Jump to content
Annons

Piano nybörjare, behöver tips o hjälp.


ThreeDog525

Recommended Posts

Hallå, en ny medlem här förstår ni 🙂

Nåja, till saken nu. Jag tränar ca 1 - 2 timmar på mitt digitala pianot, såsom Fjäril vingad syns på haga och Den blomster tid nu kommer. Kan nu den blomster tid och tränar på fjäril vingad syns på haga men jag vet inte direkt när jag skall gå över till lite svårare delar. Jag träna för tillfället själv men på Oktober skall jag börja med piano kurser, 30 min i veckan. Men kan ni ge mig lite tips till hur jag skall träna självständigt och när jag skall gå över till svårare delar.

Jag spelar piano för att roa mig själv och jag tycker sannerligen det låter väldigt fint. Är trots allt 15 år och börjat spela piano, men folk säger att man skall ha börjat spela piano vid 6 - 7 åldern för att kunna bli jätte bra på piano, men jag satsar ej på att bli en konsertpianist men tillräcklig bra för att kunna spela Hallelujah, Hotel California, In the Ghetto, Pompeii, We are the world, Let it be, Dancing Queen, Waterloo och mycket mer på piano. Förhoppningsvis så tar det ej flera år för att kunna spela dessa. Väldigt tacksam för svar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker inte att det spelar så stor roll när man börjar spela instrumentet (i detta fall piano)

Så länge det är roligt, så är det bara att köra på 🙂 7 år eller 55 år, spelar ingen roll.

Mitt tips är att ta en titt på alla youtube klipp där folk visar hur man spelar vissa låtar... (det finns mängder)

Kanske lyssna på en av dina favoritlåtar och med hjälp av ditt gehör försöka spela samtidigt och lista ut vad som spelas (bra övning)

Sedan kommer nog din piano lärare att ge dig lite "hem läxa" svårighetsgraden beroende på vilket stadie du befinner dig i.

Men glöm inte att det ska vara roligt att spela.... ☺️

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att det spelar så stor roll när man börjar spela instrumentet (i detta fall piano)

Så länge det är roligt, så är det bara att köra på 🙂 7 år eller 55 år, spelar ingen roll.

Mitt tips är att ta en titt på alla youtube klipp där folk visar hur man spelar vissa låtar... (det finns mängder)

Kanske lyssna på en av dina favoritlåtar och med hjälp av ditt gehör försöka spela samtidigt och lista ut vad som spelas (bra övning)

Sedan kommer nog din piano lärare att ge dig lite "hem läxa" svårighetsgraden beroende på vilket stadie du befinner dig i.

Men glöm inte att det ska vara roligt att spela.... ☺️

Jag har det alltid roligt när jag spelar, för man gör väl inte saker om man ej tycker det är roligt 🙂

Och på tal om gehör, jag har inte tränat ett dugg till det. Funderade först på att kunna förstå mig på noter först innan jag fokusera på gehöret 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill lära dig så finns allt på internet. Sök på YouTube och Google.

Att läsa noter är inte rocket-science men inte heller multiplikationstabellen, men om du verkligen vill lära dig kommer det inte vara några problem. Bara börja söka 🙂

Redigerat av simon475
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill lära dig så finns allt på internet. Sök på YouTube och Google.

Att läsa noter är inte rocket-science men inte heller multiplikationstabellen, men om du verkligen vill lära dig kommer det inte vara några problem. Bara börja söka 🙂

Ja du, innan jag fick mitt piano satt jag där framför datorn och pluggade in mig noter och olika tonarter. Men det blev inget vidare direkt, men när man väl gjorde det praktiskt så kunde jag banne mig se förbättringar i det jag gjorde. Det gäller ju att man kombinera både det teoretiska med det praktiska, men tack för tipset ☺️
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du, innan jag fick mitt piano satt jag där framför datorn och pluggade in mig noter och olika tonarter. Men det blev inget vidare direkt, men när man väl gjorde det praktiskt så kunde jag banne mig se förbättringar i det jag gjorde. Det gäller ju att man kombinera både det teoretiska med det praktiska, men tack för tipset ☺️

Att öva teori utan praktik tycker jag är tråkigt, och om man är nybörjare så är det säkert ännu tråkigare! Så jag förstår dig.

Men det viktigaste i att lära sig spela ett instrument är övning. Så sätt igång och öva öva öva så kommer du snart ha lärt dig dina låtar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag bara undrar över en sak, är programmet Synthesia ett bra program till att träna på piano.

Googlade lite på internet och det fanns både folk som tyckte det var bra och dåligt. Vissa säger att den lär ut bra o vissa säger inte. Men jag tror att programmet hade nog varit bra för mig då jag ej har någon lärare som kan hjälpa mig.

Förhoppningsvis så hjälper Synthesia mig att förstå mig på noter också 🙂

Redigerat av ThreeDog525
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det ser bra ut för att öva upp musklerna i händerna och muskelminnet, men på videon jag såg stod det inget om vilka toner eller ackord man tar när man spelar.

Denna video tyckte jag var bra när jag började lära mig:

Han lär ut lite övningar och grundläggande teori. Jag anser att det är viktigt att förstå vad man spelar som hur man spelar det, för även om du kan spela Für Elise klockrent men inte vet vad du gör så är du ingen pianospelare i mina ögon.

Ett annat tips är att om du vill lära dig en låt så kan du kika in ackorden till låten på ex. ultimate-guitar och sedan spela ackorden på piano.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lärt mig själv en hel del instrument. Vissa av dom har jag även kommit upp på en ansenlig nivå med. Och mitt bästa tips vid självstudier är SKAFFA EN PLAN! Det finns miljarders miljarder åsikter på nätet och lektioner och approacher till höger och vänster. Klippa att klistra med allt det kommer inte ta dig någonstans.

En viktig grej har redan sagts HA KUL. Och snöa inte in på skalor och nötande. Lär dig spela musik genom att spela musik till en början. Och väg sedan in lite av Bill Evans visdom på frågan vad han övade på blev svaret, "I practice the minimum" Vilket betyder lär du dig en sak eller en låt sinnesjukt bra. Har du lärt dig vansinnigt mycket mer än om du nästan kan alla skalor eller nästan kan 20 låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...