Greenlight Postat 29 juli 2014 Postat 29 juli 2014 Har massa knaster i kanalerna. NĂ„gon sĂ€ger att det beror pĂ„ osynk mellan ljudkort och inspelningsprogram. Men hur fixar man det? đ€Ș
pme (oregistrerad) Postat 29 juli 2014 Postat 29 juli 2014 Knappast nÄgot som DAW programvaran kan göra sÄ mycket Ät. Du fÄr nog beskriva ganska precis vad du har för setup. Det brukar finnas en kontrollpanel för ljudkortet dÀr man kan styra vad som ska vara master klocka. Och det gÄr inte att köra hur som helst. Tex om du har en AD separat AD omvanlare och DA omvandlare sÄ mÄste AD omvanlaren vara master, eller styras via worldclock. Men dÄ mÄste AD omvandlaren sÀttas upp att vara worldclock slav.
Greenlight Postat 29 juli 2014 TrĂ„dstartare Postat 29 juli 2014 (redigerat) Har ett analogt mixerbord som gĂ„r in i tvĂ„ st Echo - Fire Audio 12, AD/DA-omvandlare 2x12ch. Korten Ă€r daisy chainade http://echoaudio.com...ts/audiofire-12 vidare via firewire till en Macbook pro med OSX 10.9.4 och Logic X Har spelat in 5 kanaler vanliga akustiska instrument och sĂ„ng Buffersize i Logic var 256 Problemet Ă€r att det knastrar i kanalerna. Antar att det digitalt knaster. Allt material frĂ„n dagens session Ă€r oanvĂ€ndbart đ Redigerat 29 juli 2014 av Greenlight
pme (oregistrerad) Postat 29 juli 2014 Postat 29 juli 2014 Har du nÄgon worldclock kabel mellan dessa tvÄ audiofire kort? En BNC kabel alltsÄ.
Greenlight Postat 29 juli 2014 TrÄdstartare Postat 29 juli 2014 Har du nÄgon worldclock kabel mellan dessa tvÄ audiofire kort? En BNC kabel alltsÄ. Bra frÄga.
Greenlight Postat 6 augusti 2014 TrÄdstartare Postat 6 augusti 2014 Det löste sig nÀr jag kopplade ur det ena ljudkortet samt synkade samplingsfrekvenserna. Vet dock inte hur man ska fÄ det att funka med tvÄ seriekopplade kort
pme (oregistrerad) Postat 6 augusti 2014 Postat 6 augusti 2014 Det löste sig nÀr jag kopplade ur det ena ljudkortet samt synkade samplingsfrekvenserna. Vet dock inte hur man ska fÄ det att funka med tvÄ seriekopplade kort Det stÄr i manualen.
Greenlight Postat 15 augusti 2014 TrÄdstartare Postat 15 augusti 2014 Det stÄr i manualen. Det stÄr i princip att första kortet ska vara clockmaster och den andra slav. Men det hjÀlper inte. Nu anvÀnder jag Apples inbyggda core audio som stÄr för synkadet. Finns det nÄgon bÀttre lösning?
Implasticyde Postat 15 augusti 2014 Postat 15 augusti 2014 (redigerat) Följer det inte med nÄgon programvara för att styra ljudkort(en)? Jag har ett Apogee Ensemble och till det medföljer en separat programvara dÀr jag stÀller in hur synkfunktionen skall vara. Borde finnas en liknande programvara till dina ljudkort kan man tycka? EDIT: Har du nÄgot mer Àn ljudkorten inkopplade till FireWire? Om sÄ Àr fallet, prova att koppla ur allt utom ljudkort och testa att spela in igen och se vad som hÀnder. För att fÄ ljudkorten i synk kan du testa att göra följande sekvens: * Starta datorn. * Starta ljudkorten direkt efter datorn. * NÀr datorn Àr uppstartad. Starta Logic. * I Logic gÄr du in i "Settings". * VÀlj Audio och Audio in/ut sÀtter du till ditt ljudkort. * VÀlj latency buffert till 256 Samples. Redigerat 15 augusti 2014 av Implasticyde
Greenlight Postat 15 augusti 2014 TrÄdstartare Postat 15 augusti 2014 Följer det inte med nÄgon programvara för att styra ljudkort(en)? Jag har ett Apogee Ensemble och till det medföljer en separat programvara dÀr jag stÀller in hur synkfunktionen skall vara. Borde finnas en liknande programvara till dina ljudkort kan man tycka? EDIT: Har du nÄgot mer Àn ljudkorten inkopplade till FireWire? Om sÄ Àr fallet, prova att koppla ur allt utom ljudkort och testa att spela in igen och se vad som hÀnder. För att fÄ ljudkorten i synk kan du testa att göra följande sekvens: * Starta datorn. * Starta ljudkorten direkt efter datorn. * NÀr datorn Àr uppstartad. Starta Logic. * I Logic gÄr du in i "Settings". * VÀlj Audio och Audio in/ut sÀtter du till ditt ljudkort. * VÀlj latency buffert till 256 Samples. Tack ska prova detta
Greenlight Postat 15 augusti 2014 TrĂ„dstartare Postat 15 augusti 2014 Ăr det nĂ„gon idĂ© att satsa pĂ„ en extrem klocka av hög kvalitet? Blir ljudet mĂ€rkbart bĂ€ttre av en sĂ„n? Löser det knaster och synk-problem i stort?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.