Jump to content
Annons

Samplitude - finns "spectral mode"?


Jimmy

Recommended Posts

Hej! Jag antar att det är i den här sektionen som Samplitude hör hemma, så jag ställer min fråga här.

Jag sitter med version 8 demo och saknar en grej som i Audition kallas för spectral view/mode. I Audition går det inte bara att se ljudet som spektrum utan även redigera i det. Går det även i Samplitude?

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite osäker på hur funktionen "Spectral view/mode" i Audition ser ut och fungerar, men gissar att det du söker i Samplitude är FFT-EQ (Filter Realtime) som du hittar till höger i mixern över "StereoMaster" och i varje kanal som "Ins" (insert) genom högerklick. Något "spektrum" talar vi inte om nu, men dock möjligheten att själv "rita in" frekvenskurvor.

Genom att öppna "visualization" (nertill i main window) och högerklicka i övre vänstra hörnet på "peakmetern" hittar du analysverktygen, bl a spectroscop och spectrogram, men att redigera i dem går inte (tyvärr).

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Perfekt om man har nåt missljud od, det visar sig väldigt väl i spektrumet. O så finns det ett markeringsverktyg så man ringa in o deleta. Smidigt.

Ser onekligen smidigt ut, men är tyvärr ingenting jag känner till från Samplitude. Men funktionen verkar värdefull. Hittar du något så skrik till. Alternativet är annars en plugg (om det finns) eller att ha kvar Audition för det ändamålet. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MrEon (oregistrerad)

Visst finns det!

Du kan använda dig av något som kallas "visualisation" i samplitude och där finns det du söker ifall du trycker på setup och ändrar visningsläget till "spectrogram"...för övrigt finns det där en massa andra sätt att visuellt analysera ljudet...

Link to comment
Dela på andra sajter

...för övrigt finns det där en massa andra sätt att visuellt analysera ljudet...

Mm, men just funktionen att kunna editera i "spectogram" eller liknande verkar inte finnas. Kollat genom Samp8demon och använt Samp7an länge men inte stött på det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...