Jump to content
Annons

Spelar in metronom...


Gmumumbuh

Recommended Posts

Hej

Äntligen har jag lyckats få till mic, mixer, ljudkort och Cubase så det verkar fungera hyffsat tillfredsställande. Men nu kom nästa problem (som kanske innebär att någon kabel går fel eller någon ruta är ikryssad som inte skall vara).

När jag nyttjar Metronomen (audioklick) spelas klicket in på kanalen tillsammans med gitarren (eller sången). Vad kan vara fel tro?

Behöver kanske inte nämna at t jag är nybörjare... :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En liten gissning: På vissa ljudkort (läs SoundBlaster, m.fl.) så finns det en inställning som gör så att allt ljud som hörs spelas in. (På SB live heter det "What U hear", men det heter säkert nåt annat på andra kort.)

Edit: Oj, så går det när man sitter och håller på med annat medans man skriver...

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

"Har du kopplat utgången från ljudkortet till mixerbordet? och att den medhörningen routas tillbaka till ingången måntro? "

Ja, jag har kopplat så. Ska jag koppla på annat sätt eller är det något jag måste göra på mixern (alto s8)/Cubase för anpassa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Haft samma problem..*ler* kolla så du "inte" har kopplar MAIN OUT till Ljudkortet

får då blir det rundgång klicket kommer tillbaka..

Du ska koppla TAPE OUT till ljudkortets IN-kanal

SEN Vidare ska du koppla Från ljudkortet till CD/TAPE IN och se till att den knappen nertryckt på mixen. (liten fyrkantig sak)

Sen kan du kolla inställnigarna i metronomen.. så att det bara är RECORD som är i kryssad + MIDI och AUDIO..såklart!

Jo en sak till..du ska ha monitorknappen tänt när du spelar in, lyser orange och ser ut som en liten högtalare finns bland mute, sterio, rec knapparna.. då ska de funka. 😉

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...