Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HallÄ alla!

https://soundcloud.com/davidontherocks/showreel

Jag har till och frÄn i tvÄ Ärs tid fÄtt Àran att anvÀnda mina kunskaper frÀmst inom trumeditering pÄ nÄgra kÀnda och mindre kÀnda skivor.

Jag har nu laddat upp en showreel pÄ min Soundcloud som jag har tÀnkt att sprida som ett virus pÄ diverse forum, lyktstolpar, brevinkast etc. etc.

Ni fÄr gÀrna lyssna, tycka till och sprida ifall ni kÀnner nÄgon som Àr intresserad av mina tjÀnster (erhm...).

Det jag alltsÄ har Àgnat mig Ät (förutom inspelningsassistent vid vissa album) Àr sÄngeditering (putsa till, vÀlja tagning) samt trumeditering (vÀlja tagning, putsa till, kvantisera vid behov, trigga). Sen en del kaffekokande förstÄs...

Annons
Postat (redigerat)

Trumeditering, Àr det att rÀtta till otajta ak trummor efterÄt?

Tredje klippet hade fint gung.

NĂ€sta sista sĂ„ngklippet lĂ€t ganska illa, det tog en stund innan jag hörde att det var pĂ„ svenska personen sjöng. DĂ„ var growwelsĂ„ngen mkt bĂ€ttre! 🙂

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)

Börja inte med en fade-in mitt i ett riff. Börja (och sluta) den starkt, Pang liksom. Typ som partiet som börjar 13 sekunder in. SÄngen pÄ slutet lÄter bra, men lÀmnar en lite hÀngandes i luften liksom. BÀttre dunka nÀven i bordet och sluta starkt.

Glöm inte att lĂ€gga till att du Ă€r en jĂ€vel pĂ„ kaffe 😉

Redigerat av Signia
Postat

Trumeditering, Àr det att rÀtta till otajta ak trummor efterÄt?

Tredje klippet hade fint gung.

NĂ€sta sista sĂ„ngklippet lĂ€t ganska illa, det tog en stund innan jag hörde att det var pĂ„ svenska personen sjöng. DĂ„ var growwelsĂ„ngen mkt bĂ€ttre! 🙂

Ja, delvis; det handlar om att anvÀnda örat till att avgöra hur mycket det bör tajtas till och över huvud taget om det behövs tajtas till. Det handlar inte om att identifiera lÄtens generella tempo, och trycka pÄ en knapp sÄ att allt anpassas efter det - du mÄste identifiera bit för bit och sedan kvantisera det som behövs. Dessutom har jag pÄ nÀstan samtliga lÄtar "triggat", d.v.s. sÀtta ut ett midi-virvelslag/midi-baskaggeslag pÄ varje riktigt dito. Och anpassa styrka/velocitet efter orginal - ett jÀvla jobb pÄ lÄt tre, som du kanske förstÄr!

Ang. sÄng pÄ lÄt tre: Àr det mixen du tycker Àr dÄlig eller sÀttet han sjunger pÄ? Han Àr nÀmligen lite kÀnd för att det lÄter som han biter ihop, sÄ det Àr hans sound.

Börja inte med en fade-in mitt i ett riff. Börja (och sluta) den starkt, Pang liksom. Typ som partiet som börjar 13 sekunder in. SÄngen pÄ slutet lÄter bra, men lÀmnar en lite hÀngandes i luften liksom. BÀttre dunka nÀven i bordet och sluta starkt.

Glöm inte att lĂ€gga till att du Ă€r en jĂ€vel pĂ„ kaffe 😉

Tack för tipsen! Ska verkligen anamma detta till nÀsta smakprov jag gör.

Haha, kanske det viktigaste, eller hur?!

Postat

Ja, delvis; det handlar om att anvÀnda örat till att avgöra hur mycket det bör tajtas till och över huvud taget om det behövs tajtas till.

Word!

Bra jobbat för övrigt!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.