Jump to content
Annons

Riva ner absorbentplattor utan att ljudisolering försämras?


Karax

Recommended Posts

Hej!

Jag har tagit över en liten lokal på ca 12 kvm på bottenplan i ett hyreshus som jag ska göra till en studio. De som haft lokalen tidigare har klätt in alla väggar och taket med mjuka, 2,5 cm tjocka, absorbentplattor (se bifogad bild). Alla ytor är täckta till 100%. Tanken var troligtvis att ljudisolera rummet, för att inte störa grannarna i huset med musik som läcker ut.

Akustiken är väldigt stum och tråkig p.g.a. detta och rummet ser rätt fult ut, så min plan är att riva ner allting och fixa till en vettig akustikbehandling istället. Jag har själv lägenheten ovanför lokalen och runtomkring finns inga lägenheter (tvättstuga på ena sidan och trappuppgång på andra), så det bekymrar mig inte jättemycket att jag ska störa grannarna.

Dock är det ju ändå positivt om det går att hålla nere läckaget av ljud ut, så innan jag plockar ner plattorna vill jag kolla upp om de överhuvudtaget kan ha någon effekt. Som jag förstår det, så behövs att man bygger ett "rum i rummet" med flytande golv och att väggarna görs riktigt tunga för att skapa bra ljudisolering. Tunna mjuka absorbentplattor fästa på väggarna, likt de i min lokal, borde m.a.o. kanske inte ha någon direkt effekt.

Hur är det med detta, kan jag plocka ner plattorna utan att det borde påverka ljudisoleringen nämnvärt?

Mvh
Joakim

post-13100-0-70547700-1478724225_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De har inte påverkat ljudisoleringen ett dugg tidigare heller, utan bara fungerat som akustikbehandling - så det är inga problem alls att ta bort dem om de är felplacerade för akustikens skull. 2.5cm tar dessutom bara diskant - så jag instämmer med Casperfren, att det är bättre att sätta dubbla eller ännu hellre tre- eller fyrdubbla lager av dem på väl valda ställen, så att de påverkar längre ner i frekvens.Det ser ut att vara glasull - och sådant är inte bra att ha löst på det sättet eftersom det släpper fibrer om man rör vid det, utan jag skulle rekommendera att du kör tunt med spraylim över ytorna för att binda fast fibrerna (inte för mycket - för om ytan blir för stel, kommer diskanten att reflekteras istället för absorberas) - och sedan klär du in dem med ett tyg som är så pass genomsläppligt att det går att andas lätt genom det. Om du sätter dit tyget direkt när du har spraylimmat ytan, så slipper du sy. 🙂

Använd dammfilter för näsa och mun när du plockar ner eller bearbetar dem, så att du inte andas in dammet!

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Prova att mät vad du har för värden innan du river. Ska du sedan göra någon annan behandling efteråt är det bra att bestämma om du vill utgå från det eller något annat. Man kan montera absorbenter utan på dessa som reflekterar diskant bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för svaren!

Då gör jag så att jag plockar ner dem nu i helgen och behåller dem för att ev. återanvända senare. Tack Claes, för tipset med spraylim och dammfilter, detta hade jag inte tänkt på själv, så väldigt bra att du nämnde hälsoriskerna. Jag läste på lite om glasull nu och tack och lov verkar det som att det, nu för tiden, inte klassificeras som ett cancerogent material i alla fall.

pme, har du tips på hur jag bäst gör en sådan mätning? Vilken utrustning behöver jag då?

/Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...