Henric Svensson Postat 28 december 2025 Postat 28 december 2025 Hej på Er och God fortsättning på julen! Köpte Paradise Guitar Studio från Universal Audio i julklapp till mej själv - har suttit och lekt lite med guran - satte ihop en liten instrumental trudelutt som fick titeln Hammartån Så här långt tycker jag att det låter väldigt bra, massor med olika förstärkare, högtalarkabinett, effektpedaler m a o en orgie i gitarrljud! Kul att höra vad Ni tycker! Med vänlig hälsning, Henric.
Jonatan Lundin Postat 28 december 2025 Postat 28 december 2025 Mixen låter mycket välbalanserad och bra (som vanligt). Ska man tycka något, så låter sologitarren lite ansträngd; som att den har en kompressor som stryper sustainen lite? Den skulle kunna få leva ut lite och ha lite mer luft. 1
PEO Postat 28 december 2025 Postat 28 december 2025 Jag gillar sådant här så din låt får tummen upp!🤗
Henric Svensson Postat 28 december 2025 Trådstartare Postat 28 december 2025 2 timmar sedan sa Jonatan Lundin: Mixen låter mycket välbalanserad och bra (som vanligt). Ska man tycka något, så låter sologitarren lite ansträngd; som att den har en kompressor som stryper sustainen lite? Den skulle kunna få leva ut lite och ha lite mer luft. -Tack för din synpunkt @Jonatan Lundin! -Jag kanske ska minska compression något… -Jag tar det med mej, känner att öronen behöver vila först innan jag ändrar !
Henric Svensson Postat 28 december 2025 Trådstartare Postat 28 december 2025 1 timme sedan sa PEO: Jag gillar sådant här så din låt får tummen upp!🤗 -Kul att du gillar jazz @PEO
Discipuli Postat 29 december 2025 Postat 29 december 2025 Bästa gitarr instrumentalen jag hört i år. Svänger härligt. Grattis till din Julklapp, bli intressant att höra framöver i ditt material. Mixen möjligen några justeringar på vad man vill vid varje tillfälle sätta fokus på. En fader åkning på en kompressor tror jag skulle göra susen. Den bör inte vara statisk på sånt här material är min tanke. Kompressor kan ju användas för att förstärka groove också. Se om det är en teknik som är av något intresse att ta in i låten. 1
Henric Svensson Postat 29 december 2025 Trådstartare Postat 29 december 2025 2 timmar sedan sa Discipuli: Bästa gitarr instrumentalen jag hört i år. Svänger härligt. Grattis till din Julklapp, bli intressant att höra framöver i ditt material. Mixen möjligen några justeringar på vad man vill vid varje tillfälle sätta fokus på. En fader åkning på en kompressor tror jag skulle göra susen. Den bör inte vara statisk på sånt här material är min tanke. Kompressor kan ju användas för att förstärka groove också. Se om det är en teknik som är av något intresse att ta in i låten. -Tack så hjärtligt, värmer i spelmanshjärtat! ❤️ 1
Henric Svensson Postat 29 december 2025 Trådstartare Postat 29 december 2025 -Har minskat kompressionen något på leadgitarren, blev bättre! -Tack för konstruktiv kritik @Jonatan Lundin -Det har sagts många gånger men tål att upprepas - man ska inte ha för långa sittningar när man mixar!!! 🤨 1
Discipuli Postat 31 december 2025 Postat 31 december 2025 On 2025-12-29 at 09:37 sa Henric Svensson: -Har minskat kompressionen något på leadgitarren, blev bättre! -Tack för konstruktiv kritik @Jonatan Lundin -Det har sagts många gånger men tål att upprepas - man ska inte ha för långa sittningar när man mixar!!! 🤨 Tips? Ett sätt att nollställa öronen är att köra rosa brus i högtalarna en kort stund. Eller att lyssna på något helt annat i låtväg. Klassisk musik eller liknande. Men ja, mången gång förr har jag suttit och bouncat ut en mastrad fil, sen lyssnat på den efter en paus o bara kännt... hur i hvete gick detta till? Idag väl medveten om att det stundvis är för långa pass för öronen till att behålla objektivitet. Dessutom är mina öron inte vältränade i hur " bra " låter. Det underlättar inte direkt med att mix/ master miljön är akustiskt obehandlad. Men på senare åren har jag hittat metoder och verktyg till att hjälpa mig med det. Under 2026 är ARC in ear på (önske)listan att köpa in. Men dina mixar, i mina öron, låter oftast riktigt bra! 1
Jonatan Lundin Postat 31 december 2025 Postat 31 december 2025 On 2025-12-29 at 09:37 sa Henric Svensson: -Har minskat kompressionen något på leadgitarren, blev bättre! -Tack för konstruktiv kritik @Jonatan Lundin -Det har sagts många gånger men tål att upprepas - man ska inte ha för långa sittningar när man mixar!!! 🤨 Ja blev bättre! Bra upprepning; håller med. 1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.