Jump to content
Annons

man hör inget när man använder USB micken?


jakob-sundin

Recommended Posts

Hej!

Jag har gjort några låtar i fl studio nu och vill börja spela in lite sång också!

Men när jag stoppar in min USB mic så funkar inte ljudet i fl, det funkar inte heller om man bara ska lyssna på musik på spotify eller nåt på datorn! Jag tror att felet är att allt ljud går efter den här USBn men det är ju bara en mic så ljudet funkar inte! Vad ska jag göra? Vill ju bara att micen ska spela in röst och att högtalarna/lurarna ska spela musiken! Ps så är micken en Scarlett 2i2 Focusrite!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hm. Miken du nämner (Scarlett 2i2) är ett ljudkort (från Focusrite). Det kanske är så att du försöker köra din USB-mik via ljudkortet och det är antagligen DÅ det knasar.

USB-mikar brukar vara så att de är ett ljudkort och mik i ett. Då kan konflikt uppstå om man hookar upp dem mot ett befintligt audiointerface.

Om du tar en kik på din USB-mik så kanske det finns en logga någonstans? Det blir enklare att hjälpa till ju mer info vi har. Återkom gärna så ska vi nog fixa det här 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

hej!

jag har nästan fixat det!

I fl så funkar det nu. Jag har gjort fixat inställningarna så att man kan använda micken och lyssna i hörlurarna. Men om USBn sitter i så kan jag fortfarande inte lyssna på typ spotify på datorn! Men jag kan nog lika väl bara dra ur USBn när jag ska lyssna på vanlig musik! Men dock så måste jag fråga om en annan grej! När jag spelar in med micken så blir det lite hack/brus, och inte sånt som kommer från omgivningen. Och dessutom så blir det ibland att rösten låter lite konstig, lite som när det är för mycket bass i något, även fast jag inte har spelat in rösten nå högt! vad ska jag göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag tror inte att det är det. Eller det beror på vad du menar med knas. För jag har på högsta latency. Nu är jag lite nybörjare på det här så jag vet inte riktigt vad som är bra men ju högre det är desto mindre brusar det. Men det är ju bara det att rösten kan låta lite som om det är jättemycket bass, vill ju bara att det ska låta normalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om USBn sitter i så kan jag fortfarande inte lyssna på typ spotify på datorn!
Har du valt mikrofonens inbyggda ljudkort som ljudkort i Windows då?
När jag spelar in med micken så blir det lite hack/brus, och inte sånt som kommer från omgivningen.
För låg latency/ljudbuffert.
För jag har på högsta latency. Nu är jag lite nybörjare på det här så jag vet inte riktigt vad som är bra men ju högre det är desto mindre brusar det.
Vad heter drivrutinen du väljer i FL Studio för att mikrofonen ska fungera? Det är antingen ett problem med din dator eller så väljer du fel drivrutin.
Och dessutom så blir det ibland att rösten låter lite konstig, lite som när det är för mycket bass i något, även fast jag inte har spelat in rösten nå högt! vad ska jag göra?
Kan du lägga upp ett ljudexempel? Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

vad är ett högpass??

Jag kan lägga upp ett ljudexempel men det kan ta ett litet tag är lite upptagen just nu!

Ett högpassfilter släpper igenom de höga frekvenserna medan det blockar de låga 🙂

Det blir mycket enklare att hjälpa till då

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har har kommit på det! tror jag!

Rösten låter bra utan kick och bass så jag antar att jag bara måste sänka dom eller?? kan man göra på nåt annat sätt? och hur fixar man ett sånt där högpass?

Vilken DAW har du?

Aha, där kommer högpasset (och i förlängningen, mixningen) in i bilden igen. Prova att högpassa både basen och kicken. Lyssna. Krockar de fortfarande med sången (eller varandra också för den delen)?

Link to comment
Dela på andra sajter

som sagt så är jag nybörjare på fl studio eller jag har hållit på ett tag med att göra beats men inget med inspelning. Så jag fattade inte mycket av det du sa där. Men jag har inte laddat ner/köpt nån ny DAW så jag har väl den ursprungliga. Och sen vad menar du med högpassa? Man måste väl köpa eller ladda ner ett högpassfilter för att kunna det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...