davedecay Postat 10 september 2013 Postat 10 september 2013 HallÄ alla! https://soundcloud.com/davidontherocks/showreel Jag har till och frÄn i tvÄ Ärs tid fÄtt Àran att anvÀnda mina kunskaper frÀmst inom trumeditering pÄ nÄgra kÀnda och mindre kÀnda skivor. Jag har nu laddat upp en showreel pÄ min Soundcloud som jag har tÀnkt att sprida som ett virus pÄ diverse forum, lyktstolpar, brevinkast etc. etc. Ni fÄr gÀrna lyssna, tycka till och sprida ifall ni kÀnner nÄgon som Àr intresserad av mina tjÀnster (erhm...). Det jag alltsÄ har Àgnat mig Ät (förutom inspelningsassistent vid vissa album) Àr sÄngeditering (putsa till, vÀlja tagning) samt trumeditering (vÀlja tagning, putsa till, kvantisera vid behov, trigga). Sen en del kaffekokande förstÄs...
Guitar Nilsson Postat 10 september 2013 Postat 10 september 2013 (redigerat) Trumeditering, Ă€r det att rĂ€tta till otajta ak trummor efterĂ„t? Tredje klippet hade fint gung. NĂ€sta sista sĂ„ngklippet lĂ€t ganska illa, det tog en stund innan jag hörde att det var pĂ„ svenska personen sjöng. DĂ„ var growwelsĂ„ngen mkt bĂ€ttre! đ Redigerat 10 september 2013 av Guitar Nilsson
Signia Postat 10 september 2013 Postat 10 september 2013 (redigerat) Börja inte med en fade-in mitt i ett riff. Börja (och sluta) den starkt, Pang liksom. Typ som partiet som börjar 13 sekunder in. SĂ„ngen pĂ„ slutet lĂ„ter bra, men lĂ€mnar en lite hĂ€ngandes i luften liksom. BĂ€ttre dunka nĂ€ven i bordet och sluta starkt. Glöm inte att lĂ€gga till att du Ă€r en jĂ€vel pĂ„ kaffe đ Redigerat 10 september 2013 av Signia
davedecay Postat 10 september 2013 TrĂ„dstartare Postat 10 september 2013 Trumeditering, Ă€r det att rĂ€tta till otajta ak trummor efterĂ„t? Tredje klippet hade fint gung. NĂ€sta sista sĂ„ngklippet lĂ€t ganska illa, det tog en stund innan jag hörde att det var pĂ„ svenska personen sjöng. DĂ„ var growwelsĂ„ngen mkt bĂ€ttre! đ Ja, delvis; det handlar om att anvĂ€nda örat till att avgöra hur mycket det bör tajtas till och över huvud taget om det behövs tajtas till. Det handlar inte om att identifiera lĂ„tens generella tempo, och trycka pĂ„ en knapp sĂ„ att allt anpassas efter det - du mĂ„ste identifiera bit för bit och sedan kvantisera det som behövs. Dessutom har jag pĂ„ nĂ€stan samtliga lĂ„tar "triggat", d.v.s. sĂ€tta ut ett midi-virvelslag/midi-baskaggeslag pĂ„ varje riktigt dito. Och anpassa styrka/velocitet efter orginal - ett jĂ€vla jobb pĂ„ lĂ„t tre, som du kanske förstĂ„r! Ang. sĂ„ng pĂ„ lĂ„t tre: Ă€r det mixen du tycker Ă€r dĂ„lig eller sĂ€ttet han sjunger pĂ„? Han Ă€r nĂ€mligen lite kĂ€nd för att det lĂ„ter som han biter ihop, sĂ„ det Ă€r hans sound. Börja inte med en fade-in mitt i ett riff. Börja (och sluta) den starkt, Pang liksom. Typ som partiet som börjar 13 sekunder in. SĂ„ngen pĂ„ slutet lĂ„ter bra, men lĂ€mnar en lite hĂ€ngandes i luften liksom. BĂ€ttre dunka nĂ€ven i bordet och sluta starkt. Glöm inte att lĂ€gga till att du Ă€r en jĂ€vel pĂ„ kaffe đ Tack för tipsen! Ska verkligen anamma detta till nĂ€sta smakprov jag gör. Haha, kanske det viktigaste, eller hur?!
Niklas J Blixt Postat 11 september 2013 Postat 11 september 2013 Ja, delvis; det handlar om att anvÀnda örat till att avgöra hur mycket det bör tajtas till och över huvud taget om det behövs tajtas till. Word! Bra jobbat för övrigt!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.