Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag behöver hjälp med hur jag ska koppla mina synthar. Jag använder Korg EMX som master och har anslutit en TB-3 till den. Det fungerar precis som jag vill, jag skapar sekvenser på både EMX och TB-3 och när jag trycker play på EMX så startar även TB-3. So far, so good.

Nu vill jag ansluta en MicroKorg XL till det hela. Eftersom den inte har någon sequencer så vill jag använda sequencern i EMX och alltså ha Microkorgen som ljudmodul. Jag förstår att jag får ta en av MIDI-kanalerna på EMX och dedikera den till Microkorgen. Jag har kopplat MIDI Out från EMX till IN på TB-3. Försökte koppla Microkorgen via THRU på EMX men det verkade inte fungera. Går detta att lösa? Jag har tillgång till någon form av THRU-box om det kan underlätta.

Tacksam för hjälp.

Annons
Postat (redigerat)

Hej! Thruporten fungerar bara, som namnet antyder (thru=through), som en genomgång för midisignalen. Informationen som kommer till inporten speglas helt enkelt vidare till thruporten. Thruporten sänder alltså ingen egen information; det gör bara utporten.

Jag vet inte om din TB3 har någon thruport, men om den har det så kopplar du din extrasynth dit. Annars kanske din extrasynth har en thruport, isåfall kopplar du TBn sist i kedjan.

En thrubox har jag aldrig haft, så jag vet inte hur de fungerar. Men om den splittar signalen i två likadana så kan du ju använda den.

Redigerat av D Vibe
Postat

Det kan förresten vara så att utporten fungerar som thru också på vissa enheter genom en inställning i synthen.

Hoppas det hjälpte 🙂

• Gilla 2
Postat

Det kan förresten vara så att utporten fungerar som thru också på vissa enheter genom en inställning i synthen.

Hoppas det hjälpte 🙂

Tb-3:ans out fungerar som thru så nu fungerar det som jag vill. Tack för hjälpen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.