PeakLimiter Postat 30 mars 2005 Postat 30 mars 2005 ok, det hÀr gÄr kanske för folk som gör elektronisk musik eftersom jag sjÀlv bara hÀnger med pÄ den fronten. Jag lyssnar och producerar sjÀlv Psy Trance, har gjort i ett antal Är nu och jag stör mig som fan pÄ att folk inte bryr sig om att mixa sina lÄtar. Sitter hemma och kör i massa ljud... antingen eq:ar dom ingenting eller eq:ar för mycket och sÄ gÄr det me alla pluggar som körs... Jag har inte förstÄtt riktigt hur man kan lyssna pÄ en lÄt dÀr man inte hör nÄt som helst ljud för sig sjÀlvt. Jag kanske verkar vÀldigt fladdrig i kÀften nu men jag fÄr panik nÀr jag hör att 85-90% av scenen suger och resterande 10% som Àr israeler Àger hela skiten... Handlar det om disciplin?
Fredster Postat 30 mars 2005 Postat 30 mars 2005 resterande 10% som Ă€r israeler Ă€ger hela skiten... đ
plastocid (oregistrerad) Postat 30 mars 2005 Postat 30 mars 2005 Jag gör sjÀlv mer sajtrans Àn jag lyssnar pÄ sÄ jag vet inte riktigt, men jag har inte precis mÀrkt av det du pratar om. Men det kanske mest Àr för att jag hör sÄn musik nÀr jag Àr ute och dansar. Men dÄ Àr det ju upp till bevis. Om alla nu Àr sÄ dÄliga borde ju du kunna slÄ dig fram i branchen lekande lÀtt. LÀgg upp ett par lÄtar hÀr sÄ man fÄr lyssna!
PzYkBrYt Postat 30 mars 2005 Postat 30 mars 2005 85-90% av scenen suger och resterande 10% som Ă€r israeler Ă€ger hela skiten... sĂ„ sant som det var sagt.. đł
Lundin Postat 30 mars 2005 Postat 30 mars 2005 ok, det hĂ€r gĂ„r kanske för folk som gör elektronisk musik eftersom jag sjĂ€lv bara hĂ€nger med pĂ„ den fronten. Jag lyssnar och producerar sjĂ€lv Psy Trance, har gjort i ett antal Ă„r nu och jag stör mig som fan pĂ„ att folk inte bryr sig om att mixa sina lĂ„tar. Sitter hemma och kör i massa ljud... antingen eq:ar dom ingenting eller eq:ar för mycket och sĂ„ gĂ„r det me alla pluggar som körs... Jag har inte förstĂ„tt riktigt hur man kan lyssna pĂ„ en lĂ„t dĂ€r man inte hör nĂ„t som helst ljud för sig sjĂ€lvt.Jag kanske verkar vĂ€ldigt fladdrig i kĂ€ften nu men jag fĂ„r panik nĂ€r jag hör att 85-90% av scenen suger och resterande 10% som Ă€r israeler Ă€ger hela skiten... Handlar det om disciplin? Det finns sjĂ€lvklart en substans i det du sĂ€ger, jag tror dĂ€remot att folk 'inte kan mixa' för att de: 1. Inte har lyssnat in sig pĂ„ sina hörlurar / monitorer / högtalare 2. Inte kan översĂ€tta det de hör till anvĂ€ndbar info 3. Att det Ă€r en relativt svĂ„r inlĂ€rningskurva nĂ€r det kommer till förstĂ„else för tekniken: EQ, kompressor, effekter m.m. ...se bara pĂ„ alla frĂ„gor i detta forumet. 4. Inte orkar sĂ€tta sig in i tekniken bakom 5. Inte vet var och hur man börjar. 6. Inte bryr sig utan resonerar: "Ă€hh.. det fixar vi i mastringen" Det finns sĂ€kert massor med andra anledningar, men det första som sker Ă€r kanske inte tekniskt relaterat nĂ€r musik blir till utan mer att personen i frĂ„ga fĂ„r en idĂ© och tycker det Ă€r kul att göra musik... ..sen om personen i frĂ„ga hĂ€vdar att " detta Ă€r det bĂ€sta ni hört era jon".. kan man ju börja diskutera đł
PeakLimiter Postat 30 mars 2005 TrĂ„dstartare Postat 30 mars 2005 Ă Ă„h, men varför luta sig tillbaks och tĂ€nka att mastringen ska sköta allt.. Dom e inga trollkarl heller... heheh... JodĂ„, jag ska Ă€ga scenen... LĂ€gger upp lĂ€nkar senare sĂ„ ni fĂ„r höra sjĂ€lva đł
moOd Postat 30 mars 2005 Postat 30 mars 2005 Det finns sjÀlvklart en substans i det du sÀger, jag tror dÀremot att folk 'inte kan mixa' för att de: 2. Inte kan översÀtta det de hör till anvÀndbar info 3. Att det Àr en relativt svÄr inlÀrningskurva nÀr det kommer till förstÄelse för tekniken: EQ, kompressor, effekter m.m. ...se bara pÄ alla frÄgor i detta forumet. 4. Inte orkar sÀtta sig in i tekniken bakom 5. Inte vet var och hur man börjar. 6. Inte bryr sig utan resonerar: "Àhh.. det fixar vi i mastringen" Jag Àr nog sjÀlv i sjÀlva "inlÀrningsfasen" och upplever det j-vligt frustrerande att det inte finns nÄgon bra hands-on exempel pÄ hur man skall gÄ tillvÀga. Det kÀnns som att det inte rÀcker med bara teori.. man vill lixom se / höra skillnaden det oxÄ, för att fÄ en klarare bild. Kan ingen slÀnga upp en liten tutorial med *ljudexempel*? Eller Ànnu bÀttre.. en omixad lÄt, som man steg för steg gÄr igenom. Det vore GULD vÀrt för en lÀrande..
PeakLimiter Postat 30 mars 2005 TrÄdstartare Postat 30 mars 2005 (redigerat) ah, men sÄna som e fortfarande i grundfasen förstÄr jag.. men folk som hÄllt pÄ i 10 Är som fortfarande inte har en susning av ljudkvalité e jÀvligt irriterande.. Eller ja, det e vÀl oxÄ en smaksak som allt annat... hehehe... vet inte. Kanske bara e jag ... edit: Jag Àr sjÀlvlÀrd kan jag tillÀgga. lÀrt mig enbart av att lyssna pÄ dom bÀsta. Som jag tror studio oxÄ har tipsat folk att göra. Redigerat 30 mars 2005 av PeakLimiter
PeakLimiter Postat 30 mars 2005 TrÄdstartare Postat 30 mars 2005 HÀr e fyra snuttar. Dom e lite lÀngre Àn pÄ hemsidan och i bÀttre bitrate. HÄller pÄ me dom fortfarande sÄ dom e inte helt klara ifall ni undrar varför vissa ljud inte e helt i sync me resten.. Cheers www.zekazy.com/mp3s/Zekazy_-_Claustrophobic Booth[short].mp3 www.zekazy.com/mp3s/Zekazy_-_Inspiration_Drainer[short].mp3 www.zekazy.com/mp3s/Zekazy_-_Pop_Up[short].mp3 www.zekazy.com/mp3s/Zekazy_-_Primetime_All_The_Time[short].mp3
PzYkBrYt Postat 30 mars 2005 Postat 30 mars 2005 Det lĂ„ter helt ok, lite soft för min smak. Bara mix dock, speciellt andra klippet. Vem vet, du kanske kommer att ta över vĂ€rlden men se till att behĂ„lla bĂ„da fötterna pĂ„ jorden..đ
PeakLimiter Postat 30 mars 2005 TrĂ„dstartare Postat 30 mars 2005 tackar đ Inspiration Drainer hĂ„ller jag pĂ„ me för fullt nu... Den ska till BNE och Psystatione Entertainment för eventuell release. Jag hĂ„ller alltid fötterna pĂ„ jorden đ annat vore fel
Lundin Postat 30 mars 2005 Postat 30 mars 2005 Ă Ă„h, men varför luta sig tillbaks och tĂ€nka att mastringen ska sköta allt.. Dom e inga trollkarl heller... heheh... JodĂ„, jag ska Ă€ga scenen... LĂ€gger upp lĂ€nkar senare sĂ„ ni fĂ„r höra sjĂ€lva đ Jag tog upp 6 möjliga tĂ€nkbara orsaker...jag sa inte att det Ă€r sĂ„, fast man hört den frasen " det fixar vi i masteringen" 100 tals gĂ„nger av bĂ„de bill och bull.. Tror du inte att nĂ„got av det jag skrev har nĂ„gon som helst relevans? Ska bli kul o lyssna pĂ„ dina lĂ„tar
PeakLimiter Postat 30 mars 2005 TrĂ„dstartare Postat 30 mars 2005 jodĂ„. sjĂ€lvklart... Men jag sa det me glimten i ögat đ tacksam för ditt svar sjĂ€lvklart Demon...
PeakLimiter Postat 31 mars 2005 TrÄdstartare Postat 31 mars 2005 Jag hÄller pÄ mixar om ett par rocklÄtar. Gitarrerna Àr vÀldigt dÄligt inspelade. Va tycker ni jag ska göra för att fÄ upp dom ? fÄ dom MYCKET skarpare utan att sprÀcka ljudet. kÀnns som vad jag Àn gör sÄ lÄter den som den e 10 mil hÀrifrÄn... NÄn som kanske gjort det hÀr förr kan sÀga pÄ ett ungefÀr hur jag ska EQ:a gitarren..Det Àr alltsÄ vanliga riff me dist.
Lundin Postat 31 mars 2005 Postat 31 mars 2005 Har du nĂ„got snipp du kan lĂ€nka till sĂ„ man hör hur musiken lĂ„ter dĂ€r du har mixat in gitarren? Jag tror att det Ă€r en smaksak hur mycket vĂ€rme det ska vara kvar i botten respektive hur mycket mid ljudbilden krĂ€ver.. personligen gillar jag mer mid Ă€n botten i alla fall... Smileys Ă€r bra att forma tvetydiga inlĂ€gg med.... frĂ„ga mig đ
slaptap Postat 31 mars 2005 Postat 31 mars 2005 (redigerat) ...jag stör mig som fan pĂ„ att folk inte bryr sig om att mixa sina lĂ„tar... Gör inte det. För mĂ„nga (inkl mig sjĂ€lv) Ă€r lĂ„tskrivandet det viktigaste. Nu pysslar jag sjĂ€lv inte med Trance sĂ„ jag borde vĂ€l inte kommentera det, men jag ville komplettera demoniqus inlĂ€gg. Som aktiv musiker sedan mer Ă€n 20 Ă„r har jag nog spelat in i mer Ă€n 25 olika studios, allt frĂ„n smĂ„ 4-kanalsportas pĂ„ bonnvischan till dubbla 8-kanalsrullbandare med mixerbord stora som hangarverktyg. PoĂ€ngen Ă€r att förr var 10-15 personer inblandade. En trummis, en basist, tvĂ„ gitarrister, en keyboardist, en sĂ„ngare/sĂ„ngerska, ett par stycken pĂ„ kör, en producent, en inspelningstekniker plus ett par "tyckare". OvanpĂ„ detta kom boysen pĂ„ mastringen och slutligen de som bestĂ€mde, d v s bolaget som slĂ€ppte materialet. Att sadla om frĂ„n detta arbetssĂ€tt, att gĂ„ frĂ„n (i mitt fall) bassist/ lĂ„tskrivare som en del av ett maskineri till en klanderfri producent Ă€r omöjligt. Att göra allt pĂ„ egen hand som för 15 Ă„r sedan krĂ€vde minst 10 pers Ă€r ganska svĂ„rt. Bortsett frĂ„n ett "main instrument" Ă€ven hantera 3-4 andra (och helst bra) och briljera med snygg sĂ„ngröst, skriva texter och lĂ€gga upp melodier samt stĂ€mmor. Dessutom ska allting spelas in, mixas och mastras. För vissa (mig sjĂ€lv) blir det för bra. Jag gissar pĂ„ att mĂ„nga prioriterar sjĂ€lva lĂ„tskrivandet och med glatt hjĂ€rta lĂ€mnar mix och mastring till folk som kan den biten. Jag lĂ€gger gĂ€rna bas till dig om du mixar Ă„t mig (kanske lĂ€ge att flytta trĂ„den till "samarbetsavdelningen" ). đ Redigerat 31 mars 2005 av slaptap
PeakLimiter Postat 1 april 2005 TrĂ„dstartare Postat 1 april 2005 (redigerat) slaptap: Jag menar just att dom som gör elektronisk musik och inte kan mastra stör mig. För dĂ€r sköter du alla bitar sjĂ€lv. Rock förstĂ„r jag att det e lite annan sak och dĂ„ krĂ€ver jag inte att rockare ska kunna hela biten sjĂ€lv. Om jag ska va Ă€rlig sĂ„ tycker jag bas e det svĂ„raste att hĂ„lla pĂ„ me i elektronisk musik. Eller basslines ska jag kanske sĂ€ga för basen i sig fĂ„r man ju till. En fet bassline och bastrumma gör ju hela lĂ„ten i princip. DĂ€rifrĂ„n Ă€r det enkelt att fortsĂ€tta. đ Redigerat 1 april 2005 av PeakLimiter
Lundin Postat 6 april 2005 Postat 6 april 2005 ...och dĂ„ krĂ€ver jag inte att rockare ska kunna hela biten sjĂ€lv. [O/T] aj..den satt som en miketysonhandske i mellangĂ€rdet.. Om man lĂ€ser mellan raderna kan man förledas att tro att du menar att rockare har lĂ€gre intelligens đ [End O/T]
slaptap Postat 6 april 2005 Postat 6 april 2005 (redigerat) ...rockare har lĂ€gre intelligens... SĂ„ lĂ€nge man kan ta ett rent E pĂ„ basen rĂ€cker vĂ€l hjĂ€rncellerna till... đ Redigerat 6 april 2005 av slaptap
Lundin Postat 6 april 2005 Postat 6 april 2005 ...rockare har lĂ€gre intelligens... SĂ„ lĂ€nge man kan ta ett rent E pĂ„ basen rĂ€cker vĂ€l hjĂ€rncellerna till... đ Det Ă€r det som Ă€r minimikrav för att inte fĂ„ epitetet Ap-skalle alltsĂ„ đ
Murdock Postat 9 april 2005 Postat 9 april 2005 Det dÀr med att kunna mixa och mastra Àr inte sÄ lÀtt fast frÀmst tycker jag att man mÄste lÀra sig spela in ordentligt först. Jag vet inte hur mÄnga gÄnger jag slitit mitt hÄr över saker som bara inte Gà R att fixa till.. och nÀr man Àr total nybörjare tror man att det Àr ens eget fel ocksÄ. Skit in skit ut som dom sÀger. Jag brukar ha som filosofi att man ska kunna stÀlla en hyfsad grundmix endast med volymreglarna. DÄ vet man att det Àr shysst inspelning och kan börja finlira. Mastring ska bara vara den absoluta finputsningen, den kan inte lösa nÄgot grovt...
Signert Postat 9 april 2005 Postat 9 april 2005 6. Inte bryr sig utan resonerar: "Ă€hh.. det fixar vi i mastringen" ApropĂ„ skillnaden elektronika/rock; rockvĂ€rldens motsvarighet Ă€r vĂ€l: "Ă€hh.. det fixar vi i mixen" đ För övrigt Ă€r det ganska roligt att musik baserad pĂ„ elektriska gitarrer inte rĂ€knas som elektronisk musik. đ
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 9 april 2005 Postat 9 april 2005 Vad Ă€r det för skillnad pĂ„ mixning och mastring? mixning = Eq, effekter, nivĂ„er och redigering mastring ( egen teori đ ) = i vilken ordning lĂ„tarna ska ligga pĂ„ skivan, nivĂ„erna mellan lĂ„tarna, övergĂ„ngar
Signert Postat 9 april 2005 Postat 9 april 2005 Vad Ă€r det för skillnad pĂ„ mixning och mastring? mixning = Eq, effekter, nivĂ„er och redigering mastring ( egen teori đ ) = i vilken ordning lĂ„tarna ska ligga pĂ„ skivan, nivĂ„erna mellan lĂ„tarna, övergĂ„ngar Min tumregel: för mixning har man mĂ„nga kanaler, för mastring har man tvĂ„ (höger-vĂ€nster). Men jag Ă€r Ă€ndĂ„ dĂ„lig pĂ„ bĂ„da. đ
Arnesson Postat 16 april 2005 Postat 16 april 2005 Ska jag vara riktigt Ă€rlig tycker jag att peaklimiter kan lĂ€gga up en guide pĂ„ hur man mixar och mastrar elektronisk musik, eftersom det verkar som om han Ă€r ĂŒber-kung pĂ„ miwning sjĂ€lv.. varför bli arg för att de Ă€r nybörjare? Det Ă€r sin att bli arg pĂ„ en stackars hundvalp som man sĂ€ger "sitt" till för första gĂ„ngen och den inte lyder.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.