Fredrika Postat 22 maj 2005 Postat 22 maj 2005 Jag tänkte försöka göra en sorts discolåt. Tyvärr gick min tydligen ganska skruttiga dator sönder så låten förstördes och jag måste börja om igen. Men jag har hittat en gammal discoskiva från 1980 som jag samplat och som ska vara låtens grund. Jag kan inget om disco och vet inte hur man gör men vill bara testa lite. Fast såklart har jag inte rättigheterna till låten jag samplat. Det finns ju så mycket remixad musik så jag kan väl också få göra det. Men hur gör jag? Är det tillåtet att ta samplingarna till en remixlåt som inte kommer att säljas eller blir jag stämd då? Kan man vända sig till någon för att fråga om man får använda låten gratis bara eftersom det inte skall bli en säljlåt? Jag vill ju bara stuffa lite hihi 😏 men samtidigt kunna låta någon här på forumet höra och ge tips. Det har ju hjälpt jättemycket med mina tidigare bitar.
Mannex Postat 22 maj 2005 Postat 22 maj 2005 Ska du bara göra en demo så är det i praktiken bara att tuta och köra skulle jag säga 🙂
Danny Cort (oregistrerad) Postat 22 maj 2005 Postat 22 maj 2005 (redigerat) Alltså... Ska du remixa en låt, eller ska du använda samplingar från en låt? Det gör en avsevärd skillnad i den "juridiska" frågan... EDIT; om det inte ska bli en "säljlåt" så är det bara att köra. Tänk inte på såna tråkiga detaljer som upphovsrätt. Ha roligt med grejerna istället. The music makes it allright!!! Redigerat 22 maj 2005 av Danny Cort
Fredrika Postat 23 maj 2005 Trådstartare Postat 23 maj 2005 Alltså... Ska du remixa en låt, eller ska du använda samplingar från en låt? Det gör en avsevärd skillnad i den "juridiska" frågan... EDIT; om det inte ska bli en "säljlåt" så är det bara att köra. Tänk inte på såna tråkiga detaljer som upphovsrätt. Ha roligt med grejerna istället. The music makes it allright!!! Okay, tack. Jaha jag förstår vad du menar med skillnader...njae nu ska jag bara sampla en låt. Jag tar bort all den fula sången och lägger i så fall till andra röstljud och så spelar jag in nya ljud ovanpå samplingarna. Har aldrig gjort något sånt innan. Men okay då provar jag. Tack till er båda!
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 23 maj 2005 Postat 23 maj 2005 Det är ingen som bryr sig så länge låten du gör inte ska användas i kommersiellt syfte. 😆
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.