Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Var i skolan och spelade in lite rap, som jag sedan hade tänkt att mixa hemma, problemet är det att i skolan så spelade jag in i pro tools och hemma har jag cubase SX2 och sound forge 7. När inspelningen var färdig så brände jag och min lärare ut allt på skiva så att jag skulle kunna mixa hemma, problemet är det att jag inte kan öppna ljudfilerna hemma eftersom det är något format som jag inte minns vad det heter, min lärare påstod dock att jag skulle kunna öppna ljudfilerna både i sound forge och cubase. Det kan vara så att formatet är PCM, jag är dock inte säker då mina kunskaper inom Pro tools är kraftigt begränsade...

Så min fråga är alltså om någon har någon lösning på hur jag ska lyckas öppna mina ljudfiler i antingen Cubase SX2 eller Sound Forge 7 om det finns något program som jag kan öppna mina ljudfiler i och sedan ändra formatet till t ex wav?

Jag antar att frågan kan vara aningen svår att svara på eftersom jag inte vet vilket format det är på ljudfilerna men det är antagligen nåt format som Pro tools gillar att spara inspelade ljudfiler i! 😳 Men jag gör ett försök i alla fall att få problemet löst... 😱

Annons
Postat (redigerat)
Var i skolan och spelade in lite rap, som jag sedan hade tänkt att mixa hemma, problemet är det att i skolan så spelade jag in i pro tools och hemma har jag cubase SX2 och sound forge 7. När inspelningen var färdig så brände jag och min lärare ut allt på skiva så att jag skulle kunna mixa hemma, problemet är det att jag inte kan öppna ljudfilerna hemma eftersom det är något format som jag inte minns vad det heter, min lärare påstod dock att jag skulle kunna öppna ljudfilerna både i sound forge och cubase. Det kan vara så att formatet är PCM, jag är dock inte säker då mina kunskaper inom Pro tools är kraftigt begränsade...

Så min fråga är alltså om någon har någon lösning på hur jag ska lyckas öppna mina ljudfiler i antingen Cubase SX2 eller Sound Forge 7 om det finns något program som jag kan öppna mina ljudfiler i och sedan ändra formatet till t ex wav?

Jag antar att frågan kan vara aningen svår att svara på eftersom jag inte vet vilket format det är på ljudfilerna men det är antagligen nåt format som Pro tools gillar att spara inspelade ljudfiler i! 😳 Men jag gör ett försök i alla fall att få problemet löst... 😱

Var Pro Tools systemet på Mac eller PC? om det var en Mac kan jag tänka mig att du har fått med dig SDII filer hem..

Leta då upp en SDII till Wav konverterare..

..tror att du kan hitta något vettigt här..

eller här..

Redigerat av aolsson
Postat

Jag tror också det är SDII-filer som spökar. Märkligt att inte Cubase kan importera det. Wavelab klarar ju det. 😳

Utöver Anders tips, kolla även in Audacity som är en gratis ljudeditor med SDII-stöd. Spara ut dina wav-filer därifrån.

Postat

Passar på att hälsa dig välkommen till forumet också! 😳

Postat

Tackar för välkomnandet och för hjälpen.

Tyvär så är jag inte så säker på att det är SDII-filer, Audacity kunde inte heller öppna filerna. Jag såg även att Cubase antagligen kan öppna SDII-filer så jag skulle tro att det är något annat format på filerna, någon som har något förslag på vad det kan vara?

Postat
Tackar för välkomnandet och för hjälpen.

Tyvär så är jag inte så säker på att det är SDII-filer, Audacity kunde inte heller öppna filerna. Jag såg även att Cubase antagligen kan öppna SDII-filer så jag skulle tro att det är något annat format på filerna, någon som har något förslag på vad det kan vara?

Men kolla på filerna då? Har de nån filändelse?

Postat
Det var på mac tror att det var någon gratisversion dessutom....

Oavsett om det var protools free eller nån annan version av det så borde filerna vara is SD2.

Kolla med din lärare om han har orginalsessionen kvar och kan konvertera om dem till wav lr aiff?

• 2 veckor senare...
Luzer (oregistrerad)
Postat

Protools sparar ju bara i sd2, aiff eller wave. Och aiff och wave har väl cubase inga som hellst problem med. Sd2 däremot har jag också strulat med att få upp på pc. Det är inte alltid dom har någon ändelse heller eftersom mac -> pc inte riktigt är kompisar. Nästa gång du spelar in i pt och du vet att du ska ta hem det se till att kryssa i rutan "mac - pc compatible" när du startar sessionen så blir det lättare. Kan ju även välja wave eller aiff i filformat.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.