Jump to content
Annons

Dog On a Leash - Nad Sylvan


Suger eller inte?  

32 röster

  1. 1. Suger eller inte?

    • 1. Suger
      0
    • 2. Sådär
      0
    • 3. Ja jo jaaa
      7
    • 4. Blir sugen på mer
      10
    • 5. Slickar i mig
      10


Recommended Posts

Elementär fråga kanske men hur får du på dubbeltrackade gitarrljudet? Låter ju som två gitarrer. Kopiera spåret och lägga ut det med liten latensskillnad i andra kanalen? Eller spelar du in gitarren två gånger? Jag har försökt båda sätten men inte lyckats särskilt väl. Ian McDonald skriver i sin makalösa Beatlesbok, En revolution i huvudet om ADT (Automatic double tracking) som standard i musikstudior idag men jag har inte lyckats hitta en enda sådan plugg, möjligen Waves då men den har jag inte...

Låten växer med varje lyssning. Hoppas det ordnar sig med lägenhet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 84
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Elementär fråga kanske men hur får du på dubbeltrackade gitarrljudet? Låter ju som två gitarrer. Kopiera spåret och lägga ut det med liten latensskillnad i andra kanalen? Eller spelar du in gitarren två gånger? Jag har försökt båda sätten men inte lyckats särskilt väl. Ian McDonald skriver i sin makalösa Beatlesbok, En revolution i huvudet om ADT (Automatic double tracking) som standard i musikstudior idag men jag har inte lyckats hitta en enda sådan plugg, möjligen Waves då men den har jag inte...

Låten växer med varje lyssning. Hoppas det ordnar sig med lägenhet!

Hej!

Jag spelar Akustiskt gitarr på två spår som är utpanorerade rätt ordentligt.

Kul att Du gillar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ruskigt bra inspelat. Bra ljud. Får lite Eagle Eye Cherry (hette han så?) vibbar. Inte min smak men grymt proffsigt. Både inspelning och låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

sa Bone:
Ruskigt bra inspelat. Bra ljud. Får lite Eagle Eye Cherry (hette han så?) vibbar. Inte min smak men grymt proffsigt. Både inspelning och låt.

Va skoj! Kul att icke fans av denna musikformen vad den nu än må kallas, kan ta den till sig. 🙏

Glömde tala om att figuren tackar!!! (Hon e lite knäpp)Så TACK SÅ MYCKET!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt igen som vanligt Nad!! 🙂

Härligt ljudbild...varm o go lixom. Du har ett väldigt skönt tilltalande sound i din musik. Bra text oxå, väldigt direkt. 🙂

Har inte så mkt att tillägga...bara en liten fråga....vad är det för ljud du använder på solot vid 02:42 ? Jäkligt coolt...me like. 😄

Bra jobbat, vill höra mer snart igen!

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

sa djonas:
Grymt igen som vanligt Nad!! 🙂

Härligt ljudbild...varm o go lixom. Du har ett väldigt skönt tilltalande sound i din musik. Bra text oxå, väldigt direkt. 🙂

Har inte så mkt att tillägga...bara en liten fråga....vad är det för ljud du använder på solot vid 02:42 ? Jäkligt coolt...me like. 😄

Bra jobbat, vill höra mer snart igen!

Mvh / djonas

Tack Jonas! Verkligen kul att just DU som är supersnubbe på musik ger mig

sådana verkliga rosor i virtuell form!! 🌹

Det där ljudet är något jag pillat med i Reason. Har Du det programmet?

Link to comment
Dela på andra sajter

sa Nad Sylvan:
sa Bone:
Ruskigt bra inspelat. Bra ljud. Får lite Eagle Eye Cherry (hette han så?) vibbar. Inte min smak men grymt proffsigt. Både inspelning och låt.

Va skoj! Kul att icke fans av denna musikformen vad den nu än må kallas, kan ta den till sig. 🙏

Glömde tala om att figuren tackar!!! (Hon e lite knäpp)Så TACK SÅ MYCKET!!!!

Ser ut som om hon äter upp rosorna.. rätt otacksamt hade min mamma sagt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Puckade jag trodde detsamma tills precis nu. Men det slängs blommor mot henne ifrån publiken, som hon tackar för med slängkyssar. Rätt kul faktiskt. 😆

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

sa Pusa:
Fan, är mäkta imponerad... en riktigt riktigt bra låt... Texten biten sig fast mer och mer dessutom..

Tack Du!

Ljudbilden är identisk med den förra, men jag pillade bara lite på några småprylar jag inte var nöjd med. T ex en volymkurva på sången hoppade oförklarligt till på ett ställe förut och jag bara FATTADE inte hur det kom sig!! 😕 Det var helt enkelt

delayets "på" markering som låg lite för tidigt mitt i ett ord. Så kan det gå!!

Du måtte vara en av de ständiga nattugglorna här, precis som jag. Fast jag jobbar ju förstås!! 😒

NAD

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pluggar nattetid... Även om det kanske inte kan räknas till nattetid nu?! Nu är det ju morgon.. men nu jävlar är det sista rycket med skolan.. måste vara klart idag fredag.. vilket det ser ut att bli.. strålande!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pluggar nattetid... Även om det kanske inte kan räknas till nattetid nu?! Nu är det ju morgon.. men nu jävlar är det sista rycket med skolan.. måste vara klart idag fredag.. vilket det ser ut att bli.. strålande!!!

Så hur gick det? Själv hann jag bli 46 i lördags! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Gessle who? Du måste använda referenser som är bekanta. Lika gammal som ®offe, då förstår dom!

Skämt åsido, bra låt, karaktäristisk röst, gillar den, schysst produktion, rentav professionell! Lycka till med sajkot (psykot) och ny lgh!

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Gessle who? Du måste använda referenser som är bekanta. Lika gammal som ®offe, då förstår dom!

Skämt åsido, bra låt, karaktäristisk röst, gillar den, schysst produktion, rentav professionell! Lycka till med sajkot (psykot) och ny lgh!

/R

1000 tack ®offe! Me loves!

Skall flytta i sommar. Tänker lämna innerstan....

Link to comment
Dela på andra sajter

sa karl:

same here ..men hyffsad årgång 😄

Ja med tanke på att Prince, Michael Jackson och Madonna alla är femtioåttor och knappast har kommit någonstans med sina karriärer, så varför oroa sig för det stora genombrottet?? Jag säger efter 50, då är jag nog mogen för det. 😄

Då kommer jag garanterat inte att börja knarka eller nått sånt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där ljudet är något jag pillat med i Reason. Har Du det programmet?

Aha ok coolt...yes jag har det, version 2.5 men jag använder det knappt. 😛 Kör nästan utslutande med cubase faktiskt.

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter en lång väntan på att låten skulle ladda ner på modem så kunde jag konstatera att jag inte väntat för länge 😛

Blir så glad när jag hör så här bra musik. Glömde nästan bort att jag var tvungen att bege mig till jobbet.

Vet vad jag skall lyssna på när jag kommer hem. 😄

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

sa Nad Sylvan:
sa karl:

same here ..men hyffsad årgång 😄

Ja med tanke på att Prince, Michael Jackson och Madonna alla är femtioåttor och knappast har kommit någonstans med sina karriärer, så varför oroa sig för det stora genombrottet?? Jag säger efter 50, då är jag nog mogen för det. 😄

Då kommer jag garanterat inte att börja knarka eller nått sånt!

I agree...... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hörs att du vet vad du gör.

Skön låt.. får lite genesis(70-tals-genesis alltså)-vibbar över det. kanske för att din röst är lite genesis:ig.. speciellt partiet då det nästan bara är din röst.. som en blandning mellan tidig collins och tidig gabriel.. (Om jag inte blandat ihop namnen nu.. ett tag sen jag lyssnade på genesis))... samtidigt påminner även arrangemang osv.. det är lite intressantare att lyssna på än vad man kan förvänta sig av "vanlig" pop/rock.

jag gillade det.. För några år sedan (innan jag upptäckt den elektroniska musiken) så hade jag antagligen gillat det riktigt mycket.

nu missade jag att uppmärksamma texten dock. Kass på sånt. borde kanske ta en lyssning till där.

nåväl.

keep up the good work typ : )

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var ju riktigt bra. När du skrev "jättearg låt" tog mina förutfattade meningar över och jag väntade mig en skränig trashmetal eller liknande, men det här var en positiv överraskning. Blev oxå överraskad av att höra din röst, trodde du var yngre än du låter. 😉 Din röst gör sig riktigt bra i det här. Bra produktion rakt av.

Angående dilemmat med grannhaggan och hennes stackars tonårsdotter; förstår att det är mycket vi inte vet om det hela, men jag hade nog haft svårt för att lämna dottern i sitt tragiska träsk utan att försöka hjälpa henne först. Det har du säkert gjort, men du kanske kan lämna över ärendet till någon myndighet e.d innan du själv släpper det? Så du lämnar henne något hopp....

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det hörs att du vet vad du gör.

Skön låt.. får lite genesis(70-tals-genesis alltså)-vibbar över det. kanske för att din röst är lite genesis:ig.. speciellt partiet då det nästan bara är din röst.. som en blandning mellan tidig collins och tidig gabriel.. (Om jag inte blandat ihop namnen nu.. ett tag sen jag lyssnade på genesis))...  samtidigt påminner även arrangemang osv.. det är lite intressantare att lyssna på än vad man kan förvänta sig av "vanlig" pop/rock.

jag gillade det.. För några år sedan (innan jag upptäckt den elektroniska musiken) så hade jag antagligen gillat det riktigt mycket.

nu missade jag att uppmärksamma texten dock. Kass på sånt. borde kanske ta en lyssning till där.

nåväl.

keep up the good work typ : )

Tack för det!

Det enda jag tycker kan påminna om tidiga Genesis är slutet, det temat som fejdas ut. För den gruppen blandade ALDRIG in blues på 1970-talet, (förutom Ant Phillips usla gitarrsolo i "The Knife") och här är det FETT med bluesinfluenser!

Jag vet att jag ligger i samma fåra som Gabriel/Collins/Cat Stevens, men modulerar gärna rösten på ett helt annat sätt, inte minst mina vibraton, som en del tycker påminner mer om Glenn Hughes, vilket är ett ganska stort kliv åt ett annat håll! Men visst, Genesis ala 70-76 är ju husgudarna,

så det hörs väl ändå vad jag än kommer att göra, om det så är en vals med dragspel och tvättbräda. :rolleyes:

1001-tack iallafall!

Blir ärligt talat mycket positivt överaskad att svenskarna gillar det så mycket,

jag trodde faktiskt inte det!

Ps. Någon annan som tycker detta låter Genesis??

Då skall Du höra Sylvan & Bonamici!. Då är det med FLIT! 😆

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...