Jump to content
Annons

Logic 12  

8 röster

1. 1. TĂ€nker du skaffa Logic 12?

• Ja
      1
    • Nej
      7

Recommended Posts

Postat (redigerat)

TrÄd vi kan Samla info om Logic 12 ,

Uppdaterad : Har stöd för Intel Macar - men som innan med begrÀnsad funktion gÀllande nya funktioner.

Redigerat av Discipuli
Logic 12 Àr en uppdatering tillgÀnglig Àven för Intel Imac anvÀndare!
Annons
  • 2 veckor senare...
Postat

Kommer definitivt avvakta. Sett att en del "bleeding edge" folk inte kan starta Logic utan att vara online och inloggade pÄ appstore... Jag Àlskar att ha en stabil setup man bara kan slÄ pÄ och sÀtta igÄng att lira, att ha en studio som Àr beroende av att appstore funkar och mÄr bra för stunden Àr för mig helt otÀnkbart. Om de fixar det sÄ kanske jag laddar ner och provar, men kommer vara noga med att spara min gamla stabila version, Logic Pro 11.0.1.

Postat
2 timmar sedan sa JakobP:

Kommer definitivt avvakta. Sett att en del "bleeding edge" folk inte kan starta Logic utan att vara online och inloggade pÄ appstore... Jag Àlskar att ha en stabil setup man bara kan slÄ pÄ och sÀtta igÄng att lira, att ha en studio som Àr beroende av att appstore funkar och mÄr bra för stunden Àr för mig helt otÀnkbart. Om de fixar det sÄ kanske jag laddar ner och provar, men kommer vara noga med att spara min gamla stabila version, Logic Pro 11.0.1.

Jag hade redan problem med 11.2.2 sÄ jag tÀnkte, kör pÄ. Men 12an fixade inte mitt problem. Men annars Àr det nog klokt att vÀnta, sÀrskilt om man inte avser anvÀnda allt det nya.
Det dÀr med appstore kÀnner jag inte igen. Jag skall kika pÄ det.
Att vara online Àr ett mÄste för flertalet pluginers licenshantering, Àven om jag har alla licenser pÄ speciell USB sticka sÄ snackar den med licensservrar.

Postat

Vad kostar 12 an och Àr det ett bra alternativ Àven för mig som tÀnker mig att köra lite retro med gitarrer och andra instrument och ett minimum av plugins och grejer. 

Undrar just hur den senaste versionen av Harrison Mixbus stÄr sig i förhÄllande till Logic.

Postat
1 timme sedan sa BrÀnnsven:

Vad kostar 12 an och Àr det ett bra alternativ Àven för mig som tÀnker mig att köra lite retro med gitarrer och andra instrument och ett minimum av plugins och grejer. 

Undrar just hur den senaste versionen av Harrison Mixbus stÄr sig i förhÄllande till Logic.

Det Àr olika syften för programmen. Logic 12 kan oerhört mycket mer, sÀrskilt i kombination med din Mac Mini M4.
Det Àr ett proffensionellt kit.
Kostar ca 2500 kr nuförtiden.

Mixbus 11 kostar runt 1000?

Men för att bara spela in, med minimum av andra funktioner sÄ finns det ju gratis program eller billigare program.

Men i Logic kan man vÀxa, börja med bara inspelning, sen lÀgga till , vad man vill lÀgga till att lÀra sig, det finns det mesta i funktion inbyggt. Uppdateringar fÄr man gratis. Jag har bara till att byta dator sÄ jag kan anvÀnda allt det nya sÄ kan jag fortsatt gratis anvÀnda version 12. Köpte Logic X Pro nÀr det kom ut. SÄ det Àr mÄnga Är. Mycket funktion som lagts till, gratis till dags datum, version 12 installerade jag nyligen, men för full funktion krÀvs det Apples chip i datorn. Nyare dator. Du har en sÄn dator med M4.

Postat

Jag tror inte jag kommer att bli nÄn fantast av appar och midi faktiskt mer Àn eventuellt för trummor typ ADD sÄ det som nya Logic erbjuder Àr nog inget som jag behöver men att det Àr bra program det inser jag.

PÄ tal om sÄnt sÄ har jag nog ocksÄ en tidig version av Reason. Det Àr egentligen ganska hÀftigt att lilla Sverige har producerat sÄ mycket talang nÀr det gÀller att fÄ fram bra programvara.

Mixbus finns ocksÄ i en Pro version som kostar runt detsamma tror jag och med den versionen sÄ fÄr man Àven tillgÄng till nya Àgarens pluggar (har glömt vad dom heter men det Àr ett vÀlkÀnt Engelskt företag) utöver Harrisons egna. 

Förr sÄ kostade Logic mycket mera Àn 2500 kr sÄ det Àr ju positivt.

Jag har Emagic Logic  Big Box platinum tror jag den heter köpt pÄ Ebay och Àven nÄn Ànnu tidigare version ocksÄ köpt beggad pÄ Ebay, jag gav mer Àn 2500 styck tror jag.

Sen köpte jag Logic Pro 7, 8 och 9, och gav runt 6000 styck om jag minns rÀtt (kanske över till och med).

Apple körde nÄn pris reducering lagom som jag redan betalat dyrt för nÄt av program versionerna men jag fick tillbaka lite cash om jag minns rÀtt.

Jag köpte ocksÄ Logic 9 Express av nÄn anledning.

PÄ den tiden var paketen stora och manualerna som biblar sÄ jag har nÄgra hyllmeter Logic versioner. Till var och en av Logic frÄn 7 till och med 9 följde det typ 4-5 eller nÄt DVD skivor.

Kort sagt det var en ganska tung uppgift att lÀra sig allt och det var nog ganska fÄ som gav sig pÄ det faktiskt sÄ hur pass mycket mera kraftfullt ett modernt Logic egentligen Àr utöver app funktioner och möjligheten att köra dessa det undrar jag faktiskt om jag ska vara Àrlig. 

Men jag hoppas verkligen att dom stÄr pÄ sig och hÄller flaggan högt för det Àr och har alltid varit ett jÀkla bra program.

Jag tror ocksÄ man ska inse att det nog inte finns ett program pÄ marknaden idag som inte Àr bra sÄ det Àr nog mycket smak och vana som avgör vilket man föredrar skulle jag tro.

Oavsett att programvaran har blivit rejÀlt mycket billigare och kraftfullare sÄ kostar det ÀndÄ en slant för nÄn som Àr sugen att börja göra musik.

Vi hade ett födelsedagsbarn som som fick ett ljudkort och som sjÀlv hade lagt ner 3000 spÀnn pÄ FL Studio sÄ att göra musik kostar fortfarande en slant. GlÀdjande Àr nog ÀndÄ att ljudkorten i den prisklassen behöver verkar ha gÄtt ner till vettiga nivÄer.

Fan det bidde lÄngt det hÀr men man fÄr vÀl lÀsa sÄ mycket man orkar hehe. 

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Fel! Typ...😂 I dag kan man starta helt med gratis DAW o Gratis Plugins. Hörlurar.
Vill man ha en midikeyboard sÄ hittar man billiga sÄdana.
(SÄklart krÀver det en rimligt kompetent dator.)
Exempel.
https://sonisto.com/freeware-pluginbox/
https://blog.landr.com/best-free-daw/
https://www.thomann.se/arturia_keylab_essential_49_mk3_white.htm
https://www.thomann.se/search.html?smcs=8dd556_4701&sw=hörlurar&sp=solr_improved&category[]=ZUKOSK&cme=true&filter=true
Samt hörlurs frekvens /rums studio simulering.
https://www.acustica-audio.com/shop/products/SIENNAFREE

Redigerat av Discipuli
Postat

Det kunde man förr ocksÄ men appbaserat och Ai fanns inte för 15 Är sedan men Midi Àr gammalt som gatan.

Jag som Àr gammel bilmek fundrade pÄ om det inte skulle kunna gÄ att köra signalerna mellan komponenter över midi för att slippa kabelhÀrvorna. 

Svenska Reason gick Ät andra hÄllet och kom med en egen DAW med ljudinspelning och jag tror till och med att Ejay hade inspelning med mikrofon sÄ det enda som Àr nytt Àr Ai.

PÄ Emagic tiden sÄ sysslade mÄnga LogicanvÀndare med syntar och jag tror till och med att demotracksen i första hand var syntbaserad musik. Inte med fysiska lÄdor utan musik skapad och genererad i programmet. Jag har ju lÄdorna kvar pÄ hyllan och dom Àr som sagt pÄ nÄn hyllmeter och Àven datorer som kan köra PC versionerna eller vara hackmacar.

SÄ, det enda som Àr nytt under solen Àr Ai.

Oavsett att det kan lÄta jÀkla bra om Ai musik sÄ gillar jag personligen inte sÄn musik eller ens den överdrivna vurmen för att inte anvÀnda och spela in musik med riktiga instrument som rÄder nu.

För mig Àr musik nÄt man spelar och sjunger och dÄ menar jag pÄ riktigt i nuet men det verkar mer och mer som att vi Àr pÄ vÀg mot nÄn slags Arnold Swartzzzeneggggers framtids visioner om domedagen lol.

Fram med fiolen, fotstamp, hand klapp och mungiga och kör sÄ det ryker

• Gilla 1
Postat
9 timmar sedan sa BrÀnnsven:

Det kunde man förr ocksÄ men appbaserat och Ai fanns inte för 15 Är sedan men Midi Àr gammalt som gatan.

Jag som Àr gammel bilmek fundrade pÄ om det inte skulle kunna gÄ att köra signalerna mellan komponenter över midi för att slippa kabelhÀrvorna. 

Svenska Reason gick Ät andra hÄllet och kom med en egen DAW med ljudinspelning och jag tror till och med att Ejay hade inspelning med mikrofon sÄ det enda som Àr nytt Àr Ai.

PÄ Emagic tiden sÄ sysslade mÄnga LogicanvÀndare med syntar och jag tror till och med att demotracksen i första hand var syntbaserad musik. Inte med fysiska lÄdor utan musik skapad och genererad i programmet. Jag har ju lÄdorna kvar pÄ hyllan och dom Àr som sagt pÄ nÄn hyllmeter och Àven datorer som kan köra PC versionerna eller vara hackmacar.

SÄ, det enda som Àr nytt under solen Àr Ai.

Oavsett att det kan lÄta jÀkla bra om Ai musik sÄ gillar jag personligen inte sÄn musik eller ens den överdrivna vurmen för att inte anvÀnda och spela in musik med riktiga instrument som rÄder nu.

För mig Àr musik nÄt man spelar och sjunger och dÄ menar jag pÄ riktigt i nuet men det verkar mer och mer som att vi Àr pÄ vÀg mot nÄn slags Arnold Swartzzzeneggggers framtids visioner om domedagen lol.

Fram med fiolen, fotstamp, hand klapp och mungiga och kör sÄ det ryker

😂😂😂🙏"Fram med fiolen, fotstamp, handklapp och mungiga och kör sĂ„ det ryker"

Det finns nog ett samplings bibliotek för det ocksĂ„. Som sen AI lĂ€r sig av och gör fantastisk musik av. 😬🙏Som sen en sĂ„n dator musiker tar nĂ„gra stems ifrĂ„n till sin egna skapelse, sen börjar moraset, kreativitet som Ă€r svĂ„rdefinerad, var börjar den? Var slutar den..
Vill minnas liknande diskussion nÀr samplingar av andras skivor gjorde sitt intrÀde. Den lÀr nog pÄgÄ ett tag till. Under tiden pÄgÄr skapandet av nya metoder till ny musik. Eller om man sÄ önskar, nya mÀnniskor hittar nya metoder att göra sin musik.

Postat

Jo det slutar med nÀr strömmen tar slut vilket Àr helt möjligt att det sker om man ser pÄ omvÀrlds lÀget. Jag tror inte nÄn (iofs nere i Asien kanske det finns) som orkar göra instrument helt för hand och datorer, plattor, nallar osv behöver ju ström. Strömmen kommer ta slut för krigarna ocksÄ men iofs sÄ kanske vÄlds folkets behov pÄskyndar utvecklingen av alterativa energikÀllor. Men nÀr vinnaren stÄr dÀr pÄ toppen och plötsligt inser att var fan tog alla vÀgen dÄ kÀnns det nog lite ensamt. Teknik Àr nog bra men i lagom doser.

Postat

Kreativitet Àr förmÄgan att skapa nytt genom att tÀnka annorlunda.

Det var det korta svaret jag fick nÀr jag frÄgade en AI! 

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.