Jump to content
Annons

SirThoms

Recommended Posts

Har kopplat in en extra synth till mitt RME Fireface 400. Nu har jag mitt RD700 piano kopplat till midi "in 1" och en DX7 till midi "in 2".

Problemet är att det i logic pro X inte går att välja portar utan bara midi kanal på en instrument kanal. I t.ex Cubase kan man ju enkelt bara välja t.ex port 2 kanal 1, eller port 1 kanal 1, sen är det bara att köra.

Hur gör man detta i logic?

post-12788-0-89128800-1393423198.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som jag förstår det har du MIDI-synthar som du vill styra via Logic.

På bifogad bild har du valt en "instrument"-kanal. Du skall välja en MIDI-kanal istället. Du skall också under verktygsprogram (MIDI/-ljudinställningar) skapa ett MIDI-interface och länka rätt där.

Link to comment
Dela på andra sajter

i logic 9 kan du direkt i environment koppla en midiport till ett instrument

har svårt att tro att man kan göra detta i (MIDI/-ljudinställningar) men det kanske går

ska du använda ljudet från dina syntar så skapar du ett external instrument och då borde alla olika midiportar komma upp automatiskt

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Jag var visst otydlig. Jag vill inte kunna styra mina syntar via logic. Jag vill kunna styra instrumentkanalerna (som jag skapat på bifogad bild på första inlägget) med vald port från mitt fireface 400.

T.ex om jag har två instrumentkanaler, en med ett kontrabasljud och en med ett piano ljud, så vill jag kunna spela kontrabasljudet med t.ex DX7 (som är kopplad till midi in 2) och pianoljudet med roland RD700 pianot (som är kopplad till midi in 1).

I cubase är det alltså bara att välja i det här fallet port 2 och midikanal 1 till kontrabasljudet och port 1 och midikanal 1 till pianoljudet och sen köra. Men i logic går det ju bara att välja midikanal, men inga portar.

Bifogar en bild från cubase där man kan välja både midikanal och midiport enkelt i menyn på en instrumentkanal eller midikanal eller vad som helst relaterat till midi. Fattar inte varför logic inte har det så enkelt med.

post-12788-0-70776900-1393444751_thumb.jpg

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

ja tyvärr funkar inte detta som i cubase 🙁

funkar det verkligen det du gjorde i environment ovan?

var tvungen att testa lite då jag inte riktigt jobbat så innan

så här funkar för mig

i environment:

drar en kabel direkt från porten till instrumentet och radera sum

så kan du spela på olika instrument samtidigt från olika midiingångar

enligt denna länk:

https://discussions.apple.com/message/22514932#22514932

vill du sen även spela in måste du först klicka i: Allow demix by channel if multitrack recording, under: Project Settings > Recording

och sen välja olika midikanaler (inte all) på varje instrument

i environment: från varje instrument måste du koppla till sequencer input

sen kan du record enabla flera kanaler och spela in från olika midiingångar

yes, komplicerat 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mkt mkt komplicerat för något som ska vara så otroligt enkelt =). Nästan lite chockad här faktiskt att det var så kass midi hantering i logic efter alla år.

Jo jag läste den tråden jag med men tycker inte de där lösningarna är särkilt smidiga minst sagt =).. nåväl.. man får väl vänta 10 år till så kanske det dyker upp en uppdatering som löser detta som det borde varit löst för 10 år sen... suck :'(

Ja det funkade när jag gjorde som i bilden, men har inte testat fler än två kanaler, ska testa nu och se vad nästa problem blir =). Det gick att spela in så också, men som sagt, man måste record enabla alla spår för att den ska dela ut till rätt midikanal.

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

skapa ett nytt spår och välj "external midi"

Sedan trycker du på "Gm divice" längst till vänster och där kan du välja kanal och port.

Skulle du spela med 2 olika kvaiaturer med olika ljud? Skapa 2 kaneler och ställ in dom rätt och tryck rec [R] på båda kanalerna.

Edit: Anledningen till att det inte funkar för dig är att du använder "audio instrument"(enbart för mjukvaru instrument) kanal istället för en, väldigt logiskt, "midi kanal".

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

skapa ett nytt spår och välj "external midi"

Sedan trycker du på "Gm divice" längst till vänster och där kan du välja kanal och port.

Skulle du spela med 2 olika kvaiaturer med olika ljud? Skapa 2 kaneler och ställ in dom rätt och tryck rec [R] på båda kanalerna.

Edit: Anledningen till att det inte funkar för dig är att du använder "audio instrument"(enbart för mjukvaru instrument) kanal istället för en, väldigt logiskt, "midi kanal".

Menar du att man inte kan välja port alls till instrument kanaler, eller att man kan koppla external midi till instrument kanalen?

Det är ju just instrument kanalerna jag vill kunna välja port till, för att använda t.ex kontakt 5 med olika ljud som jag vill kunna spela på min DX7:a. Sen en uppsättning med andra ljud från kontakt 5 eller andra instrument pluggar som jag vill spela med mitt RD700 piano. Dvs välja mellan port 1 och port 2. (precis som man hur enkelt som helst kan göra i cubase)

Vad har extern midi med detta att göra?

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte det som är problemet.. har kollat runt på forum och det finns ingen vettig lösning för detta i logic tydligen... kaaaaaaaaasst... 😉

Upprepar mig fast förhoppningsvis på ett tydligare sätt. Du skall göra inställningarna i Verktygsprogram / MIDI/Audio. Läs sound on sounds guide: http://www.soundonso...enotes_1108.htm

Håller med om att det är låååångt ifrån självklart att man inte gör detta i Logic 🙂

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Upprepar mig fast förhoppningsvis på ett tydligare sätt. Du skall göra inställningarna i Verktygsprogram / MIDI/Audio. Läs sound on sounds guide: http://www.soundonso...enotes_1108.htm

tyvärr måste du förklara bättre hur detta skulle gå till då länken inte förklarar trådskaparens problem. portarna hittas ju automatiskt i logic även om du inte ändrar något i midi-inställningarna. (endast namnen ändras om du ändrar något).

Link to comment
Dela på andra sajter

tyvärr måste du förklara bättre hur detta skulle gå till då länken inte förklarar trådskaparens problem. portarna hittas ju automatiskt i logic även om du inte ändrar något i midi-inställningarna. (endast namnen ändras om du ändrar något).

jag gör ett nytt försök 🙂

SirThomsett har ett klaviatur som han kopplat in i sitt ljudkort och med detta klaviatur vill han styra två instrumnets kanaler i Logic som båda skall låta samtidigt. Jag har ingen aning om SirThoms förkunskaper så jag kör hela kedjan.

Fysiskt koppla MIDI-kablage rätt

Klaviatur skall via MIDI kopplas från klaviatur MIDI Out till ljudkortets MIDI In. När man spelar på klaviatur skickas dessa signaler från MIDI Out till MIDI In på ljudkortet. Vill man via MIDI styra klaviatur behöver man ytterligare en MIDI-kabel från ljudkortets MIDI Out till klaviatur MIDI In.

I OS X

Klicka på program/verktygsprogram/MIDI & Audio

Följ guiden i Sound On sound och skapa samma kopplingar med samma logik som man kopplar MIDI-kabel.

I Logic

Skapa två instruments kanaler som båda har samma MIDI-källa. (MIDI1, kanal 1). Tryck på "Rec" för båda kanaler och det skall låta från båda.

När jag tänker efter har jag någon gång suttit i Logic och dess Environment och kopplat (Logic 5 pro) men det kanske detta som SirThoms redan gjort, fast enbart för sitt projekt och inte som grundinställning i Logic?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gör ett nytt försök 🙂

(...)

nej det du förklarar är något annat; han vill koppla 2 olika klaviatur till 2 olika midiingångar och spela på 2 olika instrument samtidigt.

och för det du förklarar behöver man inte gå in i midi-inställningarna och dra några kablar, bara så att du vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är tydligen urkass på att förklara ett problem då spass verkar vara den ende som förstår vad mitt problem är 😉..

Jag förklarar med en bild istället. Har egentligen insett att det i logic inte finns något smidigt sätt att lösa detta på (ett eländigt kabeldragande i environment verkar vara logics jätte(inte)smidiga lösning på detta).

Men hoppas någon har en lösning som funkar bättre än de jag hittills testat på.

Tack för försök till hjälp! (hoppas de försöken åtminstone handlar om mitt problem efter detta 😉)

(Inlägg nr 6 är hittills det bästa svaret, misstänker att det är så jag får köra tills de uppdaterar detta om kanske 10-15 år? 😉)

post-12788-0-83839700-1393612180_thumb.png

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ser ut som på bild 1. Men jag har inte förstått hur det ska hjälpa mig väl inne i logic? Kan jag välja t.ex RD-700 någonstans till midiport ingång på ett instrument track?

Just nu kör jag som på bild 2. Menar du att det går att lösa på något annat sätt än så med hjälp av din setup i midistudio? Så att man inte behöver dra massa kablar i logic, utan bara välja (t.ex RD700) till ett instrument track? Du får gärna visa med bilder i logic om det är så att du kommer åt dina syntar du skapat till portarna på ditt unitor 8 i logic.

Ursäkta om jag är trög 😉

post-12788-0-88016400-1393694869_thumb.jpg

post-12788-0-66185600-1393694876_thumb.jpg

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Skam den som ger sig! Såhär ser det ut hos mig i MIDI&Audio settings under verktyg.

Ljud_MIDI.jpg

alltså dina kopplingar förändrar i princip inget i logic(endast namnen på portarna). om du tar bort alla kablar i midi-inställningarna så kommer fortfarande alla midiportar och dina syntar funka i logic. så är det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

alltså dina kopplingar förändrar i princip inget i logic(endast namnen på portarna). om du tar bort alla kablar i midi-inställningarna så kommer fortfarande alla midiportar och dina syntar funka i logic. så är det!

Tack för bekräftelsen. Den där midistudio förvirrade mig eftersom jag inte såg någon anledning till att skapa nya syntar då det inte alls förändrar något i logic, utom att portarna ändrar namn om man lägger till ett midi instrument i environment. Enda anledningen att skapa nya syntar i midistudio skulle väl vara om man har så mkt fysiska syntar att man glömmer bort vilken port de är kopplade till i sitt midi interface. I mitt fall har jag ju bara två portar. Så inget vunnet för mig.

Kabeldragande är ett faktum i logic helt enkelt, tills det kommer en uppdatering som lägger till midiportar också (fast då har jag förmodligen hunnit byta till pro tools eller cubase för länge länge sedan 😛)

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...