Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)
On 2025-07-06 at 17:27 sa Håkan Ström:

Beroende på hur du vill ha ditt sound, men jag tycker efter flera lyssningar att balansen mellan bas lead och kick är lite off. 

Prova att bara kör bas och trummor/kick till de sitter klistrade i varandra frekvensmask mässigt sidechaina med compressor o dynamisk eq,  sen sätt lead nivån ungefär som på snare.
Det låter för mig som att leaden ligger väl högt.

När du har det på plats sitter det nog bättre med att rytmerna är en tyngre drivare.

Men det är bara mina öron.

testade ändå o gö en till version! vad tycks?

Redigerat av HagmanMusic
  • 5 veckor senare...
Annons
Postat
4 timmar sedan sa HagmanMusic:

NY VERSION

Klockren i min iPads högtalare. Instrumentala översätter bra.

Sen förslag att sångdelen kunde kanske ha lite dubbel här och var, och en oktav upp i refrängerna  men i bakgrunden, stödjande. ” prettty….”
Skall lyssna med annat i morgon.

Bra låt!

• Gilla 1
Postat
23 timmar sedan sa Håkan Ström:

Klockren i min iPads högtalare. Instrumentala översätter bra.

Sen förslag att sångdelen kunde kanske ha lite dubbel här och var, och en oktav upp i refrängerna  men i bakgrunden, stödjande. ” prettty….”
Skall lyssna med annat i morgon.

Bra låt!

Stort tack! Jag tycker att mina synthleads inte vill sticka ut när jag lyssnar t.ex i bilen eller i min mobil. Varför då? Jag försöker med allt för att få de att sticka ut ännu mer

• Gilla 1
Postat
10 timmar sedan sa HagmanMusic:

Stort tack! Jag tycker att mina synthleads inte vill sticka ut när jag lyssnar t.ex i bilen eller i min mobil. Varför då? Jag försöker med allt för att få de att sticka ut ännu mer

Volym. Kanske så enkelt att det är omgivningens ljud som är för höga? Kan vara så enkelt. Kan också prova något av saturation , exciter eller rent av en filtrerad parallell compression. Inga mängder oavsett, subtilt. Hur jobbar du med placerings/djup o tidseffekter som reverb, delay eller chorus?

Men hifi bil är bara indikationer inte referens tänker jag. Men visst är du kul när det har det soundet man vill ha med alla detaljer. Men inte ens skivbolags släpp lyckas 100% med det. Däremot, om man vill kan prova brus metoder för nivåer o eq av sin mix. Det är något som används i massor av studios. Dock pratar man inte så gärna om det? Vet inte varför. Finns många varianter. Många pluggar baserade på brus.

Jag valde för ganska länge sen att ”studera” AYIAC universal mixing koncept. På gott o ont. Finns massor av info https://www.ayaicinc.com

Det börjar lossna med synen på olika brus som är beståndsdelar i ljud. Allt ljud.AI är faktiskt en stor del i detta. Den lyssnar inte med mänskliga öron, den lyssnar ofta med brus som utgångspunkt.

• Gilla 1
Postat
1 timme sedan sa Håkan Ström:

Volym. Kanske så enkelt att det är omgivningens ljud som är för höga? Kan vara så enkelt. Kan också prova något av saturation , exciter eller rent av en filtrerad parallell compression. Inga mängder oavsett, subtilt. Hur jobbar du med placerings/djup o tidseffekter som reverb, delay eller chorus?

Men hifi bil är bara indikationer inte referens tänker jag. Men visst är du kul när det har det soundet man vill ha med alla detaljer. Men inte ens skivbolags släpp lyckas 100% med det. Däremot, om man vill kan prova brus metoder för nivåer o eq av sin mix. Det är något som används i massor av studios. Dock pratar man inte så gärna om det? Vet inte varför. Finns många varianter. Många pluggar baserade på brus.

Jag valde för ganska länge sen att ”studera” AYIAC universal mixing koncept. På gott o ont. Finns massor av info https://www.ayaicinc.com

Det börjar lossna med synen på olika brus som är beståndsdelar i ljud. Allt ljud.AI är faktiskt en stor del i detta. Den lyssnar inte med mänskliga öron, den lyssnar ofta med brus som utgångspunkt.

Reverb och delay går hela tiden på leadsen. Sidechainar dem också

Postat
22 timmar sedan sa HagmanMusic:

Reverb och delay går hela tiden på leadsen. Sidechainar dem också

Rent tekniskt? Om alla ljud har samma volym, det ljudet som kommer att sticka ut minst är troligen det med reverb och delay. 
Så då får man fundera var övriga ljud skall ligga i placering och hur. Det blir trångt i mixen om alla/ flera ljud skall dela frekvenser. Frekvens maskning möjligen för att öka separationen mellan prio ljudet vs stödjande?

Postat
1 timme sedan sa Håkan Ström:

Rent tekniskt? Om alla ljud har samma volym, det ljudet som kommer att sticka ut minst är troligen det med reverb och delay. 
Så då får man fundera var övriga ljud skall ligga i placering och hur. Det blir trångt i mixen om alla/ flera ljud skall dela frekvenser. Frekvens maskning möjligen för att öka separationen mellan prio ljudet vs stödjande?

reverben är på 0an. delayen är satt på runt -11 db och jag har också eqat reverben och delayen med ett high pass filter vilket gör så att även effekterna är rena och inte innehåller skitiga frekvenser.

Postat
20 timmar sedan sa HagmanMusic:

reverben är på 0an. delayen är satt på runt -11 db och jag har också eqat reverben och delayen med ett high pass filter vilket gör så att även effekterna är rena och inte innehåller skitiga frekvenser.

Provat med en exciter? Det kanske får just topparna i lead ljudet att sticka ut något lite extra? Lagom är bra…

• Gilla 1
Postat
On 2025-08-11 at 08:16 sa Håkan Ström:

Provat med en exciter? Det kanske får just topparna i lead ljudet att sticka ut något lite extra? Lagom är bra…

tror faktiskt jag har den som den är

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.