Jump to content
Annons

Nå, hur låter detta då?


Recommended Posts

LÅTNAMN:?

ARTIST/GRUPP:Her Whisper

GENRE:Metal

LÅTLÄNGD:3.50

KOMPOSITÖR: Her Whisper

INSPELNINGSÅR:2005

FORMAT: Mp3

STORLEK: 4.6Mb

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK: Låten

Har suttit idag och slängt ihop en låt som förhoppningsvis ska va med på nästa skiva. Det är än så länge ingen sång på, men jag känner att det skulle va bra med lite komentarer ändå. Komentarer på uppbyggnad och ljud och så vidare. Feel free to comment!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Detta var ju suveränt! Schysst komponerat.. Jag har en svaghet för melodistarka stycken, och detta var alldeles lagom. Nu vet jag ju inte vad för typ av sång det är tänkt att ha på den, men en blandning av hårdrockssång och growl hade suttit fint (eller bara hårdrock?). Jag gillade verkligen leadgitarren i början, hade velat ha den i en brygga efter refrengen, eller nått i den stilen. Det var den som satte sig mest på hjärnan. Skönt piano.

Fan vad äckligt positiv jag låter, men det får gå för denna gången, hehe.

Tummen upp!

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

illvaesen:

Jag funderade i dina banor först att ha intro leaden efter första ref. Men jag sket i det. Kanske ska ta och prova det i alla fall...Tackar för din äckligt positiva inställning 😲

Blaze Baily...man tackar!!

wicked_s:

Visst är det POD XT. En bra och behändlig liten sak. Men jag börjar länkta efter en riktig stärkare nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat måste jag säga!

Jag blev framförallt imponerad av det sjyssta gitarrljudet som du fått till.

Du använder alltså en POD XT. Hur många spår kör du på guran och använder du stereo eller mono till dem? Skulle vara väldigt intressant att veta för ljudet var verkligen kanon! 🙂

Mvh

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Håkan Ekberg:

Tackar. Förhoppningsvis så ska jag skråla in lite sång idag...om jag får ihop någon intressant text det vill säga...

knop3se:

Tack så mycket. Pianot är någon gratis sampling som jag hittade på någon skiva till en musik tidning. Kommer inte alls ihåg vad pianot heter. Men det är faktiskt helt ok.

The Mr:

tack än en gång. Visst är det proggade trummor. Jag har använt mig av DFH, och sedan fetat till dom med en massa kompressor och EQ och gud och hans moster.

strumpan_metal:

Tack. Jag kör två mono gitarrer fullt panorerade. Sedan så har jag EQat en hel del i mixen. Även lagt på VintageWarmer och lite annat småt och gott för att få till ett lite fläskigare ljud. Men skurit bort basfrekvenserna så att det inte ska krocka med basen. Så hör man bara gitarrerna så låter dom inte så fräcka längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Igen!

Tack för den informationen. =)

För att säga ännu en gång, det låter riktigt proffsigt och för att gräva i det här ytterligare så undrar jag även hur du gör MIDI:n till trummorna? Detta är en fråga som jag ställt mig själv många gånger. Jag har svårt att tänka mig att folk sitter i Cubase och prickar i, eller att man använder sig av en keyboard för att spela in trummorna. GuitarPro har vi använt för att programmera trummor men det blir kanske inte så bra. Vad använder du? 🙂

Mvh

/peter

Link to comment
Dela på andra sajter

strumpan_metal:

Jorå, nog sitter jag och petar in slag för slag i Drum editorn i SX2. Funkar bra för mig. Jag har en MIDI keyboard, men jag tycker att det blir lättare att programera in trummorna. Det är la en vanesak kan jag tänka. När jag programerar trummorna så tänker jag hela tiden på att aldrig använda mig av samma sampling i rad. Gör man det så låter det genast data om det hela. Velocityn ändrar jag inte så vansinnigt mycket, mest på hihat och ride. Dom tycker jag är svårast att få till ordentligt. Men även där så är det inga stora förändringar i velocityn.

Sedan är det viktigt att tänka lite som en trummis så man inte kutar iväg och kör massa slag samtidigt. En trummis har oftast två armar, och lika många ben.

Sedan när man är nöjd med sitt programerande så är mixningen av dom minst lika viktig.

Splitta upp alla trummor i varsin kanal och mixa dom var för sig. Tex: Baskaggen sätter jag en gate, kompressor, en EQ och VintageWarmer. Ibland så triggar jag den med drumagog så att jag kan använda flera olika samplingar på baskaggar samtidigt tills man får det ljud man är ute efter.

Virveln: gate, kompressor, EQ och något fett stereo reverb. Även en maximizer. Osv osv....

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant må jag säga! 🙁

När du splittar upp trummorna i olika spår som du säger, hur går du då tillväga?

Själv så har vår trummis ett MIDI-trumset som vi spelar in bara MIDI:n i, för att sedan kunna ratta ljudet som vi vill ha det i den sk "trumburken" (då vi också kan höra allt annat i mixen). Skulle dock vara intressant att höra hur det låter med trummisens MIDI-ljud, tillsammans med exempelvis Battery och sedan ha dessa filer att leka med i audio som du har. Man borde väl kunna utföra en sån här operation internt i Cubase fast man inte har ett ljudkort med så många ingångar? Hoppas du förstår vad jag säger! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

I SX2 så är det mycket enkelt att splitta upp trummorna. Nu sitter jag på jobbet, men jag får försöka ur minnet.

Du markerar det MIDI spåret du vill splitta, sedan så under MIDI fliken vid menyraden så finns det något som heter explode eller vad det nu va, kommer inte riktigt ihåg nu. Använd den så splittas trummorna upp på varsit spår.

Så för att kunna fixa till ett bra trumljud för din trummis så behöver du alltså inget ljudkort med audio ingångar, bara MIDI in. Sedan så sköter du resten i datorn. Smidigt som tusan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg låt det här! Fattas bara lite smäktande stämsång så är det dunderbra! Fattar inte hur det kan finnas så många duktiga hårdrocksmusiker i stugorna nuförtiden? På 80-talet lät ju inte ens hälften av de mest storsäljande grupperna här bra.. Helloween hade varit stolta om det här spåret legat på "Keeper of the seven keys" helt klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg låt det här! Fattas bara lite smäktande stämsång så är det dunderbra! Fattar inte hur det kan finnas så många duktiga hårdrocksmusiker i stugorna nuförtiden? På 80-talet lät ju inte ens hälften av de mest storsäljande grupperna här bra.. Helloween hade varit stolta om det här spåret legat på "Keeper of the seven keys" helt klart.

Man tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Nå't är fel. När jag laddar ned denna gitarrlåten, så går den sedan inte att spela upp riktigt. Den stannar var 10:e sekund. Vad beror det på? Är det bara för att jag har modem och ej bredband? PC:n är sprillans ny. Jag använder Real Player, kan jag lagra låten på nå't sätt, eller gäller bara uppspelning?

Av det lilla jag hör så tycker det vore fel att sabba låten med sång.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det löste sig... valde bara seperate piches... TACK för tipset... detta gör processen väldigt mycket snabbare...

Tidigare så kopierade jag midifilen till så många spår jag ville ha och deletade de olika noterna...

Du har hjälpt mig spara MYCKET tid...

Är dig evigt tacksam...

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Funkar inte att högerklicka på Låtlänk. Det kommer inte upp något alternativ "spara som" då.

Nåväl. Som hobbymusiker mest, med rhythm guitar, sång och komponering i främsta rummet, önskar jag att jag kunde spela sådär snabbt.

Min första tanke var: Yngvie Malmsteens son?

Glöm inte att ge utrymme för sången bara. Skulle den börja sådär pang på eller hur är inledningen?

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

pereds:

Gött att det löste sig! Visst är det smidigt, tidssparande till tusen!

musik:

Skumt att det inte funkar att högerklicka. Hmm. Tyvärr, kan nog inte hjälpa dig där.

Yngvie Malmsteens son...hehe, då har du inte hört dom andra farbröderna på forumet typ djonas och gäng. Där går det undan. Denna låten är ju som en gonatt visa i jämförelse. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Funkar inte att högerklicka på Låtlänk. Det kommer inte upp något alternativ "spara som" då.

Nåväl. Som hobbymusiker mest, med rhythm guitar, sång och komponering i främsta rummet, önskar jag att jag kunde spela sådär snabbt.

Min första tanke var: Yngvie Malmsteens son?

Glöm inte att ge utrymme för sången bara. Skulle den börja sådär pang på eller hur är inledningen?

Lycka till!

Jag trilla nästan av stolen första gången jag lyssnade..

"Lurar på, kolla volymen på mixern, luta sig tillbaka, BAAAAM,

rätt in i hjärnan, asballt"

Med andra ord behåll "inledningen" som den är... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Funkar inte att högerklicka på Låtlänk. Det kommer inte upp något alternativ "spara som" då.

Nåväl. Som hobbymusiker mest, med rhythm guitar, sång och komponering i främsta rummet, önskar jag att jag kunde spela sådär snabbt.

Min första tanke var: Yngvie Malmsteens son?

Glöm inte att ge utrymme för sången bara. Skulle den börja sådär pang på eller hur är inledningen?

Lycka till!

Jag trilla nästan av stolen första gången jag lyssnade..

"Lurar på, kolla volymen på mixern, luta sig tillbaka, BAAAAM,

rätt in i hjärnan, asballt"

Med andra ord behåll "inledningen" som den är... 😳

Hehe. Gött att man kan skrämma någon i alla fall. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tungt, supertajt (~02:31 hu! avis  😉)och jag gillar pianot! Börjar den inte väl plötsligt eller kanske jag som inte kan gengren riktigt. Ser fram mot sångnumret!  😉

Tackar!

Tyvärr så blir det ingen version med sång på, i alla fall inte här på forumet. Utan den versionen får man snällt köpa i butiken, tyvärr. Så är det när man har ett styggt bolag i ryggen...eller strax nedanför... 😉

Redigerat av herwhisper
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...