tempo på beats som snurrar i Live låter helt sagolikt skönt i mina öron :-)

• 2 veckor senare...
Postat
Jag tycker det blir ett koolare sound från Live, speciellt om man stämmer ner, kör time stretch eller trashar på andra sätt. Och att ändra tempo på beats som snurrar i Live låter helt sagolikt skönt i mina öron :-)

Kan bara hålla med P-boy där, Live är ett skönt program. fram för mer nerstämda beats!!

Postat
Och för det tredje: Tips på samplings-skivor... Trummor i förstahand, sen lite roliga sfx-samplingar...

dfh SUPERIOR

Multiple DVD's with approx. 35GB data

60.000 Soundfiles (single hits only, no loops)

Easy customization from our "EASY TO USE" software sampler interface

No pre-processed sounds, all sounds have been recorded without any pre or post processing of the sounds.

kan det bli bättre ? 😲

Postat
dfh SUPERIOR

...

kan det bli bättre ?  😲

Jag är rätt nyfiken på nya dfh. Man undrar lite lätt vad slutpriset kan tänkas landa på.

Patrick L (oregistrerad)
Postat

Prova Native Instruments Battery. Den e fin o trevlig.

• 1 år senare...
Buff (oregistrerad)
Postat (redigerat)

tjaba, jag gör hiphop beats och till trummorna använder jag e-labs obsession... jävligt bra program som jag är väldigt nöjd med 😛 annars kan jag också rekomendera steinbergs vst instrument som heter A1 (medföljer cubase sx2) Den duger till mer än vad man först anar (basar och synthar) :rolleyes:

Redigerat av .:Buff:.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.