Jump to content
Annons

"Ljudåtergivning" - skillnad mellan daw


Johanberg

Recommended Posts

Är det någon mer än jag som upplever att ljudet skiljer sig markant?

Som litet exempel, om jag jobbar med en sample-kick så låter den obearbetad mkt bättre i FL-studio än i Logic.

Som större exempel, en låt i steget innan mix/mastering låter mer färdig (bättre) i FL-studio än i Logic.

Jag är Logic-fan, och använder det till 95%.

Redigerat av Johanberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ämnet har diskuterats tidigare om skillnader i ljud mellan olika DAWs och likväl som i alla andra "ljudämnen" så finns det 2 läger: de som "vet" att det är skillnad och de som "vet" att det inte är skillnad.

Anledningen till att jag lägger vet inom citat är att jag inte tänker dras in i något för att försöka försvara det ena eller det andra. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Linus la upp en test för några år sedan.

https://www.studio.se/index.php/topic/75720-blindtest-summering-i-daw/

Det visade sig att alla DAW kunde nollas ut vid summering av filer, FL och Logic.

Ett undantag fanns.

Du kan prova själv genom att tex slå ut kickspåret i FL. respektive Logic. Om man sedan laddar in filerna i en DAW och inverterar fasen på en av filerna kommer total tystnad att uppstå, dvs ingen skillnad finns mellan Logic och FL. Ibland måste man flytta en av filerna någon sample för att utsläckning skall hända.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...