Jump to content
Annons

Dov mix


Bonkers (oregistrerad)

Recommended Posts

Bonkers (oregistrerad)

Hej,

Sitter och försöker skapa lite musik hemma med Cubase SX. Musiken jagjust nu snöat in på är trance. Mitt problem är att när jag sitter hemma och mixar låter det bra men i 9/10 fall så låter det hlet enkelt skit när jag lyssnar på det i en vanlig stereo. I de flesta fall låter det alldeles för dovt, diskantet försvinner på något sätt. Vet att det kan vara svårt att ge några generella tips men om någon sitter på något så får ni gärna säga till.

Ett annat problem är att när man tittar på musiken i en spectrum analyzer så ser det väldigt mono ut (inte för att jag ser någon skillnad men andra säger det). HUr får man till en bra stereo mix?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om din mix blir för dov i vanliga högtalare kanske du har monitorer som är övertydliga i diskanten och att du kompenserar bort för mycket där.

Vad anser du själv vara en bra stereomix? Om du tycker din mix låter bra så är den förmodligen det, men om du jämför med annan musik och ändrar uppfattning.. kan det hjälpa att referera till musik du gillar för att kunna definiera hur/vad de gjort för att uppnå sitt resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
musik (oregistrerad)

Hej!

Intressant ämne och viktigt!

Jag har skaffat ett par hyfsat bra stereohögtalare sedan något år tillbaka. Det viktigaste vid köpet var att frekvenskurvan var så neutral som möjligt. Observera här att de frekvenskurvor som anges är med måttet +/- 3db. 3 db verkar inte vara mycket, men är en del ändå. Bättre att få tag på ett par med mindre variation, så liten som möjligt.

Vid nedmixning/lyssning skall man ju ställa högtalarna en bra bit från väggen så inte basen förstärks. Å andra sidan har ju många hemma högtalarna nära nå'n vägg, så det får ändå bli nå'n kompromiss... 😆

Sedan tycker jag det är vettigt att lyssna på mastern i både datorhögtalarna, stereohögtalarna, hörlurar och även i nån bärbar stereoCD/kassettradio. När det låter bra i alla lägen är mastringen bra gjord. De fina stereohögtalarna bör dock styra här.

Lät som de monitorer du mixar i var alltför diskantrika.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

För det första: Stereohögtalare och studiohögtalare låter OLIKA! Lär dig detta och ta tillvara på det... det krävs nämligen träning för att mixa. Ett vanligt nybörjarmisstag är att man sitter och försöker få det låta fett och "stereo" i sina studiohögtalare vilket är helt fel. Använd studiohögtalarna till att putsa på detaljerna och lyssna på små nyansskillnader. Bästa sättet att lära sig hur ens högtalare "låter" är att referenslyssna. Släng i en färdig skiva med musik av liknande karaktär som du försöker skapa, och lyssna. Försök få din kreation att låta så snarlikt som möjligt så skall du se, eller höra, att din mix låter rätt i stereon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft liknande problem. Jag började att lägga mer diskant och effekten Stereo Expander från Wavelab på masterregeln. Du kan ju även lägga mer diskant på dom instrumenten du vill efter att ha lyssnat i flera olika högtalare

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...