Jump to content
Annons

Frågor om STIM


illerrre

Recommended Posts

Är väl en av få här som inte har någon större koll på stim. Har i alla fall läst lite på deras hemsida nu. Fårgor som för mig har dykt upp är om det finns någonting negativt alls med att vara medlem i stim? Jag undrar även också hur ersättning från youtube fungerar? Enligt hemsidan så har de ett avtal med youtube.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

@ illerre

Om du skriver musik som kommer att spelas i radio (i sverige) är det helt klart en fördel som upphovsman att vara ansluten till Stim. Skriver du däremot musik inom en smalare genre (som inte spelas i radio), eller produktionsmusik som används vid offentligt framförande, är det en annan femma.

Skriver du produktionsmusik tex. kan Stim många gånger förhindra en upphovsman från att göra bra affärer helt enkelt. Bättre då att samla in själv. Spelas din musik i USA tex. är det inte alls som Stim påvisar att det är, dvs att dom sköter insamling och kopplar utförande till verk. Du eller ditt förlag måste själv anmäla dina verk hos sällskapen där.

Jag anser att Stim utger sig för att vara något som de faktiskt inte är. Som jag nämnde i tråden jag länkade till, sorterar Stim in sina anslutna i ett A- och ett B-lag. A-laget, de upphovsmän vars låtar spelas i SR, kommer med i de analogiunderlag som utgör Stims fördelningsnyckel. Finns du inte med där kommer du aldrig få några pengar från offentligt framförande utan exakt rapportering. Så har det sett ut under många år och bedrövligt nog än i dag.

Stim hade nyligen en extra insatt stämma för att rösta om ett nytt fördelningssystem - det gick inte igenom. Stim har mer en 70.000 anslutna, men bara ett hundratal är medlemmar (innehar rösträtt på stämman).

Kika gärna på Stims hemsida hur man tydligt kommunicerar utåt att man är en medlemsorganisation med + 70.000 medlemmar, när det i själva verket handlar om några hundra. Det är nog så Stim vill ha det av politiska skäl.

Kika gärna också på hur Stim vill tona ned möjligheten till att bli medlem. Den som inte är medlem och försöker att bli så, kommer inse att det inte är helt lätt. Stim kräver att man ska ha uppnått en viss summa avräknade medel under de senaste åren osv. Här blir det ett slags moment 22 om ens verk aldrig funnits med i Stims analogi underlag (P-3 nyckeln). Hur ska man då kunna bli medlem?

Trots att modern teknik tillåter exakt rapportering är Stim motvillig att sträva efter detta. Jag kan inte annat än uppfatta det som att dom hellre vill samla in utan exakt rapportering, och därmed ha en påse pengar som dom sedan kan göra som dom vill med så tjänstemännen får bra cred i sina redovisningar.

Enligt WIPO:s och EU:s nya direktiv (klubbades igenom tidigare i år) kommer Stim inom kort att få en tuff uppgift att leva upp till ovan nämnda direktiv: "no collecting without distribution". Alltså, Inget sällskap ska kunna samla in pengar utan att betala ut dom till rätt rättighetshavare.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar.

Målet är ju definitivt att musiken ska spelas på radio etc så antar att jag borde bli medlem då 🙂

Ersättningsbiten har jag aldrig ens tänkt på, men blir ju nyfiken nu. Hur fungerar det t.ex om ens låt spelas på spotify? En kompis sa man fick 0.05 öre. Fungerar det automatiskt eller är det också något som måste rapporteras? Hur är det med youtube?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har stims avtal med youtube någonting med nedanstående att göra? Tänker på den blåa rutan. Någon som har koll på vad den blåa rutan innebär? Att läsa igenom avtalet tar nog en vecka om man ska förstå det. Någon som vet och kan berätta kortfattat om det?

dqljia.jpg

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

Ersättningsbiten har jag aldrig ens tänkt på, men blir ju nyfiken nu. Hur fungerar det t.ex om ens låt spelas på spotify? En kompis sa man fick 0.05 öre. Fungerar det automatiskt eller är det också något som måste rapporteras? Hur är det med youtube?

Av min streaming inkomst kommer ca 6% från stim resten från aggregatorn. Spotify rapporterar aoutomatisk till stim men du behöver registrera din låt hos stim vilket går att göra i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har oxå tänkt på detta ett tag, Jag har gjort några låtar ihop med en kolega där han har gjort musiken och jag texten.

Hur mycketv kan jag stimma låten då? 50%,eller är det för mycket?

Och, dessa låtar har kanske gått på radio p4 sammanlagt 15 ggr, blir det några kronor överhuvudtaget?

Redigerat av rockstone
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan fråga som jag är lite fundersam över är deras exklusivitetskrav. Att alla framtida låtar man publicerar måste gå genom stim har jag förstått, men hur är det med gamla låtar som skrevs före ens anslutning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar.

Målet är ju definitivt att musiken ska spelas på radio etc så antar att jag borde bli medlem då 🙂

Ersättningsbiten har jag aldrig ens tänkt på, men blir ju nyfiken nu. Hur fungerar det t.ex om ens låt spelas på spotify? En kompis sa man fick 0.05 öre. Fungerar det automatiskt eller är det också något som måste rapporteras? Hur är det med youtube?

Stim har avtal med Spotify och där ska det vara exakt rapportering. Har du dina verk anmälda hos Stim ska det avräknas per automatik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har stims avtal med youtube någonting med nedanstående att göra? Tänker på den blåa rutan. Någon som har koll på vad den blåa rutan innebär? Att läsa igenom avtalet tar nog en vecka om man ska förstå det. Någon som vet och kan berätta kortfattat om det?

Uppläget av Stims avtal med YouTube är en hemlig historia. Det ska dock bygga på exakt rapportering.

dqljia.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Har oxå tänkt på detta ett tag, Jag har gjort några låtar ihop med en kolega där han har gjort musiken och jag texten.

Hur mycketv kan jag stimma låten då? 50%,eller är det för mycket?

Och, dessa låtar har kanske gått på radio p4 sammanlagt 15 ggr, blir det några kronor överhuvudtaget?

En annan fråga som jag är lite fundersam över är deras exklusivitetskrav. Att alla framtida låtar man publicerar måste gå genom stim har jag förstått, men hur är det med gamla låtar som skrevs före ens anslutning?

I och med att du ansluter dig överlåter du den ekonomiska rätten av alla dina verk till Stim.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppläget av Stims avtal med YouTube är en hemlig historia. Det ska dock bygga på exakt rapportering.

Så vadå, får man pengar per spelning eller per minut spelad på youtube? Hur mycket? Hur kontrollerar de att de inte är en själv som har spelat all musik? Går de via ip, skulle man kunna köra proxy. Känns som lätt att missbruka? Är det någon som verkligen har fått pengar från youtubevideos?

Det gillar jag inte alls...

Vad innebär egentligen den ekonomiska rätten? Alltså vad kan detta få för problematik i framtiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vadå, får man pengar per spelning eller per minut spelad på youtube? Hur mycket? Hur kontrollerar de att de inte är en själv som har spelat all musik?

de flesta svar om youtube och stim finns här:

http://www.stim.se/s...var-om-YouTube/

det är alltså viktigt att vara registrerad på content id på youtube så att de kan hitta låtarna

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Har oxå tänkt på detta ett tag, Jag har gjort några låtar ihop med en kolega där han har gjort musiken och jag texten.

Hur mycketv kan jag stimma låten då? 50%,eller är det för mycket?

standard är 50% men upphovsmännen kan avtala om annan procentsats

det viktigaste med stim tycker jag ändå livespelningar är då få band spelas på radio.

man får alltså pengar för alla livespelningar man gör, men oftast får man sköta musikrapporteringen själv annars blir det inga pengar

Link to comment
Dela på andra sajter

@ illerre

Om du skriver musik som kommer att spelas i radio (i sverige) är det helt klart en fördel som upphovsman att vara ansluten till Stim. Skriver du däremot musik inom en smalare genre (som inte spelas i radio), eller produktionsmusik som används vid offentligt framförande, är det en annan femma.

Skriver du produktionsmusik tex. kan Stim många gånger förhindra en upphovsman från att göra bra affärer helt enkelt. Bättre då att samla in själv. Spelas din musik i USA tex. är det inte alls som Stim påvisar att det är, dvs att dom sköter insamling och kopplar utförande till verk. Du eller ditt förlag måste själv anmäla dina verk hos sällskapen där.

jag har inte kolla på alla stims regler men ditt inlägg inehåller många fel:

om du skriver filmmusik avtalar du själv om ersättningen som du ska få för att tillåta dem använda din musik. stim samlar sen in pengar när filmen framförs. men det är olika avtal.

du har glömt att man får pengar när man spelar live

du behöver inter registrera dina låtar i usa för att få pengar därifrån; däremot pga urvalsmodell för musikrapportering är det inte säkert du får pengar även om du spelas i radio där. samma gäller ju sverige.

livespelningar i usa är tyvärr ett annat system

man kan klart kritisera stim i urvalsmodellen som används idag, och exakt rapportering skulle säkert gynna fler upphovsmän

I och med att du ansluter dig överlåter du den ekonomiska rätten av alla dina verk till Stim.

alltså det är ju enda sättet för dem att få in pengar till upphovsmännen. det är ju inte så som många kanske tror att de tar dina pengar.

det är idag antingen så att du överlåter rätten till stim eller så får du inga pengar alls. men det blir ju klar jobbigt när man måste själv ha avtal med stim för att lägga upp sin egen musik på sin egen hemsida eller av annan anledning vill lämna ut en låt gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

@ Spass:

Bra inlägg och ifrågasättande!

Om jag inte har tagit med alla tänkbara scenarios betyder det väl inte att mitt inlägg innehåller fel!? Jag skulle dock vilja påstå att jag har rätt bra koll här vad gäller upphovsrätt och Stims stadgar.

Om du läser länken i mitt andra inlägg så kanske du förstår min vinkel på det hela.

• Det gäller alltså framförande och de områden där Stim inte tillämpar exakt rapportering.

• Ifrågasätta hur Stim egentligen förvaltar sitt uppdrag (innefattar även vad som står på deras hemsida).

Inom de områden där Stim samlar in med exakt rapportering (tex. de licenser inom radio, tv, och liveframförande som lämnar in exakt rapportering) gagnar ju naturligtvis den anslutne. Skon klämmer inom de områden där Stim samlar in pengar utan exakt rapportering (150 milj 2012).

Link to comment
Dela på andra sajter

"...alltså det är ju enda sättet för dem att få in pengar till upphovsmännen. det är ju inte så som många kanske tror att de tar dina pengar.

Det är just det dom gör. Stim konsumerar pengar som emanerar ur de anslutnas rättigheter. En påse pengar som stryrelsen kan göra vad man vill med.

Antingen dela ut dom till upphovsmän som inte är kopplade till det faktiska framförande (se tidigare beskrivninga av analogiunderlag), eller så kan dom flytta pengar till områden som behöver få bättre resultat (så att det ser bra ut i bokslutet).

Link to comment
Dela på andra sajter

(...) men det blir ju klar jobbigt när man måste själv ha avtal med stim för att lägga upp sin egen musik på sin egen hemsida eller av annan anledning vill lämna ut en låt gratis.

Exakt! Hur är det t ex här på forumet? Har verkligen alla de som lagt upp låtar här och som senare anslutit sig till Stim tagit bort alla sina gamla alster härifrån? Stim skulle kunna jävlas med forumledningen och kräva in pengar för dessa låtar..

Link to comment
Dela på andra sajter

de flesta svar om youtube och stim finns här:

http://www.stim.se/s...var-om-YouTube/

det är alltså viktigt att vara registrerad på content id på youtube så att de kan hitta låtarna

Tack! Dock kvarstår fortfarande vissa frågor. Hur stor är ersättningen och vad baseras den på? En engångssumma för att ha klippet där, eller per spelning eller per minut spelad? Det jag tänker är att det är oerhört lätt att missbruka detta ifall man vet vad allting baseras på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Dock kvarstår fortfarande vissa frågor. Hur stor är ersättningen och vad baseras den på? En engångssumma för att ha klippet där, eller per spelning eller per minut spelad? Det jag tänker är att det är oerhört lätt att missbruka detta ifall man vet vad allting baseras på.

Någon måste ju veta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...