Jump to content
Annons

Emu´s DSP + Hyper Treading = Sant?


Finn

Recommended Posts

Är det någon mer än mig som har problem med med EMU`s DSP-effekter när man klickar i Multi processing i Cubase SX3? Efter ett tag så börjar ena kanalen (i mitt fall den vänstra) spraka. Någon som vet en lösning på problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hade liknande problem med SX1. Tror inte jag har testat igen sedan jag uppgraderade till SX2. Men en enkel lösning är ju att klicka ur hyperthreading. En annan är att köra DSP-pluggarna via EMU-mixern (det är den lösningen jag använder) och spela in dom cubase när mixen känns klar.

Edit: Kom just på att powerFX inte fanns när jag körde SX1, så jag minns nog fel. 😠 Det var med SX2 jag hade liknande problem.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

EMUs patchmixer har ju många ASIO-kanaler. Jag skapar helt enkelt nya strippar för varje effekt/effektkedja jag vill använda (har aldrig använt mer än två åt gången) och stoppar in följande i insertarna:

  • ASIO in (som jag sedan lägger upp som output i Cubase)
  • De effekter jag vill använda
  • ASIO ut (som jag sedan väljer som input i Cubase när jag spelar in effekten)

Jag låter varje effektstripp ligga uppe så att jag hör effekten från EMU-mixern medan jag jobbar.

I Cubase konfigurerar jag inputs och outputs till varje effekstrip och namger dom med de effekter/effektkedjor jag lagt upp. Sedan är det bara att välja att skicka aux från kanal i Cubase till motsvarande output (istället för att skicka till någon av Cubase egna FX-channel).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Du spelar alltså in effekter na i Cubase. Jag trodde de gick att köra som inserts på någe vis. Märkte förresten att inte cubase skickar någon signal på de andra outputsen när man bouncar. Skulle köra en sidechain signal genom min hårdvarukompressor men det funkade inte. Kanske du har några tips på hur man får detta att fungera?

😳

P.S. Tack för tipsen. Detta var ett helt nytt sätt för mig att arbeta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var in i mitt andra OS och testade lite grejer efter dina tips och jag måste säga att det är föst nu som jag förstår kortets riktiga potential. Nu kan jag ha Multi processing aktiverad och ändå använda min DSP effekter, allt är frid och fröjd. Lika bra att låta patchmixen jobba med DSP:n och bra låta cubase sköta ut och ingångarna.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du fått det att funka!

Skulle köra en sidechain signal genom min hårdvarukompressor men det funkade inte. Kanske du har några tips på hur man får detta att fungera?

Allt som ligger utanför cubase måste vara anslutet med rewire, vst eller liknande protokoll för att hänga med på en bounce. ASIO inputs och outputs gör det inte. Så om du ska köra ett spår genom en extern processor är det enklast att spela in inkommande signal i realtid.

Edit: vad fan är 'häånfa'? Hänga skulle det stå.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

ok, tack för senaset tipsen. 😄

Har testat lite olika kopplingar i ljudkortet nu och fastän jag kör med effekterna enbart kopplade i i patchmixen så börjar det spraka utav h**vete efter ett tag. 🙁 Bara att konstatera att hypertreading och EMU´s DSP inte funkar särskilt bra ihop (i alla fall inte på min dator 🙂 ). Men jag tror ärligt talat att jag klara mig utan den lilla "bonusen" bara jag får effekterna att fungera. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du med andra program igång samtidigt som cubase (reason eller liknande)?Jag har haft liknande problem med hyperthreading när jag prövat att köra cubase + reason + UAD + EMU. Och precis som i ditt fall försvann cracklandet när jag stängde av hyperthreading.

Men i vanliga fall kör jag med HT påslaget för jag tycker att prestandavinsten ger mig större frihet att jobba med mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var finns Hyper Threading-valet i Cubase SX?

I SX2, under devices/VST Multitrack/Expert. Sedan har jag för mig att det står 'multiprocessor', inte HT.

Ah, under Expert.. Inte undra på att jag inte hittade det 🙂 Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står multiprocess eller liknande 🙂

Jag kör enbart med Patchmixen samtidigt som med Cubase. Sprakandet försvinner när man startar om Cubase men om man har "Multi" igång så börjar det igen. Jag testade att köra en effekt bara i patchmixen effter det att det hade börjat spraka i cubase och det gick fin fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu livar jag upp en gammal tråd...

Såg att det diskuterats EMU's patchmixer och sprak i Cubase. Jag själv lider som fan av detta problem och ska strax prova stänga av den där Hyperthreading/Multiprocess-funktionen och se om det hjälper.

En fråga bara, hur mycket prestanda förlorar man genom att stänga av Multiprocess-funktionen egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga bara, hur mycket prestanda förlorar man genom att stänga av Multiprocess-funktionen egentligen?

Sitter inte framför musikdatorn så jag kan egentligen inte svara, men jag har för mig att cpu-mätaren sjunker med ca en tredjedel när man slår på multiprocess i Cubase. Om man vänder på det så förlorar man ungefär 50% resurser (enligt mitt vaga minne).

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Av snacket verkar det alltså enkelt uttryckt som om E-mu och Cubase inte fungerar ihop! Konstigt att E-mu bundlar med Cubase då.

Kan jag förvänta mig liknande problem med min Pentium 4 processor med Hyper Threading då jag köper E-mu 1616 och kör medbundlade Cubase LE, tror ni?

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Av snacket verkar det alltså enkelt uttryckt som om E-mu och Cubase inte fungerar ihop!

Förenklat uttryckt menar du! 😱

EMU funkar med Cubase och antagligen en massa andra program. Däremot verkar många (inklusive mig själv) ha problem att få EMU-kortens inbyggda DSP att funka smidigt. Om jag ska vara kritisk mot EMU är iofs deras drivrutiner långt ifrån det stabilaste jag använt. RME och även Terratec är isf att rekommendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det här med EMU och risiga drivrutiner måste jag tyvärr hålla med om.

Allt sedan jag bytte dator har mitt EMU 1820 krånglat ofattbart mycket, att stänga av Hyperthreading-funktionen hjälpte föga kan jag förresten meddela...

När jag öppnar något i Cubase låter det som det ska... ända tills jag öppnar mixern, i ca 7 fall av 10 börjar hela skiten tokdista, ibland slutar det om jag öppnar/stänger mixerfönstret. Eller rättare sagt, i princip vad jag än gör i Cubase uppstår detta problem... öppna VST-instrument = tokdist, Zooma in = tokdist osv osv.

Någon som känner igen detta problem?

Jag kör på senaste drivrutinerna, men läste någon tråd att den äldsta drivrutinen ska fungera bäst...!? Dessvärre hittar jag inte igen tråden, så jag är lite osäker på hur det låg till egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...