Jump to content
Annons

Hådvara pc-inköp FL Studio 11


guper4

Recommended Posts

Har ambitionen att börja använda FL studio.

Tanken är att köpa en dator just för detta ändamål.

Är sedan tidigare användare av logic pro och pro-tools men använder där enbart Mac-datorer

( och vill inte ha ngt windows / boot camp där)

För om jag har förstått saken rätt så finns det inget FL för mac idag ?

Nu till saken -

Skulle uppskatta alla åsikter till ett vettigt inköp av PC (senaste/ som gäller just nu / tidsenligt )

för att FL11 ska fungera problemfritt och rulla fint på datorn. ( stationärt eller bärbart )

Ser att de "system requirements" som anges på tillverkarens hemsida är ganska låga.

Erfarenheten är att detta inte är samma sak som att det flyter på bra.

Använder ljudkort Mbox ( medföljande protools )

Använder MIDI-klaviatur

Spelar in sång och ibland andra uppmickade instrument

Prislappen spelar ingen roll just nu - men jag vill enbart betala så pass mycket att det fungerar optimalt !

Ni som använder FL11 idag - Jag skulle verkligen uppskatta om ni vill dela med er av era erfarenheter just nu.

Redigerat av guper4
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När man såg videon med Avicii från Future Music så var det ganska så mycket bläddrande i loopbiblioteken, om man nu gör sån musik, och då är väl en snabb hårddisk ganska bra, typ SSD. Annars lär det väl vara det vanliga, att datorn ska funka med det ljudkort man har och att den ska vara snabb. Men nåt konkret tips har jag inte på en specifik burk...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej mac har ingen "egen" version men man kan köra med whinebottle el liknande så det går att använda.

Min stationära är egentligen anpassad för spelande, men jag har köpt ett ESI Maya 44 (internt ljudkort).

Setup: Windows Ultimate x64, SSD, 8gb ram 1333mhz, 750w nätagg, 2,83Ghz processor, nvidia geforce gtx 580.

Detta klarar FL 11 med massa vst utan några som helst problem..

Jag skulle i dagens läge helst köpa ett externt, bättre ljudkort typ UA Apollo eller RME Fireface UFX. Mick-ingången är inte världens bästa på mitt nuvarande kort.

Men dessa är i hög prisklass, tror inte ditt ljudkort är jättebra men det beror på hur kräsen och seriös du är, och om du vill akustikbehandla rummet också.

Redigerat av AnuBiz
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Processor:

Intel Core i5/i7

Minne:

Minst 8GB, helst 16GB om du planerar att jobba med många samplingar samtidigt.

Hårddisk:

Valfri SSD, minst 256GB. Har du galet mycket pengar kan du köpa 2 diskar och köra mirror-raid mellan dem för helt galen prestanda.

Resten är hugget som stucket!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bygg din egna dator! Du sparar tusenlappar och du kan anpassa den efter dina musikbehov. Den är faktiskt väldigt lätt att bygga en dator! Kan rekomendera att du köper komponenter på NetonNet eftersom dom har datakomponenter i paket så du vet att allt passar!

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/datoridelar#

MVH //Beatarce 🙂

Lyssna gärna på min musik på spotify hät --> Beatarce 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
ronnyrydgren (oregistrerad)

ssd hårddisk är inte lämpligt om du inte vill slänga tusen kronor. Fl körs inte direkt snabbare när det gäller prestanda, mer att det blir mer laddningstider med en standard. Tro inte att en ssd 256 gb tar långt om du vill köra många pluggar och större samplingar från kontakt, eller omnisphere vst, trilian.256 gb tar slut på nolltid. Stort sätt hela hårddisken uppslösad där. Om du inte vill lägga pengar på ssd så vanlig hårddisk. kanske en hybrid kan vara mer lämpligt om du vill ha space. Det funkar, bara mer laddningstider. Du vill inte att clips ska uppstå. Så för det behövs en vass processor, inte lägre än en bra i5 cpu(finns dåliga så håll koll). rekommenderar ett extern ljudkort för bästa möjliga low latency. Även att det sparar processorkraft.

Mkt ram-minne men 8 gb tar långt.

men ssd är skönt för slippa laddningstider, har du råd på minst 500 gb(2 st 256gb) kör hårt. Grafikkort hjälper inte i musik så lägg inte pengar där om du inte gillar att spela också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...