Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag försöker spela in digitaltrummor till lÄtar inspelade av nÀra och kÀra.

Problemet Àr att trummorna, inspelade genom audio, laggar i förhÄllande till antigen DAWens klick eller lÄten med inbyggd klick i Wav formatet.

Jag har kopplat trummodulen genom USB direkt in till datorn (HP Zbook, kraftig) och sÄ Waveform. Enligt alla Roland forum Àr detta the way to go och "bara att köra".

Lagget som jag upplever Àr konsekvent i alla lÄtar och att det hamnar hÀr och dÀr, men inte som att trummorna rakt av fasförflyttats i relation till klick, för dÄ hade jag bara kunnat "dra" trumspÄret rÀtt.

Och nej, det Àr inte jag som laggar, jag har dumkört enkla slag mot klicken bara för att bekrÀfta att ja, det Àr lagg.

NÀr jag letar pÄ nÀtet Àr det som kommer upp gÀllande delay eller latency det som hÀnder nÀr man hör sig sjÀlv off i lurarna. Jag hör mig sjÀlv i realtid, det Àr endast nÀr jag spelar upp  inspelningen som jag hör att det blivit lagg.

Kan det vara buffring som Àr problemet? 

Jag har verkligen felsökt in i absurdum, och skulle vilja fÄ closure pÄ detta.

Alternativet Àr att köra med MIDI men det blir meckigt.

Tack pÄ förhand!

/Glad amatör

Annons
Postat

Kolla sĂ„ du inte har nĂ„n processor slukande plugin igĂ„ng? PĂ„ mastern ska det vara noll plugin vid inspelning. Prova stĂ€ll upp latency/buffertsize. Är det nĂ„n instĂ€llning i DAW ”snap to grid” ? Bocka ut den. Vilket DAW kör du? 

Postat

Tack!

Jag anvÀnder Waveform (gratis DAW), men funderar pÄ Cakewalk.

Cpu meter ligger pÄ 3 av 90 sÄ inget som slukar. Inga plugins aktiverade heller.

Har dragit ned buffer till 256 (frÄn 480). Men det verkar frÀmst styra hur man hör sig sjÀlv i förhÄllande till slaget i mitt fall.

Snap to grid har jag bockat av nu, ska ut till trummorna och testa.

Postat

Det kom lite jobb emellan - testade nu, fortfarande lagg vid inspelningen.

Jag noterade att ljudet pÄ sjÀlva trummorna (hörlurarna har line ut via trum modulen) hackade lite, som om de försökte komma ikapp sig sjÀlv.

KÀnns som att DAWen inte fixar att buffra trummorna genom sig, eller sÄ Àr det nÄgot med trum modulen som gör att den inte kan skicka ljudet samtidigt som det skickar in signal till inspelningen.

Postat (redigerat)

http://www.reaper.fm

Vad spelar du in i för samplingsfrekvens? Jag kör 24 bitar och 44,1 kHz. Det brukar rÀcka. Buffertsize 256 lÄter rimligt. StÀll lÀgre om möjligt. SÄ har du högre vid mixning. Kolla Àven in www.reaper.fm som DAW. GÄr att utvÀrdera gratis ett tag, kostar sen $60. 

Redigerat av slejnard
La till lÀnk
Postat (redigerat)

Tycker 256 lÄter vÀl mycket, jag kör pÄ 64 sjÀlv... Om du lyssnar pÄ trummorna direkt (inte genom dawen) sÄ hör du ju inte hur sent trummorna kommer in, sÀnk buffern sÄ lÄgt som möjligt. Vad betrÀffar plugins, ta bort alla helt ur projektet om du inte har koll pÄ vilka som har "inbyggd" latency... Har dock aldrig hört talas om "Waveform", sÄ det Àr möjligt att det inte gÄr att spela in pÄ det hÀr viset öht...

Redigerat av JakobP
Postat
16 timmar sedan sa slejnard:

http://www.reaper.fm

Vad spelar du in i för samplingsfrekvens? Jag kör 24 bitar och 44,1 kHz. Det brukar rÀcka. Buffertsize 256 lÄter rimligt. StÀll lÀgre om möjligt. SÄ har du högre vid mixning. Kolla Àven in www.reaper.fm som DAW. GÄr att utvÀrdera gratis ett tag, kostar sen $60. 

Tack igen! Jag ska testa idag! Och jag ska kolla andra DAWs bara för att jÀmföra och se hur de beter sig

• Gilla 1
Postat
16 timmar sedan sa JakobP:

Tycker 256 lÄter vÀl mycket, jag kör pÄ 64 sjÀlv... Om du lyssnar pÄ trummorna direkt (inte genom dawen) sÄ hör du ju inte hur sent trummorna kommer in, sÀnk buffern sÄ lÄgt som möjligt. Vad betrÀffar plugins, ta bort alla helt ur projektet om du inte har koll pÄ vilka som har "inbyggd" latency... Har dock aldrig hört talas om "Waveform", sÄ det Àr möjligt att det inte gÄr att spela in pÄ det hÀr viset öht...

Uppskattar verkligen hjÀlpen. Bra input - jag Àr dock rÀtt sÀker pÄ att inga inputs finns. Det finns en ikon/fönster just för plugins och klickar man pÄ den sÀger den typ "you have currently no plugins".

Jag testar att sÀnka ytterligare, och som jag redan skrev till slejnard sÄ ska jag testa en annan Daw parallellt. Tror Cakewalk har en gratis version numera 

Postat (redigerat)

20241222_164009.thumb.jpg.10ffbd8e88dd5168823f3da3b3ed07f1.jpgJag har nu kopplat in trummorna till  Cakewalk men det verkar vara nÄgot med (datorns) ljudkort.

Dessutom fÄr jag ingen signal frÄn trummorna alls inne i Cakewalk. Försöker hitta att den ska ta in audio men den vill inte. Roland TD25 trummorna Àr satta som in+out enligt det orangea incirklade sÄ oklart varför den inte vill. Om det inte Àr ljudkortet.

Ska prova i dagarna med flickvÀnnens keyboard som ocksÄ har motsvarande skrivarkabel som Roland trummorna...

On 2024-12-20 at 16:15 sa JakobP:

Redigerat av Tretakt
Postat

Om du kör pÄ datorns inbyggda ljudkort sÄ kan skon klÀmma dÀr. Testa isf att ladda hem en ASIO drivrutin som heter asio4all.

Felmeddelande sÀger 16 bitar och 44,1 kHz. Prova den instÀllningen. 

BÀst Àr nog ÀndÄ att ha ett externt ljudkort för musikbruk. 

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Japp, sĂ„ Ă€r det, pĂ„ PC behöver man köra asio- drivrutiner till ljudkortet för att kunna fĂ„ lĂ„g latency, kör Mac sjĂ€lv sedan 10 Ă„r sĂ„ hade glömt det dĂ€r 😄 Förmodligen det som spökade nĂ€r du försökte med Waveform ocksĂ„, bra tipsat, Slej ! (Eller "Slay" kanske? 😄 )

Redigerat av JakobP
  • Tack! 1
Postat

Haha 😁

Ska testa idag! Asio lÄter i alla fall bekant och jag tror att ett annat felmeddelande (som jag inte hann screenshotta) faktiskt refererade nÄgot om det. Tack igen!

• Gilla 1
Postat

Har generellt slÀppt hela audio lagg- problematiken och försöker fixa MIDI i stÀllet.

Jag har testat ASIO4all nu men det enda som hÀnde var att den installerade en lÀnk till en nedladdnings sida(?). Har inte mÀrkt eller sett nÄgon skillnad i övrigt. LÀste i Vdrums forumet att asio kan orsaka latency. Kan wasapi vara bÀttre?

Jag har nu laddar in ett trumspÄr i MIDI i Cakewalk. I stÀllet för att (som jag lÀst lite övergripande) kabla ut trumspÄret tillbaka till modulen, borde jag vÀl kunna assigna ett trumljud i Cakewalk till MIDI spÄren? Har hittat ett bibliotek inuti spÄret och tryckt pÄ ett random VST, men den lÀgger inte pÄ ljudet pÄ MIDIt. 

Eftersom Roland har och ocksÄ skickar info (antar jag, eftersom det syns i modulen) om huruvida det Àr en "tom 2", "kick", "snare" osv som aktiveras, borde DAWen förstÄ vart den ska assigna respektive ljud frÄn biblioteket...

Tack igen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.