Jump to content
Annons

Hur använder man en systemkamera?


Recommended Posts

Har ej haft tillfälle att gå på fotokurs på gymnasiet. Vet att jag någon gång använde min morfars gamla Canon kamera. Kommer dock inte ihåg hur man skulle ställa in för att göra kort. I och med min morfars död så fick jag hans gamla kamera. Den var inte använd på ett tag men jag tog ändå med den till Expert för att de skulle kolla in den och testa ifall den fungerade.

- Japp, den funkar sa han och jag vart skitnöjd! Köpte mig ett paket svartvit film och gick ut helnöjd 😳

Sedan kom jag på att jag inte visste hur man ställde in funktionerna för att ta kort. Det skulel va lite pinsamt att åter gå in i affären och fråga honom då det var fullt med folk och att de redan var sura på mig för att de fick vänta.. 😏

Finns det något ställe där man kan läsa lite om inställningar och tips på sådana här kameror? Antar att det är ungefär samma på alla kameror.

Vore kul att börja plåta lite snygga bilder. Gillar verkligen folk som kan ta snygga artistiska bilder. Dessutom är ju systemkamerafoton snyggast 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MarcusRombo (oregistrerad)

Känner inte till någon sådan sida, har googlat lite men inte hittat något. Jag har basic fotoutbildning, men på grund av mitt dåliga minne och att jag inte har hållit i en kamera på länge har jag inte grejerna kvar i huvudet. Jag skall fortsätta min utbildning i höst, myntet ramlar nog ner rätt snart bara jag får se en kamera igen. Har du tänkt framkalla själv? Det har jag däremot lite kunskap om till hands om du vill veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

På biblioteket brukar dom ha en massa fotoböcker som går igenom allt från grunden. Men principen är ju att du men en ratt runt objektivet ställer in bländaröppningen (hur mtk. ljus som ska komma in), Och sen så hur länge bländaren ska vara öppen. På min gammla Pentax så ställer den dock in detta automatiskt (tiden). Man ser en ljusmätare när man kollar i sökaren.... Prova dig fram... Men det får ju inte bli för mörkt så om du nu bara behöver ställa in bländaren själv så kan du kanske satsa på en tid på typ 1/125 sek. Prova dig fram (och gå till biblan). Hoppas det hjälpte lite.

/Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...