Jump to content
Annons

Vaggvisa - instrumentalt klassiskt (stråkar och blås)


Recommended Posts

Hej!

Min första post här. Riktigt spännande.

Jag vill dela en femdelad visa, variationer på ett tema som presenteras först, ca 40 sek.

Jag har testat den på ungarna som somnar gott.

Kommentarer välkomna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jovars, men jag tycker nog att det är lite konstigt att volymen tilltar allt eftersom melodin framskrider och är som högst på slutet. Har aldrig själv gjort något liknande men föreställer mig att en vaggvisa ska börja svagt, tona ut och till sist dö bort i nästan ingenting. Man vill ju inte riskera att ungen vaknar till när melodin nästan är slut :-)

Hör för övrigt ett konstigt lågfrekvent basmuller de första tre sekunderna som du nog vill tas bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovars, men jag tycker nog att det är lite konstigt att volymen tilltar allt eftersom melodin framskrider och är som högst på slutet. Har aldrig själv gjort något liknande men föreställer mig att en vaggvisa ska börja svagt, tona ut och till sist dö bort i nästan ingenting. Man vill ju inte riskera att ungen vaknar till när melodin nästan är slut :-)

Hör för övrigt ett konstigt lågfrekvent basmuller de första tre sekunderna som du nog vill tas bort.

Tack för svar.

Jag glömde skriva att den sista delen gjorde jag mer intensiv för att ni på detta forum inte skulle somna. Som vaggvisa har jag en version som upprepar första delen som avslutning.

Bra noterat av dig. Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

polarius (oregistrerad)

Jag håller med att det är lite otydligt i början. Det bör finnas en balans mellan polyfoni inom en låg register. Ju mer polyfont desto mer ska stämmorna splittras i olika registrar, eller placeras högre.

Kolla Strauss Metamorphosen, och typiskt för Beethoven med låg register i Symf No 7, sats 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med att det är lite otydligt i början. Det bör finnas en balans mellan polyfoni inom en låg register. Ju mer polyfont desto mer ska stämmorna splittras i olika registrar, eller placeras högre.

Kolla Strauss Metamorphosen, och typiskt för Beethoven med låg register i Symf No 7, sats 2.

Huh? Om man pratar svenska så blir det:

Link to comment
Dela på andra sajter

Huh? Om man pratar svenska så blir det:

Nejdå, jag förstår vad polarius menar. Där finns en viktig poäng.

Tack båda för reaktioner och kommentarer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enkelt, när du har för många stämmor i låga registrar oftast kommer man till en buller. Testa att lyfta upp din melodi en oktav högre.

Vaggvisa = absolut inte höja volymen. Tvärtom, sänk mot slutet.

Tack för tips. Bara det att jag vill bryta lite mot standarden att ha melodin i högt register, gillar att basen får diktera lite. Lägg märke till tuban i tredje delen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...