Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Min dator:

Fujitsu Siemens P7010, laptop, Intel Pentium M 1,1 GHz, 0,5 GB RAM

Win XP, Sp2

Min IRQ-lista:

ISA 0 System timer

ISA 1 Keyboard

ISA 8 CMOS Clock

ISA 9 MS ACPI-Compliant System

ISA 12 Mouse

ISA 13 Numeric data proc.

ISA 14 Primary IDE Channel

ISA 15 Secondary IDE Channel

PCI 11 OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller

PCI 11 Intel 82852/82855 GM/GME Graphics Controller

I normalkonfiguration har jag mÄnga fler saker listade under PCI 11, USB-portar, modem, nÀtverkskort mm., men dessa har jag tagit bort i min maskinvarukonfiguration för musik.

Mitt ljudkort:

M-Audio FW1814, senaste drivrutinerna per idag.

Musikprogram:

Provat lite olika, samma fel uppstÄr pÄ samtliga, sÄ felet verkar inte ligga dÀr. ASIO aktiverat (har dock Àven provat med MME, ingen skillnad).

Mitt PROBLEM:

Att lyssna via ljudkortet gÄr utmÀrkt. Att spela in ljud fungerar i 0,5-5 minuter (utan störningar). DÀrefter hÀnger sig ljudkortet helt. Allt som spelas in Àr dÄ ett ihÄllande brum. För att fÄ det att fungera igen mÄste man avaktivera ljudkortet i musikprogrammet, och sen aktivera det igen, alternativt starta om datorn.

M-Audios support har angett IRQ-konflikt som problem, och deras lösning Àr att göra om datorn till StandardPC-konfiguration (ta bort ACPI). Jag Àr dock inte sÄ pigg pÄ detta, dÄ jag lÀst ett stort antal inlÀgg pÄ mÄnga olika forum pÄ nÀtet dÀr anvÀndarna istÀllet drabbats av obrukbara datorer. Dessutom kommer jag dÄ aldrig att kunna nyttja datorn med samliga anslutningar (i normalkonfiguration), man kan ju inte ha ACPI dÄ och StandardPC i musikkonfigurationen.

Jag har lĂ€st mĂ„nga inlĂ€gg frĂ„n anvĂ€ndare som hĂ€vdar att IRQ-konflikter Ă€r ett minne blott under Win XP eftersom ACPI tar hand om problemet. Har ocksĂ„ sett att mĂ„nga datorkonfigurationer verkar ha mĂ„nga olika virtuella IRQ-er under ACPI, dvs. PCI 11, PCI 18, PCI 22 osv., och dĂ„ inte verkar ha nĂ„gra konflikter. GĂ„r det att lösa detta pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, helst utan att göra om datorn till en ”StandardPC”
? Förslag, nĂ„gon?

mvh/Erik

Annons
Postat (redigerat)

Hej!

Standard PC IRQ Àr 0-15... I APIC mode stöds upp till IRQ-23...

Man mÄste tex ha en BIOS som stöder APIC för att kunna unyttja det fullt ut i tex ACPI I WinXP eller liknande OS som stöder utökat IRQ dvs 0-23

Jag ser inte ditt ljudkort i listan? Vilken IRQ har du pÄ ditt ljudkort dÄ? 5 eller 7 brukar vara vanligt.

Jag tycker att det problem som du beskriver tyder pÄ felaktig driver eller felaktigt installerad driver.

Visa gÀrna hela din IRQ lista dvs 0-23...

EDIT...

En annan sak som Àr viktig Àr att man mÄste vÀlja APIC mode i BIOS INNAN installation av tex WinXP , I alla fall med de moderkort som jag haft. Du kan inte Àndra detta efter att du installerat OS.

A.D

Redigerat av Albert.D
Postat

Tack för inlÀgget!

Eftersom datorn Àr rÀtt ny (ny modell hösten 2004) sÄ antar jag att moderkortet stöder ACPI fullt ut, men jag Àr naturligtvis inte sÀker...

Eftersom det Àr en laptop, sÄ har jag ett firewire-ljudkort, externt (se första inlÀgget). Detta var inte inkopplat nÀr jag skrev av IRQ-listan, men det har ju samma IRQ som firewire-ingÄngen, sÄklart.

Det hĂ€r ÄR hela IRQ-listan, Ă„tminstone i min musik-konfiguration (maskinvarukonfiguration dĂ€r jag tagit bort allt jag inte behöver nĂ€r jag gör musik).

Det Àr just det hÀr med fler ACPI-nummer som verkar vara grundproblemet. I min normalkonfiguration finns det massor av andra saker (USB, nÀtverk, modem mm.), men alla har PCI 11 som IRQ. Och jag vet inte varför...? Eller framför allt, hur jag skulle kunna fÄ fram fler nummer?

ACPI valdes vid installation.

Fler idéer?

mvh/Erik

Postat (redigerat)

FÄr du inte upp nÄgon IRQ konflikt om du kollar under enhetshanteraren ?

Du bör ha en konflikt emellan ditt grafik-kort och Firewire kortet som gÄr via PCI bussen, bÀgge ligger pÄ samma IRQ 11 enligt din lista.

APIC-mode möjliggör upp till 24 IRQ och ACPI gör att XP inte endast anvÀnder en eller ett fÄtal IRQ för allt i datorn. För att det ska fungera mÄste dock APIC-mode vara pÄslaget i BIOS vid installationen, det gÄr inte att utnyttja APIC-mode om man installerat med detta avslaget i BIOS.

Har man nu lyckats installera ACPI finner man texten "ACPI Uniprocessor PC" under "Dator" i Enhetshanteraren. StÄr det dÀremot "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC" har inte ACPI-mode aktiverats eller sÄ stöder inte ditt moderkort detta utökade av IRQ kanaler.

Har man stabilitetsproblem, eller problem att fÄ pci-kort att fungera under XP kan det vara vÀrt att kolla hur man har det med APIC-mode och göra en ominstallation med det aktiverat i BIOS (om det gÄr) om sÄ inte Àr fallet.

GÄ in i BIOS och kontrollera att APIC Àr aktiverat för att utöka dina IRQ.

Du har bara 0-15 IRQ... dvs du har inte aktiverat APIC, om ens ditt moderkort stöder detta.

Funkar inte detta sÄ lÀs moderkorts manualen, dÀr stÄr detta.

A.D

Redigerat av Albert.D
Postat

NĂ€, inga IRQ-konflikter rapporteras, MEN:

"Har man nu lyckats installera ACPI finner man texten "ACPI Uniprocessor PC" under "Dator" i Enhetshanteraren. StÄr det dÀremot "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC" har inte APIC-mode aktiverats eller sÄ stöder inte ditt moderkort detta utökade av IRQ kanaler."

Det stÄr "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC" i Enhetshanteraren. Och det kan ju, om du har rÀtt stÀlla till problem.

Jag ska kolla om mitt moderkort klarar detta. Återkommer.

Tack sÄ lÀnge! /Erik

Postat

Det Àr i vissa fall vÀlkÀnt att vissa ljudkort fÄr problem med vissa firewirekort.

SÄ Àr det tex med Motu 828 mk2 för windows XP...

Jag tycker du borde vÀnda dig till Fujitsu Siemens eller framförallt M-audio och

pÄpeka ditt problem. LÄter som en bugg i kommunikationen mellan ljudkortet

och OS/HD. Detta tror jag nog att M-audio Àr intresserade utav att veta och

kommer nog att ge dig hjÀlp.

Postat (redigerat)
NĂ€, inga IRQ-konflikter rapporteras, MEN:

"Har man nu lyckats installera ACPI finner man texten "ACPI Uniprocessor PC" under "Dator" i Enhetshanteraren. StÄr det dÀremot "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC" har inte APIC-mode aktiverats eller sÄ stöder inte ditt moderkort detta utökade av IRQ kanaler."

Det stÄr "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC" i Enhetshanteraren. Och det kan ju, om du har rÀtt stÀlla till problem.

Jag ska kolla om mitt moderkort klarar detta. Återkommer.

Tack sÄ lÀnge! /Erik

Hej!

Mycket konstigt att OS inte larmar för en IRQ konflikt.

Det kan faktiskt vara drivrutins problem nu eftersom ditt OS inte larmar för nÄgon IRQ konflikt. För ditt beskrivna problem lÄter precis som detta.

Men jag tror ganska bestÀmt att du inte har ACPI aktiverat och dÀrför har du bara 16 IRQ kanaler, dvs 0-15 i din dator.

Datorernas vĂ€rld Ă€ro OUTGRUNDLIGA... 😉

Hoppas det löses till slut.

A.D

Redigerat av Albert.D
Postat

Jag har kontaktat datortillverkaren, för att utröna om moderkortet Àr APIC-kompatibelt. SpÀnnande att fÄ svar dÀrifrÄn.

M-Audio Àr kontaktade i flera omgÄngar. Lite strulig support, milt sagt, men de kom till slut fram till att de "var sÀkra pÄ att det berodde pÄ datorn"...

Jag (och fler med mig...) tror dock pÄ att drivisarna kunde vara mer vÀlskrivna. Vem vet, inte jag...

Just nu stÄr mitt hopp till datortillverkaren och moderkortet.

mvh/Erik

Postat (redigerat)

Oj dÄ... blev en stor pryl av det dÀr !

Om ditt moderkort (BIOS) stöder APIC eller inte mÄste vÀl stÄ i din manual ?

A.D

Redigerat av Albert.D
Postat

Hej!

Om ingen annan förklarat det redan: Det Àr skillnad pÄ APIC och ACPI, trots att förkortningarna Àr förvillande lika. APIC kan göra sÄ du fÄr fler IRQ'er Àn de 16 som Àr standard.

ACPI har att göra med att Windows automatiskt tilldelar IRQ'er och annat. Normalt gör den rÀtt, men i ditt fall har den nog gjort "fel", eftersom den har placerat din firewire-anslutning pÄ samma IRQ som ditt grafikkort. Och tyckt att det verkar helt OK.

Jag har sjÀlv ett M-audio FW1814 och har haft problem med att grafikkortet och fw-kortet legat pÄ samma IRQ. Mitt problem var dock att kortet ibland slutade "vara anslutet" (helt plötsligt sÄ fÄr jag en massa error i Cubase, och m-audios kontrollpanel visar "no m-audio hardware found"). Eftersom detta var pÄ en stationÀr dator kunde problemet lösas med lite fysiska omflyttningar - jag flyttade fw-kortet till en annan PCI-plats, och bytte plats tills det funkade. Och sÄ har jag för mig att jag disablade det interna ljudkortet.

I vilket fall - du kan ju inte göra riktigt samma sak eftersom du har en bÀrbar, gissar jag.

SÄ min gissning Àr att du fÄr försöka byta frÄn ACPI till Standard PC, vilket jag inte har nÄn aning om om det Àr livsfarligt pÄ din PC eller inte, i vilket fall sÄ brukar man vÀl behöva installera om XP nÀr man gör det (har jag lÀst nÄnstans, aldrig provat sjÀlv).

En annan sak jag funderade pÄ: Vissa bÀrbara tillÄter ju att man stoppar i ett nytt grafikkort i dem, kanske Àr din en av dem? Om man gör det, kanske det nya grafikkortet hamnar pÄ en annan IRQ (fast det vet man ju inte i förvÀg...). Om det skulle göra det, kan du ju disabla ditt gamla grafikkort, och vips sÄ fÄr FW-controllern IRQ 11 för sig sjÀlv.

// David

Postat

Hmmm... Det verkar som att ni i stort sett har löst det hÀr nu, va? SÄ dÄ kanske jag kan gÄ in och kapa den hÀr trÄden en liten stund...?

Mitt bios Ă€r instĂ€llt pĂ„ ACPI, trots att det efter vad jag har förstĂ„tt inte stöds av Win98se... ACPIn verkar dessutom "sno" en hel del IRQn, sĂ„ att jag inte lyckas fĂ„ mitt ljudkort pĂ„ ett eget IRQ. 🙁

Hoppades pÄ att det skulle gÄ att stÀlla om bioset till icke-ACPI pÄ nÄt sÀtt utan att installera OS och hela alltet... Testade snabbt hÀromdan, men det blev en massa konstigt strul, sÄ jag var tvungen att stÀlla tillbaks det igen...

NÄn "datawizard" som har nÄn koll?

Postat

Hej!

BIOS ...= Basic input output settings...

PIC

Normalt standard mode dvs 0-15.. Max 16st IRQ kanaler...

APIC

Utökat mode dvs stöd för fler IRQ from IRQ-15(16) tom till 23(24)..24st 0-23 IRQ kanaler.

Mig veterligen sÄ finns vÀl ingen fysisk instÀllning (val) som heter ACPI i BIOS !?

i alla fall inte vad jag har sett hitills.

Nu Àr det möjligt att olika moderkortstillverkare namnger dessa pÄ olika sÀtt.

Jag har 5 datorer... som har föjlade moderkort ASUS, EPOX och MSI varav MSI kortet Àr helt nytt för i Är

Alla mina manualer till dessa moderkort specificerar detta enligt ovan...

En annan sak som Àr mycket viktig... Kontrollera oxÄ om Er Bios chip Àr uppdaterad med senaste uppdateringen.

-------------------------------------------------------------------------------------

ACPI

Hittas i Enhetshanteraren ----> "Den hÀr datorn" "egenskaper" "enhetshanteraren

Och InnebÀr (precis det som "Diwic" skrivit hÀr tidigare) att Windows bestÀmmer var enheterna placeras IRQ mÀssigt oavsett om de krockar eller inte.

BTW: android i ditt stÀlle... SÄ skulle jag brÀnna ned eller flytta all data som jag vill ha kvar till annan HDD. Sedan skulle jag köra... Kommandot...

FORMAT C:\ ... och sedan installera in allt pÄ nytt... och inte fylla med för mÄnga enheter sÄ att IRQ kanelerna krockar... Om du nu bara har stöd 0-15 IRQ kanaler.

A.D

Postat
Hmmm... Det verkar som att ni i stort sett har löst det hÀr nu, va? SÄ dÄ kanske jag kan gÄ in och kapa den hÀr trÄden en liten stund...?

Mitt bios Ă€r instĂ€llt pĂ„ ACPI, trots att det efter vad jag har förstĂ„tt inte stöds av Win98se... ACPIn verkar dessutom "sno" en hel del IRQn, sĂ„ att jag inte lyckas fĂ„ mitt ljudkort pĂ„ ett eget IRQ. đŸ˜±

Hoppades pÄ att det skulle gÄ att stÀlla om bioset till icke-ACPI pÄ nÄt sÀtt utan att installera OS och hela alltet... Testade snabbt hÀromdan, men det blev en massa konstigt strul, sÄ jag var tvungen att stÀlla tillbaks det igen...

NÄn "datawizard" som har nÄn koll?

Om du med "sno IRQ" menar nÄt i stil med "PCI-hÄllare för IRQ-delning" sÄ kan du nog vara ganska lugn...de brukar inte stÀlla till med nÄgot.

Annars vill jag minnas att man kan kryssa av "automatiska instÀllningar" i win98SE och sÀtta IRQ'er och dylikt sjÀlv. Om jag inte minns fel.

Anyway - har du problem med ljudkortet, eller Àr du bara ute efter bÀsta möjliga prestanda?

// David

Postat
BTW: android i ditt stÀlle... SÄ skulle jag brÀnna ned eller flytta all data som jag vill ha kvar till annan HDD. Sedan skulle jag köra... Kommandot...

FORMAT C:\ ... och sedan installera in allt pÄ nytt... och inte fylla med för mÄnga enheter sÄ att IRQ kanelerna krockar... Om du nu bara har stöd 0-15 IRQ kanaler.

Mmm... Jo, det kÀnns nog som att "format c:" nÀrmar sig mer och mer... Det kÀnns bara sÄ drygt att installera om allt igen.

Postat
Om du med "sno IRQ" menar nÄt i stil med "PCI-hÄllare för IRQ-delning" sÄ kan du nog vara ganska lugn...de brukar inte stÀlla till med nÄgot.

Annars vill jag minnas att man kan kryssa av "automatiska instÀllningar" i win98SE och sÀtta IRQ'er och dylikt sjÀlv. Om jag inte minns fel.

Jo, det kan man, fast bara ibland. Har för mig att mitt moderkort har vissa fasta IRQer för vissa PCI-platser, sÄ ljudkortet sitter fast pÄ IRQ5 tillsammans med just en sÄn dÀr "PCI-hÄllare för IRQ-delning".

Trodde inte heller att en delning med det skulle göra sĂ„ mycket, men mitt nya Juli@-kort beter sig lite smĂ„mysko och ESI-supporten föreslog att det kanske kunde bero pĂ„ att kortet inte hade en egen IRQ. Och sĂ„ tyckte dom att det var lite konstigt att köra win98se i ACPI-mode... đŸ˜± (Fast i det hĂ€r fallet mĂ„ste nĂ€stan ACPI innebĂ€ra att det Ă€r bioset/mitt Abit-moderkort som bestĂ€mmer IRQ-fördelningen, och inte Windows...?)

Men supporten skulle ocksÄ kolla om dom kunde reproducera mitt problem pÄ en annan dator. Min uppsÀttning av hÄrd- och mjukvara Àr ju inte direkt den vanligaste lÀngre...

Men det borde alltsÄ inte kunna bero pÄ IRQ-delningen med "PCI-hÄllaren" dÄ iallafall...? Bra att kunna utesluta en möjlig orsak...

Postat

Mmm... Jo, det kÀnns nog som att "format c:" nÀrmar sig mer och mer... Det kÀnns bara sÄ drygt att installera om allt igen.

Ett litet Tips...

Om du nu mot förmodan blir tvingad att installera om allt... sÄ gör sÄ hÀr...

Sedan...

NÀr allt Àr installerat och allt fungerar bra sÄ gör du en Ghost IMAGE (anvÀnd norton ghost eller liknade program) pÄ hela HDD spara ner den som fil eller brÀnn den som en bootbar image pÄ en DVD.

NÀsta gÄng dator elÀndet vill brÄka.. sÄ kan du enkelt och snabbt lÀgga tillbaka ghost filen du tidigare skapat "dÄ allt fungerade felfritt"...

Jag har Ghostat alla mina Datorers OS HDD, och nÄgra gÄnger har jag anvÀnt mig av dem och det tar ca 20-40min (beroende pÄ dator) att fÄ datorn till vad den en gÄng var, ren och felfri.

Enkelt och genealiskt...

A.D

Postat (redigerat)

tÀnkte bara dela med mig lite av mina erfarenheter ang. ACPI.

jag har en laptop (compaq EVO n800v) med 1.8 GHz / .5 gig ram mm

köpte för en tid sedan ett ljudkort, terratec phase 26 USB.

Efter den onödigt jobbiga installationen blev jag besviken att höra att ljudet var lÄngt ifrÄn perfekt. Jag hörde en massa klick och sprak mm som sÄ mÄnga andra har rapporterat.

för ett tag sedan hittade jag ett forum med folk som frÄgade om detta. Det tipsades om att byta till "standard pc".

Eftersom jag inte visste var ACPI var och vad det innebar att byta gick jag helt enkelt in och stÀllde om till standard pc.

efter omstart fick all hÄrdvara installeras om och datorn fick startas om 2 ggr till. Sedan dess har datorn inte fungerat riktigt som jag var van vid... bland annat har alla energisparningsfunktioner slutat fungera. NÀr batteriet börjar ta slut stÀngs datorn av utan förvarning. NÀr man trycker pÄ "powerknappen" pÄ datorn stÀngs den ocksÄ av utan förvarning. tidigare avslutade den windows mm innan den stÀngdes av. Jag har ocksÄ upplevt att datorn Àr mindre stabil i allmÀnhet, samt att den drar mycket mer ström Àn innan.

jag var dock inte tvungen att installera om windows.

dessa mindre problem kan jag leva med eftersom det löste alla mina problem med ljudkortet. Har aldrig hört ett klick sedan dess... =)

Redigerat av fisken
Postat
efter omstart fick all hÄrdvara installeras om och datorn fick startas om 2 ggr till. Sedan dess har datorn inte fungerat riktigt som jag var van vid... bland annat har alla energisparningsfunktioner slutat fungera. NÀr batteriet börjar ta slut stÀngs datorn av utan förvarning. NÀr man trycker pÄ "powerknappen" pÄ datorn stÀngs den ocksÄ av utan förvarning. tidigare avslutade den windows mm innan den stÀngdes av. Jag har ocksÄ upplevt att datorn Àr mindre stabil i allmÀnhet, samt att den drar mycket mer ström Àn innan.

jag var dock inte tvungen att installera om windows.

Aha... MisstĂ€nkte att det kunde gĂ„ pĂ„ det sĂ€ttet, men jag vĂ„gade inte riktigt testa... Men nu vĂ„gar jag alltsĂ„, tack för det!! đŸ˜±

Iallafall som en snabbare nödlösning innan "den stora omformateringen".... đŸ˜±

Postat
Aha... MisstĂ€nkte att det kunde gĂ„ pĂ„ det sĂ€ttet, men jag vĂ„gade inte riktigt testa... Men nu vĂ„gar jag alltsĂ„, tack för det!! đŸ˜±

Iallafall som en snabbare nödlösning innan "den stora omformateringen".... đŸ˜±

Glöm inte sÀkerhetskopiera innan du sÀtter igÄng, förslagsvis med spökning. Det kan kanske ocksÄ bero pÄ vilket operativsystem du har - hur pass bra det gÄr.

// David

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.