Jump to content
Annons

Räcker Cubase SE för mig?


Lars Jansson (oregistrerad)

Recommended Posts

Lars Jansson (oregistrerad)

Jag snickrar en del musik i Reason 3 och behöver ett program för inspelning av sång och akustiska instrument. Har testat Logic Express, men det funkar av nån anledning dåligt med mitt ljudkort M-Audio Firewire 410. Sneglar nu på Cubase och undrar om det är nån som vet om jag skulle klara mig med SE-versionen. Jag har alltså inte tänkt att använda nån mjukvarusynt i Cubase, utan bara spela in audio och lägga effekter.

/Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svar: Absolut ja.

Men ska du bara spela in audio behöver du inte alla extrafunktioner som SE ger dig.. dessutom finns det gratisprogram som gör det du frågar efter

Det kommer nog snart fler och ger dig tips om vad du kan kika på innan du bestämmer dig.. Jag kommer inte på något annat så här på rak arm.

Kolla på K v R

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag ställde ganska nyss en liknande fråga på forumet och fann snart "kristal audio engine" som signert pratade om..

Jag kommer iallafall använda mig av den tills jag får råd med cubase se, det verkar fungera bra än så länge.

Mvh Jonathan

Link to comment
Dela på andra sajter

O, ja men det är lite overkill. Du kan som här föreslagits använda Kristal (kolla www.kvraudio.com eller en gammal medföljande Studio cd-rom). Men det går bra att använda nästan vilken ljudredigerare som helst; en Cool Edit Pro 2 eller gamla Cool Edit 96 går bra (nyare Cool Editversioner heter Adobe Audition).

Men även om Cubase SE innehåller mer än nödvändigt kanske du vid något tgillfälle på ett smidigt sätt vill blanda akustisk inspelning med elektroakustisk. Tag då fasta på Krumhorns tips att köra SE i rewire-läge tillsammans med Reason. (Rewire innebär att du kopplar ihop två helt olika program så att de samarbetar -- då kan du lätt blanda alla ljudkällor.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lars Jansson (oregistrerad)

Tack för alla svar! Ett förtydligande dock: jag kör Mac och min intention är att länka Reason till audioinspelningsprogrammet i fråga via Rewire. Det verkar som om det lutar mot Cubase SE, alltså.

/Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...