Jump to content
Annons

drivisar med nytt os?


leere

Recommended Posts

har en "gammal" laptop [1.8 ghz p4] jag tänkte sparka igång som laptopstudio/live laptop efter att ha fått tag på en stationär dator till internet.

tänkte byta hårdisken men aktar mig för 7200v diskarna. även om de ger bättre prestanda så kan de bli varma och jag vill inte göra härdsmälta i datorn.

hur gör man för att installera en ny disk i laptopen och sedan lägga in xp?? vet absolut inget om det där.

och:

testade att installera xp home från min musicxp c1 dator och kom i samma stund på att drivisarna till allt försvann. hittar inga drivisar till bios eller något annat i datorn men det verkar fungera prickfritt ändå. la xp skivan in "egna" drivisar eller är de gamla kvar ?

skall man försäkerhets skull ladda hem och installera de senaste orginaldrivisarna ändå eller kan man köra en "hit n run" och hoppas på det bästa?

//leere

edit: blev mail error därav två inlägg med samma tema. sorry 😮

EDIT: Satte ihop trådarna så du kan klippa och klistra ihop det som du vill, eller ta bort det ena inlägget. / neko

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

har äntligen fått loss min "gamla" laptop från internet och kan göra en ren musikdator av den. tänkte byta hårddisk då orginaldisken har bootats om en del och jag litar inte riktigt på compaq. datorn är en evo n1020v 1.8ghz p4.

testade att installera xp home från skivan jag fick med då jag köpte min music xp c1 och verkar fungera klockrent.

frågorna är följande:

fråga1: hur gör man för att installera xp på en ren hårddisk ? går det utan att har fraggat disken?

fråga 2: då jag installerade om datorn med xp home kom jag i samma stund som det var klart att orginal drivisarna försvann. men när jag startade datorn verkade allt fungera som det ska. är det då värt att ladda ner orginaldrivisarna för bios. nätverk och annat eller kan jag låta den vara som den är? den verkar som sagt fungera rent men jag har inte installerat drivisar för ljudkort eller annat. fick däremot ett gammalt logic soundtrack 24 att fungera. dock utan ljud.

hjälp sökes.

//leere

Link to comment
Dela på andra sajter

1: Du behöver inte defragga för att göra en REN XP installation från scratch. Boota på XP CDn och när du väljer vilken partition du ska installera på, radera då ALLA eventuella tidigare partitioner. Obs! Allt som finns på HDn innan försviner alltså då!

2: Om XP har hittat drivisar till all hårdvara och allt funkar som det ska - låt den vara som den är! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...