Jump to content
Annons

Levelmetering vid mastering


London

Recommended Posts

Hej har mastrat en del senaste tiden och har en fråga ang de rekommenderade LUFS och K-metering nivåerna som finns som referens att hålla sig efter för att hamna på bra nivå vid olika typ av produktioner

Enligt Bob Katz rekommendationer så bör man vid digital release ligga på ca -16 LUFS. Detta var också genomsnittet i en omfattande mätning av nivåer som gjordes på musik på Itunes.

Nu till mitt problem. Jag har både använt mig av Izotope Insight, Toonboosters Loudness meter och flera till.

Dock när jag lägger in en "random" kommersiell låt från tex itunes eller importerad från cd etc, så ligger mina mätare på mellan -10 till -8 LUFS. Även när jag mastrar själv så blir det dessa nivåer. Det låter superbra och inget klipper alltså så det måste vara mätarna i eller någon inställning i min DAW ( Logic ) som är galet? För att hamna på -16 måste jag sänka extremt mycket och det låter jättesvagt.

Snälla kan nån hjälpa mig med ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej har mastrat en del senaste tiden och har en fråga ang de rekommenderade LUFS och K-metering nivåerna som finns som referens att hålla sig efter för att hamna på bra nivå vid olika typ av produktioner

Enligt Bob Katz rekommendationer så bör man vid digital release ligga på ca -16 LUFS. Detta var också genomsnittet i en omfattande mätning av nivåer som gjordes på musik på Itunes.

Nu till mitt problem. Jag har både använt mig av Izotope Insight, Toonboosters Loudness meter och flera till.

Dock när jag lägger in en "random" kommersiell låt från tex itunes eller importerad från cd etc, så ligger mina mätare på mellan -10 till -8 LUFS. Även när jag mastrar själv så blir det dessa nivåer. Det låter superbra och inget klipper alltså så det måste vara mätarna i eller någon inställning i min DAW ( Logic ) som är galet? För att hamna på -16 måste jag sänka extremt mycket och det låter jättesvagt.

Snälla kan nån hjälpa mig med ?

Det beror helt enkelt på att låtarna är så starkt mastrade från början, vilket inte är att föredra längre om du ska släppa digitalt. Se gärna mitt senaste inlägg om saken:

http://forum.studio....rs-ebuloudness/

/Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej! Jag har läst det du skrivit. Dock handlar detta inte om att låtarna är för starkt mastrade fär det gäller även mina egna låtar som jag vid mixdown brukar lämna på -6db för att ha headroom kvar.

När jag sedan importerar mixen som är -6db mäter alltså denna redan -16 LUFS och då har jag inte lagt på en enda plug. Detta känns inte helt rätt.

Redigerat av London
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag har läst det du skrivit. Dock handlar detta inte om att låtarna är för starkt mastrade fär det gäller även mina egna låtar som jag vid mixdown brukar lämna på -6db för att ha headroom kvar.

När jag sedan importerar mixen som är -6db mäter alltså denna redan -16 LUFS och då har jag inte lagt på en enda plug. Detta känns inte helt rätt.

Varför känns inte detta rätt? Hela poängen med -16 LUFS är att du ska behålla dynamik och inte behöva limitera alls. Sålänge du inte vill använda limiter för att få ett pressat sound.

Kontentan, om du laddar upp en låt som peakar runt -6db så brukar detta motsvara runt -20 till -16 LUFS, och denna låt kommer framstå som lika stark (eller till och med starkare and hårt limiterade låtar) som andra låtar på iTunes och Spotify.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Varför känns inte detta rätt? Hela poängen med -16 LUFS är att du ska behålla dynamik och inte behöva limitera alls. Sålänge du inte vill använda limiter för att få ett pressat sound.

Kontentan, om du laddar upp en låt som peakar runt -6db så brukar detta motsvara runt -20 till -16 LUFS, och denna låt kommer framstå som lika stark (eller till och med starkare and hårt limiterade låtar) som andra låtar på iTunes och Spotify.

/Jon

Hur funkar detta fenomen egentligen? Jag menar, från -6 db till 0db är det ju en volymökning med 100% och hur kan det då uppfattas som starkare vid -6db? Är det någon typ av kompression som sker på Itunes mm? Hur exakt "framstår" denna som starkare ?

Redigerat av London
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar detta fenomen egentligen? Jag menar, från -6 db till 0db är det ju en volymökning med 100% och hur kan det då uppfattas som starkare vid -6db? Är det någon typ av kompression som sker på Itunes mm? Hur exakt "framstår" denna som starkare ?

Ja både Spotify och iTunes använder numer en slags normaliseringsprocess för att göra svaga låtar starkare och starkare låtar svagare, för att mötas runt -16 LUFS. Detta är något som håller på att bli standard.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha ok. Måste nästan testa detta för att höra skillnaden. Blir att göra en test Ep och lägga upp på Itunes och Spotify på två låtar med ena -16LUFS och den andra på -9 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...