Dylfnert Postat Lördag kl 06:16 Postat Lördag kl 06:16 (redigerat) Äntligen tog jag tag i det och drog igång Mixbus 11 på lilla macen. Gränssnittet är helt förändrat på många sätt men ändå ganska lika så det har varit ganska lurig att fatta läget. Verktyg jag har blivit lite van vid har helt enkelt försvunnit som det ser ut och bland annat så fattar jag inte riktigt hur man jobbar med compressorn som var "inbyggd" i Channel stripsen. Verktyg liknande dom som jag använt med Logic 9 ända sedan Studios Inspelnings skola fanns i tidskrifts stället på Mobilia verkar inte finnas längre i programmet. På den tiden skulle man städa upp i de lägre frekvenserna så det inte tog plats i onödan. Det finns ju ingen anledning att sånt som bra ställer till med strul inte reduceras så det inte kan det. Jag tror Mixbus såldes (eller det kanske blev uppköpt) och den nya ägaren kanske har egna som dom hellre vill man använder så det kanske är därför. Kort sagt inlärning är inte en paradgren längre direkt men man lär så länge man får lever om man överlever. Mini macen är precis som det låter liten som bara den men imponerande bra på många sätt, i alla fall när det gäller ljud. Jag köpte instegsmodellen så det är kanske därför för när det gäller video är det ärligt tala lite si och så med det hela. När det gäller livestreaming så suger den helt enkelt och jag tror inte den kommer att funka speciellt bra med Davinci Resolve till att göra videos. Det kommer säkert att tuffa på men hur bra är frågan. Så min slutsatts ska du bara mecka med musik så duger instegsmodellen säkert bra till de flesta amatörer som mig men ska man dra video i det hela så bör man nog sikta lite högre i prisklasserna tror jag. Min gamla video rig en hackintosh som bygger på ett Gigabyte Aorus kort med ett vettigt grafikkort med jag tror 12 gig minne är riktigt mycket roligare att göra mina kassa amatör videos med. https://vaughn.live/besthockeyplayer Redigerat 15 timmar sedan av Dylfnert 1
Håkan Ström Postat 11 timmar sedan Postat 11 timmar sedan Hur mycket ram i macen? Är det 8 eller 10 kärnor? länk till vilken maskin det är? Jag bli nyfiken när du säger att den inte klarar video så bra. Låter märkligt.
Dylfnert Postat 9 timmar sedan Trådstartare Postat 9 timmar sedan Mac minin Instegsmodellen med 10 kärnor. Jo jag blev lite förvånad jag också för jag har hört mycket bra om dom nya. Jag har en Mac Mini M1 också sedan innan jag köpte den här men blev nyfiken på M4 modellen som man sa skulle var ganska mycket bättre trots det lilla formatet. För livestreaming med en switcher som nån av ATEM Mini modellerna så funkar den med största säkerhet helt ok Ska man mecka med video på lite högre nivå än mig så är det nog bättre att köpa en pro modell så dyr man har råd med eller liknande PC maskin. Själv stannar jag nog på min Asus maskin och Resolve 15 så länge det går. Grafikkortet jag har i den gör att det går vettigt snabbt att bounca ut en video och jag har ett 1080 Intensity Pro kort i den så jag kan köra min Samsung TV som monitor när jag leker med video. Jag upplever ofta att 4K blir onaturligt skarpt och video skarpare en verkligheten blir lite fel. En Mac mini har ju inga slotar internt och då blir en monitor lösning för video lite dyr. Jag har diverse externa Blackmagic manicker som gör samma sak som Intensity kortet som jag köpte mest för att en Mac Pro med Pcie slotar blir så förbaskat dyr. Davinci Resolve fungerar också lite skumt men det är ju en nyare version som jag inte är van vid så det är nog mest därför, men bland annat så gick det inte att importera filer som vanligt utan man fick mecka lite.
Håkan Ström Postat 5 timmar sedan Postat 5 timmar sedan Så jag förstår. Det är denna modellen? Den kan inte hantera din video? Det låter helt osannolikt för mig. Definitivt en dräpare till maskin, särskilt för det priset. Det enda jag kan tänka mig som flaskhals , det är lagringsutrymmet och beroende på om man tuggar upp ramminnet hela tiden, då går ju disken in . Givetvis videoformatet har en stor roll i hur mjukvara o hårdvara snackar. Så om man har ett annat videoformat än det som är stöd för så påverkar det prestanda direkt. Det är så oavsett dator/ plattform. Vilket format , kamera använder du? Har man många stora videofiler tar nog utrymmet snabbt slut. Det kan man lösa med extern USBC lagring, likaså bra skärmsystem. Tv eller extraskärm, via HDMi ut. Har man äldre mjukvaror eller externa hårdvaror kan det också vara ett problem med drivar optimeringen till M4 som inte har hunnit ifatt. Men det är denna maskinen som inte klarar din video? Den är ju brutal. Visst det finns 4000/ 27.000 men för helt andra pengar.
Subzot Postat 4 timmar sedan Postat 4 timmar sedan On 2025-11-15 at 07:16 sa Dylfnert: Jag köpte instegsmodellen så det är kanske därför för när det gäller video är det ärligt tala lite si och så med det hela. När det gäller livestreaming så suger den helt enkelt och jag tror inte den kommer att funka speciellt bra med Davinci Resolve till att göra videos. Men vad betyder egentligen "lite si och så med det hela" och att med "livestreaming så suger den"? På vilket vis? Det låter rätt suddigt. Vad förväntade du dig av din Mac mini m4 med 16 / 256? Vad händer i verkligheten? Kör du programvaror som är "native" för Apple Silicon? Hur mycket fritt diskutrymme har du på den interna disken? Hur ser minnesbehoven ut för olika typer av sessioner som du vill genomföra? Vilken upplösning arbetar du med? Vilka specifika operationer går bättre med din gamla dator menar du? Jag utesluter inte att det kan finnas problem, men folk gör grejer på 5 år gamla maskiner inklusive streaming utan problem. Man kan såklart inte göra vad som helst, så det handlar rätt mycket om vad man exakt vill kunna göra. Men det får vi inte veta här.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.