Jump to content
Annons

Mixning utav Bas, Kick och Röst


NichlasDahl

Recommended Posts

Hej kära forumiter!

Jag har haft ett ständigt problem med exakt det rubriken säger.

Hur och vad ska man tänka på när man mixar ihop tex, en Kick och en Bas. Jag är en sån som vill få till en sån fet kick som möjligt, samtidigt som jag vill ha en hög vibrerande basgång. Kan tillägga att jag sysslar med hiphop.

Samtidigt med just detta vill jag få in en acapella som inte skär sig.

Hur i helsike gör man detta? Har hört flera låtar där detta låter klockrent, som att det verkligen smälter ihop. Men när jag gör det slår det över på basen och kicken får inte ut det ljud det hade innan jag började. Den blir oerhört tam.

Rösten låter som att jag har mixat alldeles för mycket, och pikar i några partier. Då har jag endast använt mig av en Comp. Eq och eventuellt ett reverb.

Är det något som låter luddigt så kan jag försöka få till en mer pedagogisk förklaring på det.

Som sagt. Är i starkt behov utav eran hjälp!

/Nichlas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du har möjlighet att lägga upp ett kort ljudklipp som exemplifierar det du skriver om så är det lättare att komma med handfasta tips. Du får även gärna skriva mer om hur du arbetar idag så att vi inte föreslår saker du redan gör.

Men rent allmänt så är det framförallt eq du behöver arbeta med. Om du vill att kicken ska stå för det feta kan du skära en del i basen för att ge plats åt kicken. Du kan också laborera med olika basljud. Ett mer rytmiskt ljud som följer kicken, det ljudet bör ha en hård attack och inte så mycket efterklang. Stuns helt enkelt, som inte nödvändigtvis hörs särskilt mycket med som accentuerar kicken och ger den ton. Över det kan du sedan lägga ett mer flytande basljud, mer pad-liknande eller ett med sågtand tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Ha kicken på -0,1dBFS och se till att den dundrar på. Gör basen på 2st kanaler, låga frekvenser på den ena och de högre på den andra. Sätt en sidechain kompressor på bass nr.2 "den höga" och skicka in vokalerna i kompressorn. Limitera kicken och båda basarna tillsammans med en limiter som har 50ms release.

Det som händer nu är att kicken och den djupa basen kommer att dundra på och när vokalerna låter så "flyttar sig" de ljusa basljuden som annars krockar med vokalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...