Jump to content
Annons

antares autotune


nattvaktaren (oregistrerad)

Recommended Posts

nattvaktaren (oregistrerad)

Finns det nåt fantastiskt knep att få autotune att låta lite mindre cher-aktig utan att vara alltför passiv? Har testat massor av inställningar men inte riktigt hittat nåt jag tycker funkar.

Kan tillägga att det är min egen falsksång jag söker förbättra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den som jag tycker funkar bäst är Yamaha Pitch Fix. Men den kan tyvärr inte trolla. Man måste sjunga något sådär inom musikens gränser. Jag har använt den många gånger och resultatet blir inte utav magi Pavarotti men det blir iaf inte falskt.

En annan sak som jag upptäckt år, att det blir mycket pillandes med midi-spåret som styr pluginet. Konstiga Cher-effekter som du nämner kan komma från andningar och andra ljud som den försöker fixa till. Sånt måste man trixa med i midi-spåret så att det inte går in i pluginet.

Men bra kvalité på sången och mycket pill i midin så har jag fått det att låta bra.

Ett alternativ till pluginen är ju Celemony Melodyne men jag har inte haft tillfälle att prova det ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Den som jag tycker funkar bäst är Yamaha Pitch Fix. Men den kan tyvärr inte trolla. Man måste sjunga något sådär inom musikens gränser. Jag har använt den många gånger och resultatet blir inte utav magi Pavarotti men det blir iaf inte falskt.

En annan sak som jag upptäckt år, att det blir mycket pillandes med midi-spåret som styr pluginet. Konstiga Cher-effekter som du nämner kan komma från andningar och andra ljud som den försöker fixa till. Sånt måste man trixa med i midi-spåret så att det inte går in i pluginet.

Men bra kvalité på sången och mycket pill i midin så har jag fått det att låta bra.

Ett alternativ till pluginen är ju Celemony Melodyne men jag har inte haft tillfälle att prova det ännu.

Trodde Melodyne bara var en Mac-grej/Rtas-grej?

Annars så har ju jag skaffat autotune just för att spara tid och slippa pilla med detaljer i all evighet och nog är den bra till mycket, men ibland har jag som sagt svårt att få till det.

Är Yamaha-pluggen fristående?

Dyr?

Link to comment
Dela på andra sajter

vicks (oregistrerad)

Det kan vara ganska fint med sång som ibland hamnar lite under eller över toner i musiken. Men det beror ju på hur mycket liv man vill ha med i sin musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Yamaha Pitch Fix är ett VST-plugin som inte går att köra fristående.

...

Okej, det jag menade var om den var del i nåt paket. Har för mig jag sett en "vocal rack" eller liknande från Yamaha.

Tackar för tipset.

För övrigt så undrar jag om någon kan svara på om det verkligen var autotune som användes i alla dom där hemska hitsen (cher, daft punk etc) för några år sen.

Den låter ju åt det hållet ibland, men jag har nog aldrig riktigt fått den att toktjuta som i dom låtarna. Varför man nu vill det är oklart... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Melodyne är kanonbra - men dyrt...

Det går att editera audio på ungefär samma sätt som man editerar midi - och du kan ändra både formanter, vibrato och tonhöjd. Det fungerar faktiskt riktigt bra, låter bra och känns mer proffsigt än det lilla jag har sett av Autotune... Med tanke på att man normalt bara använder det för att rädda en i övrigt bra tagning där något har blivit lite surt, så är det kanske i dyraste laget, men det beror förstås på hur ofta det blir för mycket fel... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provkört Melodyne och tyckte att den lät klart bra om än kanske lite mycket pillergöra. Dock märkte jag att den gjorde konstiga saker med S-ljud när man bara körde material genom den utan att pitcha speciellt mycket eller nånting. Väldigt underligt, gillade inte riktigt hur det lät. Provade dock Fioler och annat, där är den helt oslagbar kan jag säga.

Tricket vad gäller Autotuner vill jag tro är att lägga den i lager där man tar lite åt gången, detta bör låta mjukare än att köra mycket på en gång.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...