Jump to content
Annons

tips och kritik, vill slutföra en electro house låt


Andre-H

Recommended Posts

Annons
  • 1 månad senare...

I grunden trevliga slingor som säkert går att göra ett svängigt track av, men personligen saknar jag en del gällande mixningen och val av enskilda ljud.

Som nämnts tidigare, framförallt mer struktur. Någon form av intro, vers, break, drop, refräng... etc etc, you name it. Om man tittar på audiofilen i soundcloud så är det ingen större skillnad i dynamik genom hela låten...

-Kicken, saknar attack, ett riktigt "smack" så att säga, låter nästan som det ligger ett filter eller eq som tar bort högre registret?

-High hats etc, i grunden för låg volym, men saknar främst briljans och högre register. Kan du byta ut dem mot några andra?

-Stereobilden, låter som att allt ligger panorerat i mitten och att det inte finns några delay eller reverb som breddar stereobilden.

När du sedan hittat en kick som slår igenom så krävs det sedan en del fintrimning med eq för att få den och alla basljuden att arbete "sida vid sida". nu låter det som att en del frekvenser i det lägre registret krockar.

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Skönt electro ljud. Men som muffy säger. Låter som du tagit bort höga frekvenserna på kicken. Det är de höga frekvenserna som gör att kicken verkligen slår igenom.

Men framförallt. Det händer så mycket i din låt men det känns som det inte händer något för det händer för mycket på en gång så det blir

monotont i längden. Vad som är viktigast i en låt är att behålla energi. Börjar du för hårt kan det vara svårt att liksom öka så det känns som energi behålls. Man vill ha som det kallas "Tension". Din låt saknar det pga dålig struktur. Börja bygg dina låtar mjukt i början.

Intro 1 min kanske bara trummor och arp.

1 min-1,5 min build

1,5 min -2,5 min drop

etc etc.

Och se alltid till att lägga till något som hela tiden skapar spänning. Om man får för många kakor på en gång tröttnar man på dem.

Men får du lite då och då på smart sätt så vill man ha mer. När du gör din låt tänk på att erbjuda så man vill ha mer. Man vill höra vad som

ska hända. Det ska kännas i kroppen. Ja så vill jag ha det. Jag lyckas inte själv bra ännu men det är dessa bitar jag arbetar på 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
ronnyrydgren (oregistrerad)

Mycket bättre.

Försök lyssna på dina favoritlåtar. lyssna hur de gjort med intro, break, build, drop etc etc. Leta efter orginalmixar

Försök lägg märke till alla de saker och så mycket annat du kan.

Annars mycket bättre 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...