Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena! Jag skulle vilja ha lite feedback på en ny låt som jag har gjort, all kritik är välkommen

detta är första låten jag har gjort som har en vocal, och vet inte än hur man mixar ”in” det så det låter lite som att vocalen är på ”sidan”, om ni fattar

key: F#minor

BPM: 125

Genre: House-Edm

Annons
Postat
40 minuter sedan sa Affepaffe:

Tjena! Jag skulle vilja ha lite feedback på en ny låt som jag har gjort, all kritik är välkommen

detta är första låten jag har gjort som har en vocal, och vet inte än hur man mixar ”in” det så det låter lite som att vocalen är på ”sidan”, om ni fattar

Catchy låt! 🙂 Upplever att sången känns väldigt separat från resten av låten pga reverb effekten. Kanske använda lite plate reverb istället för så mycket rumsreverb?

Postat
12 timmar sedan sa Affepaffe:

Vad jag föreslår,
Röst volymen på 1.01 är nog mer lagom i relation till allt annat. kolla din automation där. Sänk sen pianot till att ligga ungefär där också.
Jag hade börjat från scratch med en helt ren, inga pålagda effekter och satt nivåerna i låtens delar först. Sen EQ. Sen effekter, sen  automation. 

Låten har hook och headbobber potential tycker jag, men  ge det en runda från scratch. Jag tror att du får då rätt på Vocal delen också. När du har det så tror jag du också har bättre grund att jobba vidare med. 

Postat
4 minuter sedan sa Håkan Ström:

Vad jag föreslår,
Röst volymen på 1.01 är nog mer lagom i relation till allt annat. kolla din automation där. Sänk sen pianot till att ligga ungefär där också.
Jag hade börjat från scratch med en helt ren, inga pålagda effekter och satt nivåerna i låtens delar först. Sen EQ. Sen effekter, sen  automation. 

Låten har hook och headbobber potential tycker jag, men  ge det en runda från scratch. Jag tror att du får då rätt på Vocal delen också. När du har det så tror jag du också har bättre grund att jobba vidare med. 

Om du vill få guidning i nivåsättning så kan , även om det är lite klurigt initialt. universal mixning kanske hjälpa dig. OBS detta är totalt tre videos och handlar bara om mix konceptet om fasta nivåer för hur öron och hjärna uppfattar brus, alltså ljud. Slutligen, en bra vetskap är, öron ljuger för dig och hjärnan är lite fånig som litar på dina öron. Ytterst så kommer man att kunna lita mer på sina öron, när man har tränat upp dem. Inte innan dess. Tills dess kan man lita på brus och universal mixning för att ta det så nära man kan och få bra balans som översätter bra i alla uppspelnings enheter. Detta är en teknik som även används av proffs även om det inte snackas så mycket om detta. Har mött visst skepsis även här på forumet 🙂 Så du har länken , ditt val.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.