Jump to content
Annons

Logic Mastering assistant - Mix in till , eller efter applicera?

Recommended Posts

Postat

Märkligt vilka ideér som poppar upp när man sitter på huset. Logic Mastering assistant. Den säger att den gör korrigerande EQ för att materialet skall låta bra i alla enheter.

Efter mix processen gör den detta. Men då kommer frågan, vad är dess referens för väl översättande material? Tester av mastering proffs, har visat att transparent läge motsvarade en av master ingenjören inställd analog kedja a massor av hårdvara dollar.. signalen blev näst intill identisk. Det chockade ingenjören.

Snabbspola till flera nyare mixbuss plugins som man mixar in i, dvs man lägger på pluggen på master ut eller sin mix buss och sen mixar man låten med den pluggen aktiv under hela processen.

Frågan blir då, Om man tar ett spår av utvalt brus och låter mastering assistant analysera, borde då inte EQn vara perfekt och utan åtgärd?
Dvs om man mixar in till en aktiv mastering assistant med inställningarna från brus analysen, får man en ganska bra referens för hur det skall låta för att översätta bra och balanserat?

Tänker jag fel här? (Söndag idag och lite sliten för under helgen jag gått igenom arkiv och backups för att skaffa mer utrymme och slänga det man inte längre behöver backa upp, en nostalgisk utflykt)

Diskutera Logics mastering assistant. För Mix in möjligheter. Komplement till efter mix.

Annons
Postat

Osäker på om jag förstår dig rätt. Men brus är ju mer eller mindre statiskt i inbördes bandnivåer och kan nog inte representera hur en enskild låt med alla dess dynamiker beter sig.  "Assistentens" algoritmer kommer förgäves försöka identifiera bl.a. typiska områden som ska representera baskagge, virvelkagge, bas, gitarr, röster, hårda konsonanter, etc. I ett brus finns allt det där på samma gång i en enda lång ström. Så jag tror att oavsett "Assistentens" genererar en kurva, så kommer den att vara helt meningslös.

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.