Jump to content
Annons

Vilket Motu-kort ska jag välja?


lavrell

Recommended Posts

Kommer i slutet av augusti köpa en G5:a och ska då även uppgradera mitt ljudkort som nu är den svagaste länken i min studio (ESI Waveterminal 192L som hängt med sen jag började 😄 ).

Jag kommer köpa ett Motukort pga av att jag upplevt dom som otroligt stabila och kompatibla med G5:erna. Alternativen som jag funderar över är:

828:an med firewire.

2408:an med PCI-anslutning.

Dock så har jag en fundering. Jag vill ha möjlighet att ta med mig ljudkortet ut i fält och spela in och då verkar ju 828:an vara ett solklart val men hur är denna i stabilitet/kvalité på AD/DA i jämförelse med 2408:an som jag hört ska vara bättre men egentligen inte fått nån bra beskrivning för varför?

Nån som använder G5+828 som har/haft problem?

Grymt tacksam för alla svar!

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har kört 828, 828MK2, 896HD och Fireface800 på PC iofs och kan säga att alla är lika stabila, nu kör jag G5 med Firefacen och det går som en klocka! Rent ljudmässigt så låter Firefacen i mina öron mycke bättre! 2408 har jag inte testat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan instämma i att FireFace fungerar (och låter) väldigt bra på Apples G5. Har du funderingar kring Motu bör du kolla på Traveller, som både är portabelt och låter snäppet bättre än 828.

Låter det bättre?

Jag trodde att dom lagt ner pengar på fler preamps och sackat lite på kvaliteten men så är kanske inte fallet?

Tack för hjälpen!

Fler som har synpunkter?

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om FireWire-ljudkort...

Jag har hört snacket om att man bör ha Texas-firewire chip i burken. Har man VIA-chipet kan det strula...

hur vanligt är det att VIA-chipet krånglar med Firewire-ljudkort egentligen? På vilket sätt krånglar det och vad innebär det i praktiken?

...inte för att jag har ett firewire-ljudkort idag, men jag kanske skaffar ett i framtiden! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Både Fireface och 828mkii är bra, men min röst går nog till fireface. Trots att jag har ett 828.

Motu Traveller är annars bra, men fireface 56 i/o är svårslaget om man inte har ett MADI-system.

Ang. texas chip. Ja, det bör vara texas. Inte det minsta intressant om man kör Mac dock. Eftersom mac funkar! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter på ett Motu 828 MkII och är mkt nöjd, särskilt nöjd med att man kan få fyra olika helt oberoende lyssningar. Detta utan att behöva koppla in datorn.

Mindre nöjd med latencyn jag får när jag kör via datorn. Tror den ligger på runt 12 ms, vilket är precis på gränsen för att ha direktlyssning vid sång & gitarr-inspelning. Det är precis så att det stör.

Men jag rekommederar d...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter på ett Motu 828 MkII och är mkt nöjd, särskilt nöjd med att man kan få fyra olika helt oberoende lyssningar. Detta utan att behöva koppla in datorn.

Mindre nöjd med latencyn jag får när jag kör via datorn. Tror den ligger på runt 12 ms, vilket är precis på gränsen för att ha direktlyssning vid sång & gitarr-inspelning. Det är precis så att det stör.

Men jag rekommederar d...

är latencyn inte beroende av vilken dator man har? Eller är det alltid 12ms? Vore ju inte så kul i sånt fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...