Jump to content
Annons

.flac?

precisionsound (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Jahaja.

Jo de visar sig att filer från tidningen (nerladdningsbara på siten) är i .flac. Vad är de för nått?

Inget som läses av winamp eller Soudforge i allafall...

Ska de kompliceras till lite extra bara för saken skull eller vad är de för orsak att inte använda riktiga format på ljud filerna?

Exempel på ljud format som är "riktiga" är dom som läses av de program folk har i sin dator, media player, winamp osv... mp3, wav aiff, ogg o.s.v… Har jag missat nått väsentligt så informera mig gärna...

Mvh

Lars

Annons
ix (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ja, du har missat något väsentligt.

FLAC är ett format för förlustfri komprimering av ljud. Till skillnad från MP3, OGG och dylika där ljudinformation skalas bort för att minska filstorleken så är komprimeringen i FLAC rent matematisk. Det ger inte lika god komprimering - som bäst ungefär 50% - men å andra sidan går man inte miste om nåt. Originalinformationen kan återskapas exakt.

Vid lyssningstest av mickar är alltså FLAC ett synnerligen bra val, eftersom man då kan utesluta att lagringsformatet påverkar lyssningsintrycket.

Läs mer, och ladda ner codec på FLAC:s officiella hemsida

Ones you go FLAC you never go back! 🙁

Redigerat av -ix-
musik (oregistrerad)
Postat

Tack för tipset K9! Kan du nåt om ECC oxå?

Postat

Tack för informationen!

De lät intressant de där. Men stökar man inte till de lite extra genom att använda ett format som kräver s.k. "handpåläggning" av användarna? Nåja, jag är rätt van Internet användare så jag lider inte. Risken jag ser är att en massa forumläsare och prenumeranter börja skicka support mail bara...

Eller terrorisera forumet som jag nyss gjort 🙂

Mvh

Lars

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.