Jump to content
Annons

Trubbel med nytt RAM


Popfarmor

Recommended Posts

Jag köpte nytt ram-minne idag 512 mb (tidigare hade jag 256 mb). Jag kör Cubase SX och tidigare hade jag problem när jag spelade upp låtar som jag lagt på för mkt effekter/EQ på. De hackade ibland och det hackar lika mkt nu. CPU-mätaren peakar, beror mitt problem på ram eller processorn (Intel Pentium 4 1,7 Ghz)?

På datorbutiken sa dom att på Compaq-datorer kunde det ibland bli instabilt med att sätta in ett standard-ramminne (jag har en Compaq). Om det blev instabilt fick jag byta och då skulle han beställa nått special 😉 Kan det vara det jag råkat ut för eller är processorn för kass? (Tänk om man var kung på datorer)

Den enda positiva effekt jag sett hittills av tillskottet av ram är att jag kunde öppna ett vst-instrument som jag tidigare alltid fick ett felmeddelande för (You dont have enough memory to run...)

Hjälp 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan inget om Compaq, men jag vet att vanliga standarminnen kan krångla. Har själv haft en del problem med dom, så nuförtiden köper jag alltid Corsair. Om det skulle göra någon skillnad vet jag tyvärr nte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Din peakande CPU-mätare beror på att din processor går för allt vad den kan. Och snacket från datorbutiken om instabila Kåmpacker med "standardminnen" är bara snack. Kåmpackerna KRÄVER speciella minnen (brukar stå Compac på dem t o m) som kostar skortan. Tyvärr. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Som grunregel nufötiden är budordet:

Ju nyare pluggar mm (även sequensers) så är det alltid CPU:n som räknas.

Minne är viktigt men det är CPU:n som ska räkna ut alla algoritmer och fösa

ut dessa som ljud ur högtalarna.

Minne är billigare än CPU då man ev måste köpa en ny burk. Hoppas det

blir bättre med 64-bitars i framtiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

1,7GHz ska ju inte vara nått problem. Jag är inte så haj på detta med Compaq vs. AMD vs. allting annat, men jag har en AMD Sempron 2600, och den räknas som en 1,8Ghz. Det funkar fint.

Däremot så verkar du fortfarande ha ganska sparsamt med RAM. Cubase SX3

->kräver<- väll 512Mb i RAM? Fast du sa ju inte att det var just SX3 som du kör förstås. Det kan ju annars tänkas att cubase redan tar upp hela ditt RAM, vilket i så fall hade visat sig på mätarna. Själv har jag 1Gb RAM och skulle behöva en gig till (Black Grand äter minne).

/David

Redigerat av illvaesen
Link to comment
Dela på andra sajter

Kåmpack hade förr pc-världens sämsta BIOS. Hårdvara för bild, ljud och nätverk lade sig på samma IRQ hur man än gjorde. På lite nyare maskiner är det förhoppnings bättre, men förr fick man strippa dem på all hårdvara som gick, d v s diskettstation, CD-rom (bara ha CD-brännare), nätverkskort etc och inaktivera så mycket som möjligt från OS;et (skrivar-, COM- och USB-portar), ställa ner grafikfunktioner på ett minimum med 256 färger osv för att få dem att klara av enklare musikprogram.

Kolla upp IRQ-fördelningen. F10 vid uppstart för att komma in i "KåmpackBIOS".

Lägg inga dyra pengar på en Kåmpack...inte i musikavseende iaf... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Cubase SX och tidigare hade jag problem när jag spelade upp låtar som jag lagt på för mkt effekter/EQ på. De hackade ibland och det hackar lika mkt nu

Kan vara att någon av pluggarna har normalization problem då de plötsligt äter allt PCU kraft. Jag märkte speciellt av detta i Cubase och har mindre problem med det nu när jag använder Sonar. Ett plugin som alltid ställer till problem på min dator är ifall jag använder flera instanser(?) utav Amplitube.

MvH Rickard Gerthsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...