Jump to content
Annons

Shure SLX 4 - trådlöst gitarrsystem - hur får jag den att prestera som bäst?


emilgronvall

Recommended Posts

Hej!

Jag vet inte om min fråga passar här, men jag tänker att sådana personer som är duktiga på PA/live/ljud osv kanske kan ge mig tips!

Jag har ett trådlöst gitarrsystem som heter "Shure SLX 4" (http://www.thomann.de/se/shure_slx_4p4.htm)

Jag upplever att jag har svårt att hitta en bra inställning med det som gör att mitt gitarrljud låter bra, spelar främst akustiskt där ton och klarhet är mycket viktigt. Jag tycker det låter väldigt "burkigt" eller så får man ett ljud som blir rätt diskantrikt och saknar helt botten. Det finns 16 grupper och 12 kanaler på varje, så med andra ord kan jag ha den inställd på 192 olika varianter.

Jag har sett att den ändrar frekvens beroende på vilken inställning jag har, jag mejlade Thomann och frågade om maskinen själv kan söka vilken grupp/kanal den låter bäst på, men de svarade att man måste helt enkelt testa sig fram själv.

Så min fråga är, finns det någon speciell frekvens som man bör hålla sig vid? Mellan vilka frekvenser är det lagligt? Jag har kollat på andra trådlösa system, några populära är ju Line6 relay och sedan gillar jag Shures relativt nya GLXD6 som är som en gitarrpedal med stämmare och trådlös funktion i ett, mycket häftigt. De systemen har jag läst att själva söker upp kanal/grupp där de låter bäst. Kanske jag borde byta system? Har någon annan erfarenhet av Shure DLX4?

Jag är rätt grön på det här och skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som kan ge mig tips och råd, förhoppningsis kan denna tråd hjälpa mig.

//Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu har jag inte tittat på just det systemet du har, men du ska inte använda ditt trådlösasystem för att få till ditt gitarrljud.

Det är bara för att slippa ha en sladd från din gitarr. De inställningar du kan göra är att byta frekvens på sändaren och mottagaren. Och detta för att du ska kunna hitta en ledig frekvens utan störningar från digitaltv eller 4G telefoner. (lite som att byta radiokanal på radion). Men detta ska inte påverka ljudet som skickas mellan sändare och mottagare, (mixmegapol låter lika illa som nrj 😉 ).

Sen kan du troligen ändra gain på sändaren. Och den ska vara "lagom", inte för stark, då distar det, och inte för lågt, då får du onödigt med brus.

Vissa system har en enklare EQ. Men inte heller den lär göra underverk för ditt gitarrljud 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte tittat på just det systemet du har, men du ska inte använda ditt trådlösasystem för att få till ditt gitarrljud.

Det är bara för att slippa ha en sladd från din gitarr. De inställningar du kan göra är att byta frekvens på sändaren och mottagaren. Och detta för att du ska kunna hitta en ledig frekvens utan störningar från digitaltv eller 4G telefoner. (lite som att byta radiokanal på radion). Men detta ska inte påverka ljudet som skickas mellan sändare och mottagare, (mixmegapol låter lika illa som nrj 😉 ).

Sen kan du troligen ändra gain på sändaren. Och den ska vara "lagom", inte för stark, då distar det, och inte för lågt, då får du onödigt med brus.

Vissa system har en enklare EQ. Men inte heller den lär göra underverk för ditt gitarrljud 😉

Jag upplever dock att mitt gitarrljud som kommer från min förstärkare låter olika beroende på vilken grupp/kanal jag har på mitt trådlösa system. Ex jag har grupp 10 och kanal 7 aktiverat, det låter basigt och mycket mid. Sedan byter jag till grupp 9 kanal 2, där låter det mycket diskant och väldigt lite botten.

jag fattar att det aldrig i världen kommer finnas ett trådlöst system som kan uppnå tonen och klarheten när man kör med kabel. Jag testade spela in en slinga med min akustiska gitarr och gjorde ett a/b test, ena inspelningen med kabel och den andra med trådlösa systemet. Jag kunde tydligt höra vilken inspelning som var med kabel och vilken som var med trådlösa systemet. Den trådlösa inspelningen var fattig med allt, diskant, klarhet, botten, lät som ett filter låg över det naturliga akustiska ljudet.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg har det kommit ut nyare och bättre grejer som söker bästa möjliga anslutning, speciellt Shures GLXD6, den är jag sugen på. Många pratar gott om line6 G30 och G50 också.

En kompis till mig har ett Line6 G55, han skrev såhär till mig: "Det du har verkar vara ett analogt system.

Det jag har är digitalt, det skickar ettor och nollor över internetfrekvenser. Dvs att det inte ska bli någon toneloss."

Det kanske där problemet ligger, jag skulle behöva få tag i ett system som är digitalt och jämföra mitt system med det, då kanske jag får svar på mina frågor.

Redigerat av emilgronvall
Link to comment
Dela på andra sajter

Jätte konstigt att ljudet ändras när du byter frekvens / kanal. 😳

Nästa så att jag skulle misstänka att något är fel med ditt system.

Att skicka ljud trådlöst med bra kvalité är inte helt lätt. Det finns ju en orsak till att proffssystemen kostar massor med $$$.

Digitalt behöver inte alls betyda bra ljud. Line 6 har fått bra kritik, men det kan också bli problem med att använda samma frekvenser som t.ex. WiFi. På vissa ställen kan det nog bli problem att hitta lediga frekvenser.

Kan du inte få låna ett system och testa innan du rusar och köper något nytt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick faktiskt nyss mejl från Shure:s supportavdelning också och de skriver såhär:

"An analog wireless system will always influence the sound quality - on one side the frequency response - on the other side the dynamics.

A digital wireless system will not influence the sound quality.

So please take a look at GLXD System (2,4 GHz system) and QLXD (UHF system)."

Jag har faktiskt tittat mycket på Shures relativt nya GLXD16 system (http://www.thomann.de/se/shure_glxd16.htm). Det verkar vara mycket anpassad för stränginstrument och jag läste att 4SOUND på Söder har ett system inne i butiken, förhoppningsvis får man pröva det, det är ganska dyrt men sjukt skönt att man kan ha det på pedalbordet, drivs med vanlig 9volt och har stämmare i sig, vad kan man mer begära liksom, haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...