Jump to content
Annons

Fyra humbuckers med gemensam volymratt


Autumnfire

Recommended Posts

Tredje tråden på ämnet nu men jag har fått så bra hjälp hittills så jag fortsätter :-)

Jag ska alltså bygga en elektrisk cittra eller liknande. Den har 24 strängar och jag tänkte förstärka dessa med fyra passiva Rockfield-humbuckers av den här modellen: http://www.rockfieldpickups.com/swv.html#

Längst ner till vänster på den här bilden finns information om hur kablarna är dragna http://s479.photobucket.com/user/zakkwyldefan79/media/Guitar%20Wiring%20Diagrams/PickupColorCodeChart-2.png.html

Jag blev avrådd från att parallellkoppla dem av diverse anledningar, men när jag provar att fästa dem alla fyra till en och samma telehane så får jag ett ljud som jag är nöjd med (låter nästan bättre än om man bara har en) så jag tänkte löda allihop till samma telejack. Jag märkte också att det inte verkar spela någon roll vart den röda respektive den svarta kabeln sitter. Så jag har två frågor:

1. Hur ska jag löda en sådan här mick till ett telejack och var ska jag jorda den? Jacket har väl vanligtvis bara en aktiv plutt och sen jordning, men jag har ju både en röd, en svart och en jordning som kommer ut ur micken. (den gröna och vita sitter ihop och jag fick höra att jag skulle strunta i dem)

2. Om jag vill ha en gemensam volymratt för dessa, vart ska den sitta och vilken resistans ska den ha?

Fråga gärna om ni inte förstår, jag är halvkass på elektroniktermer. :-)

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En humbucker är ju i princip 2 singlecoil. Det innebär 4 trådar och det verkar du ha. Grön och vit ska nog sitta ihop i din koppling med tejp eller krympslangöver så att den inte kommer emot något och kortsluter. Röd borde vara het och den svarta kan nog kopplas ihop med jorden. Jorden sitter nog bara i humbuckerchassiet skulle jag tro.

När det gäller resistans på volymratten så ska den sitta parallellt med micken. Det gör att ju högre ohm ju mindre av signalen kopplas ner till jord och du får starkare utsignal. Men går du över 500 k ohm som är standard för LP så finns risk för störningar och brus vid kabel längre än 3 meter. Men testa dig fram, inget kommer gå sönder.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Om man har 4-tråds humbucker så är det läge att investera i en 4-polig brytare så du kan välja mellan singlecoil och HB.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller resistans på volymratten så ska den sitta parallellt med micken. Det gör att ju högre ohm ju mindre av signalen kopplas ner till jord och du får starkare utsignal. Men går du över 500 k ohm som är standard för LP så finns risk för störningar och brus vid kabel längre än 3 meter. Men testa dig fram, inget kommer gå sönder.

Kolin

Jag förstod inte riktigt, jag tänkte att den bara skulle sitta på den röda kabeln och reglera signalstyrkan? Kan du utveckla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du sätter den röda på mittlödörat på volympotten. Sen kopplar du den andra till jord. Det blir så att du får ett lägre motstånd till jord ju mer du vrider ner den, dvs lägre volym.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...