Jump to content
Annons

Använda pennverktyget för att ändra volym


palestinis

Recommended Posts

Hej!

Jag är helt ny med att använda cubase, och håller på att försöka lära mig att försöka få inspelningar att låta bra.

Och när jag googlade hittade jag en video (

) där det beskrivs att man kan använda pennverktyget till att sätta in punkter på klippet, och på så sätt fixa till volymen i ett klipp och då direkt kunna se på ljudkurvan hur det den reagerar, som med in- och out-fade.

När jag försöker göra det så ritas det bara dit ett nytt tomt klipp över det klipp jag försöker rita dit punkter på.

Jag använder nu ett "automation track" för att fixa till volymen på ett spår, men det skulle vara skönare att kunna rita dit punkter och få en visuell respons direkt på kurvan.

Det jag undrar är alltså vad jag gör för fel, eller om det är en funktion som är borttagen, jag använder cubase 7, eller om jag måste göra några inställningar för att kunna använda pennan till att få till punkterna?

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få, hoppas jag inte trampar på någons tår när jag säkert misshandlat termer med okunnighet.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I det vanliga projekfönstret ritar du med penn-verktyget direkt i "vågformen"

Du ska inte dubbelklicka på vågformen då går du in i annat editeringsläge.

Varje tryck med musen skapar en punkt och du kan sedan dra punkterna dit du vill ha dom.

Vågformen ändras visuellt med hur du sätter punkterna.

Observera att noll inte är i mitten utan längst ner.

post-16865-0-10232000-1416507527.jpg

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det ha att göra med att jag importerat alla spår?

Använder en porta när jag spelar in, sen kastade jag in alla wav filer i cubase.

Kan du pröva att ändra Cubase projektets upplösning så att

filerna konverteras i Cubase? Har du 16bit kan du ändra till 24bit eller tvärtom.

Vad jag mins är inte alla Wav-format exakt lika

Pröva kan man ju alltid. 🙂

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har exakt samma problem. När jag väljer pennan så kommer inte de blåa strecken heller. Är mer än tacksam för svar 🙂

Vad skönt att det är någon mer än jag som har samma problem! 😉

Jag har försökt i cubase och googlat som en galning, men inte lyckats få till det.

Har du lyckats? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...