Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HallÄ,

jag har en macbook pro nyaste modell, pro tools 11, samt ett nyligen införskaffat Saffire pro 40.

Testade att spela in lite akustisk gitarr idag och mÀrkte att jag fÄr "knasterljud" vid bÄde playback och inspelning. Jag testade Àndra latency-instÀllningen i saffire mixcontrol till long istÀllet för medium (som den var förinstÀlld pÄ) men problemet kvarstÄr. StÀngde Àven av datorns wifi, och har kollat sÄ att "sync source" i saffire pro 40 Àr stÀlld pÄ internal (fattar inte riktigt vad det gör, men googlade fram att den tydligen ska stÄ pÄ det..)

SÄ nu undrar jag, vad finns det för fler grejer att kolla som kan orsaka detta problem? Jag anvÀnde ju inte ens nÄgra pluggar eller nÄgot, utan gjorde bara enkel inspelning, sÄ det borde ju inte knastra!

Annons
k9 (oregistrerad)
Postat

Det kan bero pÄ datorn och firewire porten. Kolla om det finns uppdateringar för just firewire funktionerna till din dator. Eller uppdateringar för just Thunderbolt (vad nu det Àr? ) om du kör med det.

Postat

Okej, fÄr kolla pÄ apples hemsida om det finns nÄgon sÄdan. Hur ser jag hur pass uppdaterade mina thunderbolt-portar Àr? MÄste gÄ att se i datorn nÄnstans? (Àr ny pÄ mac)

k9 (oregistrerad)
Postat

Jag kan inte mac alls. Men det borde ju gÄ och kolla om det finns uppdateringar för just din modell, tÀnker jag.

Men du fÄr sÀkert ett bÀttre svar frÄn nÄgon som har koll pÄ just mac.

Postat

Har du kollat buffersize i pro tools? Setup/Playback engine

Har du nÄgot inkopplat via ADAT?

MVH

Anders

HallÄ! Buffer size i pro tools stÄr pÄ 256. Inget inkopplat i ADAT! :S

Postat

Testa att höja buffersize, förÀndrar det nÄgot? Den borde ju klara inspelning pÄ 256 om du inte har massa tunga pluggar igÄng samtidigt, men ÀndÄ vÀrt att kolla.

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.