Jump to content
Annons

kontrakt ska skrivas behöver lite tips och hjälp


maoto

Recommended Posts

Tjena alla har kommit en bit i min lilla musik bubbla. ska göra en release med ett större bolag nu och har bara kontrakt kvar att skriva.

vad ska man tänka på ?

blir nervös av alla punkter där det innehåller rättsliga åtgärder finns det något sätt man kan skydda sig på?

använt ett par trum samples men dem är köpta och "rena". men har läst en del om detta och verkar som företagen kopierar från varandra.

skulle vilja ha hjälp av någon med mitt kontrakt någon som vet vart man kan vända sig till ?

läste om musikerförbundet, men då var man tydligen tvungen att ha ett företag.

någon som har gjort detta och vill dela med sig lite tips?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ta kurser i musikjuridik och köp boken "all you need to know about the music buisness", det är den viktigaste kunskapen du någonsin kommer lära dig om du ska ut i branschen. Sen är det också väldigt roligt! 🙂

Men då det verkar vara relativt akut då du blivit presenterad ett kontrakt, hör av dig till en jurist som arbetar inom musikfältet.

Ska kolla in den boken men endast för en kul grej.

ja hyffsat akut är det men det handlar bara om en låt med någon slags option på 3 st till.

ska se vad jag hittar men känns som att det kan bli en liten dyr historia med en jurist bara för en låt och det lär säkert inte betala sig.

gör det för att det är en kul grej och att förhoppningsvis få in en fot i branschen.

Det finns fler organisationer som erbjuder rättsligt stöd. Tror tex SAMI gör det.

ok ska kolla upp dem. verkar inga konstigheter att gå med där. ser väl ut att vara en organisation som stim

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kolla in den boken men endast för en kul grej.

ja hyffsat akut är det men det handlar bara om en låt med någon slags option på 3 st till.

ska se vad jag hittar men känns som att det kan bli en liten dyr historia med en jurist bara för en låt och det lär säkert inte betala sig.

gör det för att det är en kul grej och att förhoppningsvis få in en fot i branschen.

Att skivbolaget tar option på 3 låtar betyder att skivbolaget får första tjing på dina 3 nästkommande verk. Sen är det upp till skivbolaget att bestämma om de vill ha låtarna eller inte. Om skivbolaget tackar nej på nästkommande låtar får du göra vad du vill med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi i bandet skrev kontrakt på våran första platta så anlitade vi en jurist som kollade igenom kontraktet och kom med ett par mindre synpunkter. För detta så tog han fem tusen har jag för mig om. Och nu i efterhand så känns det rätt korkat och menlöst att anlita honom. Men man ska alltid göra det som känns bäst!

Är det inte det ena så är de det andra som flickan sa som blödde näsblod! 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...