Jump to content
Annons

Problem med ljudkort i Cubase


eddie2013

Recommended Posts

Har precis fått igång ljudkort (phasex24) och cubase le4 som jag fick med när jag köpte ljudkortet för herrans många år sen (har inte använt det...).

Har kollat på youtube hur man sätter upp och spelar in, pluggade in gitarren och det verkar ju faktiskt spela in!

Men...eh...hur lyssnar jag på det?

Det går ju inte via datorns ljud, vad är det jag missar?

Säkert något löjligt enkelt...men jag har som sagt inte en susning.

Någon vänlig själ som kan förbarma sig över mitt dilemma??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej eddie2013.

Jag använder mig av Cubase 6.5 och kör nästan enbart VST ljud.......men........ jag minns att det var lite klurigt när en av mina kompisar skulle spela in gitarr hemma hos mig.

Det ska finnas en MONITOR-knapp för lyssning på varje audio kanal. ( en orange knapp med en symbol av en högtalare) om jag minns rätt så bör den vara av-aktiverad.

Hittade en video på Tuben....ursäkta den dåliga kvalité...men iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=AkvJIdFBuL8

Redigerat av Kr-illo
Link to comment
Dela på andra sajter

Eh...jag verkar inte ha gjort något rätt.

När jag går in på Device setup och sen försöker välja mitt terratec phase x24 så får jag smäll på fingrarna direkt.

"The currently installed soundcard driver does not support Direct Sound input. Recording audio is not possible".

Så jag klickar på ok för att få bort rutan.

Då säger cubase att "No sound device is connected to the pc" fast den har hoppat tillbaka till ASIO DirectX full duplex driver.

Vad har jag gjort fel och hur fixar jag eländet??

Link to comment
Dela på andra sajter

ASIO DirectX full duplex driver.

Vad har jag gjort fel och hur fixar jag eländet??

Där har du felet.

Ditt Terratec Phase X24 har en egen ASIO-drivrutin, så du ska inte använda problematiska omvägar som ASIO-wrappers runt en DirectX/WDM-drivrutin.

EDIT: Här har du länk till drivrutin om du inte installerat den.

http://www.terratec.net/en/products/driver/produkte_treiber_en_88248.html

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kör du för operativsystem? Har du uppdaterat Firmware ( filen under drivrutinen som Linus länkade till)

Sen kan det ju vara så att det är något mankemang med Firewireporten i datorn och/eller kabeln. Kontrollera i enhetshanteraren att ljudkortet fortfarande finns i listan efter det att Windows laddat klart alla filer efter en uppstart. Om inte Windows hittar hårdvaran kan felet lika gärna ligga där. Det kan även vara så att det är glapp någonstans, kanske en kallödning i anslutningen i ditt ljudkort, men det ska väl mycket till att det är det som är felet om grejerna fungerat tidigare.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kör du för operativsystem? Har du uppdaterat Firmware ( filen under drivrutinen som Linus länkade till)

Hade inte laddat ner den andra (eller 3e) filen.

Ska jag ha båda? Kör den andra nu och hoppas på bättre tider...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den första filen är ASIO drivrutin för att ljudkortet ska kunna kommunicera med Cubase, den andra filen (Firmware) uppdaterar hårdvaran ( ditt ljudkort alltså).

om inte detta fungerar och datorn inte hittar ljudkortet får du börja titta i Windows efter problem, eventuellt med Firewireanslutningen i datorn men även på ljudkortet samt kabeln.

GSIF kan du strunta i då det är ett gammalt gränssnitt för Gigastudio och ganska troligt att du inte kommer använda

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var den (översta) jag laddade ner (skivan som följde med fungerade inte).

Fast då fungerar det alltså inte ändå?

Vilka ljudkortsdrivrutiner kan du välja mellan i Cubase?
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vilka ljudkortsdrivrutiner kan du välja mellan i Cubase?

Har inte en susning...hur kollar jag det?

Edit:

Eller menar du i device setup när jag försöker välja ASIO for Terratec FW series och den bara vill ha ASIO DirectX full duplex driver?

Redigerat av eddie2013
Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 Tror Linus menar precis det du editerade din tråd om.

Om Cubase växlar tillbaka till Direct X Full duplex driver har du ett problem som kan bero på att det inte går att växla till ASIO och då ligger troligtvis felet utanför Cubase.

Utveckla gärna vad du provat av det som redan är föreslaget och vad du inte provat annars får vi nog sitta här tills det växer mossa ur monitorerna

Link to comment
Dela på andra sajter

Uhm...nytt intressant dilemma...

Jag uppdaterade firmware och kan nu välja mitt phase x24 i device setup - woohoo!

Men. Följde videon "How to record audio cubase tutorial" och insåg att

1. fortfarande inget ljud

2. i videon syns ljudet nere i den lilla vertikala rutan. Inget ljud synes där hos mig.

3. dessutom - när jag spelat in en gitarrsnutt och sen klickar på Stop...så försvinner allt.

Det gjorde det absolut inte förut...

Vad gör jag för knas!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har du valt in och utgångar i VST Connections?

Hur gör man det då?

Under Inputs Device port står line_1/2 left (och right på andra då) phase x24 FW.

Som alternativ kan jag välja SPDIF left(/right) phase x24 FW.

Under Outputs Device port står det Multichannel 1 (och 2 på höger då) phase x24 FW.

Sen finns det Multichannel 3 och 4 samt SPDIF /AC3 (höger och vänster).

Ska jag byta nåt??

Edit:

halleluja! Jag ändrade inget men helt plötsligt går det ändå att spela in och stoppa utan att något försvinner igen!

Om jag nu bara kunde hitta ljudet... (metronomen hör jag ju)...

Edit 2:

eh...var för snabb med mitt halleluja...det försvann lika snabbt som det återvänt. Tillbaka till att så fort man klickar stopp så försvinner det man "spelat in"...

Redigerat av eddie2013
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med att "försvinner det man "spelat in"...". Ser du vågformen och sen försvinner den lr vad?

När jag spelat klart och klickar på Stop så försvinner det gråa fältet där mitt spelande ska ha kommit in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser det ut i ljudinställningarna i Windows, vad använder du för operativsystem?

Hur ser det ut på i hårddisken? har du mycket skit på den? har hört av en att mycket kan börja spöka om man inte har en underhållande dator, och de kan jag tänka mig, ifall inte du eller någon annan lyckas med att lösa det så kanske det lika är bra att börja om ifrån början med allt som att formatera om datorn och installera om allt på nytt.

Men var dock noga med att du vet vart du har allt först, kolla först så att du har alla drivrutiner till datorn, produktnyckel m.m. Sedan gå igenom allt ifrån grund till slut. Kolla så datorn hittar ditt ljudkortet ordentligt osv. Börja med att ta det i rätt ordning, installera alla nödvändiga drivrutiner till datorn innan du pluggar i något annat, och sedan ditt ljudkort, ifall det är externt, och slutligen mjukvaror. Så får vi hoppas att det fixar sig!

Inte säkert att det är detta som är fel, Men man får läsa pröva sig fram 🙂

/ Jonatan

Link to comment
Dela på andra sajter

Men var dock noga med att du vet vart du har allt först, kolla först så att du har alla drivrutiner till datorn, produktnyckel m.m. Sedan gå igenom allt ifrån grund till slut. Kolla så datorn hittar ditt ljudkortet ordentligt osv. Börja med att ta det i rätt ordning, installera alla nödvändiga drivrutiner till datorn innan du pluggar i något annat, och sedan ditt ljudkort, ifall det är externt, och slutligen mjukvaror.

Det här är ominstalleringen! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...