Jump to content
Annons

Recommended Posts

• Im ok ändrade titeln till Gitarren och jag
Annons
Postat

Mina fem cent. Skakande äkta musik. 💛

Om du vill behålla live känslan är det nog bara mindre justeringar mellan Röst och gitarr, frekvensmaskning.

En dynamisk EQ skulle jag valt. En kompressor för tonalitet efter det.

Om du vill göra skiva sound tror jag gitarren skulle vara lite mindre brummig. Separationen mellan röst och Gitarr, med exempelvis Trackspacer, eller Techivation Blender typ av plugin.

Sen en limkompressor.
Slutligen lite mixbuss goodies för djup, bredd , saturation och värme.

Men då siktar du mer mot studioljud.

Jag är ingen expert, men så hade jag gjort.

Önskar ett Gott nytt år.

• Gilla 1
Postat
8 timmar sedan sa Discipuli:

Mina fem cent. Skakande äkta musik. 💛

Om du vill behålla live känslan är det nog bara mindre justeringar mellan Röst och gitarr, frekvensmaskning.

En dynamisk EQ skulle jag valt. En kompressor för tonalitet efter det.

Om du vill göra skiva sound tror jag gitarren skulle vara lite mindre brummig. Separationen mellan röst och Gitarr, med exempelvis Trackspacer, eller Techivation Blender typ av plugin.

Sen en limkompressor.
Slutligen lite mixbuss goodies för djup, bredd , saturation och värme.

Men då siktar du mer mot studioljud.

Jag är ingen expert, men så hade jag gjort.

Önskar ett Gott nytt år.

Tack för att du tog din tid att lyssna. Jag ska ta till mig det du skrev och ha med mig det in i nästa låt. Jag la upp den här på Spotify igår för att våga gå vidare, jag har en tendens att aldrig känna mig klar och istället låta låtarna samla damm.

God fortsättning!

Mer avslappnad och vardaglig

• Gilla 2
Postat
11 timmar sedan sa Dylfnert:

Gitarren låter lite dovt kanske. Testa utan kompressor och jämför. Jag brukar ta ner mellan 100-200 och ca 2,5 db vid 440 och 2200. Jag tror inte kompressorn gör att det blir för mycket låga frekvenser.

Tack för att du tog din tid att lyssna och ge mig feedback! 

• 2 veckor senare...
Postat
On 2025-12-30 at 11:52 sa Henric Svensson:

-Låter fint och äkta tycker jag, kanske lite kort!

-Gillar gitarrljudet, tycker det behövs lite botten i gitarren med tanke på att det bara är en gitarr och sång!

-Fin röst du har - texten är ju lite suicidal...tonårigt vilsen...hoppas du mår bra!

haha ja, den är väldigt kort. Men det var det som kom ut kl03.30. Får se om jag skriver till något mer vid tillfälle. Tack för feedbacken, ska tänka på gitarren. Fint av dig, jag mår bra, tack. Ibland är känslor inte rationella. 

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.