Jump to content
Annons

Förslag på akustikbehandling (med mätningar)


Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Recommended Posts

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

131205 Uppdaterad med ritning på rummet, (bortse från möbleringen den kommer se annorlunda ut)

Rummet ska i första hand användas för inspelning av sång och alla typer av gitarr men även mixning men det är sekundärt. Är lite rädd att det är lite väl stora bekymmer. Bl.a långa tider...

Rummet är uppmätt vid kortvägg med högtalarna vid vägg och ca 80cm mellan varandra och mätmikrofon (ecm8000) placerad 80cm till resp högtalare.

Rummets mått är: 3000x5600x2500.

Jag står emellan valen av att köpa auralex eller gik osv eller bygga själv.

Har en budget på 5000 till 10000 kr att lägga ut...

Hur tycker ni jag ska gå till väga som har erfarenhet, ska jag behandla lite i taget tills jag känner mig nöjd eller är det bättra att behandla så mycket man kan... Tycker att det hopplöst att få bra resultat som det är nu. Oerhört kritiskt på placering av mikrofon, får köra väldigt närmikat. Byter jag rum blir det genast bättre...

post-27463-0-23684500-1386004386_thumb.jpg

post-27463-0-58363400-1386004400_thumb.jpg

post-27463-0-63554100-1386004429_thumb.jpg

post-27463-0-89035100-1386004439_thumb.jpg

post-27463-0-09184800-1386243344_thumb.png

Redigerat av Jocke Rönnqvist
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du vill få det riktigt bra och är villig att bygga så skulle jag rekommendera att du bygger bredbandsabsabsorbenter själv. Behandla hörn och första reflektioner med dessa.

Din budget kan du lägga på att köpa stämda basfällor då dessa är svårare att bygga själv.

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Ok, det låter ju förnuftigt... Har kollat på lite olika byggen folk gjort. Hur vet man hur djupa absorbenter man ska bygga i hörn och för första reflexer? 120 för hörn har jag sett användas, ska man ha lika för övriga placeringar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det låter ju förnuftigt... Har kollat på lite olika byggen folk gjort. Hur vet man hur djupa absorbenter man ska bygga i hörn och för första reflexer? 120 för hörn har jag sett användas, ska man ha lika för övriga placeringar?

Det beror på vad man vill ha för resultat, det är alltid en avvägning. Tjocka absorbenter kommer ge bättre resultat i de lägre frekvenserna - där man ofta har mest problem i små rum - men du riskerar att absorbera för mycket i de högre frekvenserna. Vissa vill ha väldigt låga decay tider för sång, man kan exempelvis göra vocalbooths för detta. Personligen gillar jag inte detta.

Om jag skulle ha möjlighet att göra om mitt rum skulle jag göra absorbenter med 95 eller 120mm isolering, sätta upp x-antal tills jag tycker att decay-tiderna är perfekta. Sedan skulle jag fixa problemen under 150hz med stämda basfällor från tex svanå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Jag tror jag kommer köra på ditt spår... Kommer bygga egna absorbenter för hörn och första reflektioner iallfall... Hörnen tänkte jag använda 120 tjocka då jag har extremt långa tider, tänkte använda träramar som jag kommer såga ur med dosborr som jag läst förslag på här på forumet.

Kommer man förlora väldigt mycket absorbering om man bygger dom med 45 grader för att bättre passa hörn?

Borde jag använda lika djupa även för förstarelektioner? Hur skulle ni göra med moln dämpning bakom monitor och högtalare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Har läst igenom adrumdrums document med akustikkonstruktioner. Mycket fint document och kul när folk tar sådana initiativ...

Då jag vill ha kvar så mycket som går av mitt rum då det ska användas till mycket så är jag mån om plats. Därför skulle jag vilja höra era åsikter i fallet, speciellt adrumdrum själv.

Jämför man med t.ex auralex produkter så bygger ju dessa konstruktioner väldigt mycket...

Jag har därför lite frågor, numrerar dom för enkelhetens skull.

1) Jag var först inne på att göra en konstruktion av träram och 120 isolering och ställa mot vägg som basbsorbent. a) Om jag gör den med 45graders vinklar för att komma närmare mot vägg, förlorar man onödigt mycket basabsorbering då? Vinner man mycket på att istället ta 145 och göra samma sak? c) Om man jämför dessa mot adrumdrums konstruktioner som borde absorbera mer bas?

2) Om man utgår från mina mätningar (framförallt att det är långa tider). Är det då rekommendation att bygga bredbandsabsobenter (t.ex adrumdrums) för förstareflektioner och bör dom vara så djupa?

3) Skiljer det så på materielet då t.ex auralex produkter är så mycket tunnare?

Redigerat av Jocke Rönnqvist
Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Ok, ingen som har några svar. Kör på vad jag tror blir bra till att börja med. Börjar bli klar med själva bygge och målning så nu ska jag snart flytta in och bygga akustik. (Ska bara göra en Ullaradesresa med tjejen först, hon knäckte mig till slut...) Men på fredag köper jag material och börjar. Kommer att bli ganska standard som chrillepille och vmbr rekommenderat och som jag också läst osv (adrumdrum)mm. Kom gärna med synpunkter...

- Första reflektioner och bakom högtalare 95cm glasullsskivor. 2st på vardera sida vid första och sen 3st bakom högtalare.

- Hörnabsorbenter kommer bli 120cm glasull som är snedskurna för att ta mindre plats och täcker så gott som upp till tak, kommer dock försöka göra 3kants och placera i hörnen bakom dessa och sen försöka ha lite luftspalt emellan.

Ingen högodsare precis men det kan ju var kul läsning för någon. Ska försöka göra lite bilder under tiden och också göra mätningar.

/Jocke

post-27463-0-22515200-1386761292.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Nejdå, men mitt bord står lika, dörren är på ungefär samma ställe och jag har grejer i hörnen och vid förstareflexerna, sen är det inte lika längre.

Håller också på men jag vet inte vart jag ska finna info om hur man räknar på en basfälla med ett gjutrör i papp bara. En del nämner kvartsvåg men vet inte om det då betyder att man ska kapa röret en fjärdedel av rummets läng eller bredd, beroende på vad som nu är problemet...

Jag "verkar" ha problem med ca 45 Hz och 135 Hz...det är det jag kan läsa ut av mina mätningar...

Du verkar ha en ringning ganska högt upp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Yes, det har jag. Rummet är helt tomt. I kombination med träpanel och trägolv så blir det kanske så... Sen har jag mätt med båda högtalarna, ska mäta var för sig när golvlacket torkat.

Kan tyvärr inte hjälpa dig i fallet, är inte tillräckligt kompetent... Blir ju extremt mycket frågor på vägen som kan vara ganska svåra att knäcka. Oftast brukar det vara ganska enkelt i slutändan men det vet man inte förns man fått svar på alla småfrågor 🙂

Kolla på kontrollrummet eller något internationellt forum så kanske du kan få svar av någon som är kunnig... Med risk för att röra till det utan att kunna i stort sett nånting om fallet (och risk för att verka dum 🙂 men har det med rummet att göra? Är det inte kvart av våglängden för aktuell frekvens du ska döda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är väl det kanske...jag är inte heller så haj på den här biten...har iallafall fått tag på ett gjutrör. Långt som fan...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Det går inte så fort mellan varven, men ibland händer det lite 🙂 Har Haft front och sidoabsorbenter uppe ett tag, gjorde hörnabsorbenter för några dagar sen och gjorde en ny mätning igår.

Klart bättre, nästa steg blir nog att sätta spaltpanel på vissa samt att fortsätta testa fram placering av absorbenterna, avstånd mot vägg osv. (obs, har fallet inställt på 300ms mot 600 i dom förra, annars lika).

post-27463-0-86834800-1397728930_thumb.jpg

post-27463-0-05138900-1397728941_thumb.jpg

post-27463-0-88151300-1397728948_thumb.jpg

post-27463-0-59687400-1397728965_thumb.jpg

post-27463-0-91144600-1397729542_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Hej! Tack för tipset. Har tänkt skaffat något liknande så småning om men det är ju inga stor pengar så det kanske är bättre att börja där som du säger...

Kommer det att hjälpa problemet som är strax över 100 och runtliggande dippar? Jag har nog fått för mig (från ingenstans säkert) att jag borde angripa den mest markanta frekvensen och att det rättar till det runt om kring. Rätta mig gärna om jag har fel vilket jag troligtvis har 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Som dom flesta byggen så har det stått still lite. Blivit mest användande av studion och det börjar bli dags att köpa nya monitorer. Dock så känns det dumt att låna hem och testa när jag fortfarande har problem med min lyssning. Har också märkt av lite för för mycket bas och brist på diskant när jag trackat. Går jag en liten bit längre ut i rummet med mikar så får jag lite för mycket klang som stör i inspelningen, speciellt när jag lägger sång. Har labbat en del med att flytta runt monitorer och de absorbenter jag har, ska sätta spaltpanel på några av dom, vilka är jag inte säker på än. Men först och främst tänkte jag ta basen DrHans föreslog i förra inlägget.

Rent spontant så känns det som att 120Hz är mitt största problem, dels när jag kollar mätningar (gjort nya och med nytt kalibrerat ljudkort) men det är enormt tydligt när jag kör sveper runt det lägre registret med en sinusvåg från logics testoscillator . Testade också med en refrenslåt, lade in den i logic, höjde tills jag upplevde problem och svepte runt och hittade samma frekvens. (Även inte kanske helt oväntat vid 60 Hz fast där var det inte lika framstående).

Funderar på om jag ska köpa ett par V4or eller bygga egna Helmholtz. Dom första kommer man garanterat kunna använda resten av livet då dom är justerbara men det är ju kul att bygga och bör bli billigare... Ska jag lyda DrHans råd och ta an 60Hz istället eller gå på 120? Senaste mätningarna tolkar jag som att 120 borde vara ett bättre alternativ...

Har läst igenom ett antal trådar där byggen gjorts, Crunchers, MartinÖjes, Adrumdums tips, och även försökt lära mig ang. noder osv. Är dock fortfarande lite osäker och vill gärna ha hjälp och tips från er som har erfarenhet. Hjälp mig gärna tolka dom matematiska noderna.

Mvh Jocke

post-27463-0-00465300-1415713032_thumb.jpg

post-27463-0-91847900-1415713051_thumb.jpg

post-27463-0-65809800-1415713064_thumb.jpg

post-27463-0-84017900-1415713072_thumb.jpg

post-27463-0-21673700-1415713081_thumb.jpg

post-27463-0-16975100-1415713175_thumb.jpg

Redigerat av Jocke Rönnqvist
Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Har testat runt lite mera, det verkar som att mitt problem vid 50Hz har att göra med brum pga defekt mätmikrofon. Där blev jag av med den huvudbryn. Lånade ett par Yamaha H7 av en kompis, med dom så fick jag även lite jämnare och framförallt mer lågbas under 50 Hz.

Nu ska jag försöka förstå mig på uträkningarna och knäcka vart jag ska börja och bygga en helmholtz. Sedan blir det spaltpanel för att få tillbaka lite högre upp.

Lyssnar jag med tongenerator så har jag mest problem vid strax över 70Hz och framförallt 120Hz (den senare stärks ju av mätning) Jag verkar också ha en rejäl utsläckning vid 80Hz, efter lite mindre omplaceringar på mikrofon och högtalare blev den mer markant.

Även 120Hz peaken ändrar sig kraftigt beroende om jag sitter på mixplats och flyttar mig framåt och bakåt 50 cm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Jag tänkte snickra ihop en Helmholtz i helgen, har sett att några använder spånskivor, några mdf och några plywood osv. Innebär det skillnad?

Någon som har en idé hur man kan göra den stämbar eller öppna/sluta locket?

Kanske svårt då det ska vara helt tajt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...